Kultūras ziņas

Gleznotāja J. Pīgožņa jautrie memuāri

Kultūras ziņas

Izraēlas un Latvijas mirkļi fotogrāfijās

LNO sezonu atklāj jauna operas režisore

LNO aizsāk tradīciju jaunu sezonu iesākt ar jauniestudējumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Šajā gadā Latvijas Nacionālā opera (LNO) aizsāk tradīciju – katru rudeni jauno sezonu atklāt ar īpašu jauniestudējumu. Šoreiz tas būs Džuzepes Verdi operas „Rigoleto” jauniestudējums, kuru radīs jauni, talantīgi Latvijas mākslinieki un viesmākslinieki. 

Latvijas Nacionālā opera (LNO) jauno sezonu atklās ar Džupezes Verdi operas „Rigoleto” jauniestudējumu 18.septembrī. Izrādes radošās komandas un mākslinieku sastāvā būs vairākas debijas Latvijas Nacionālajā operā – pirmā iepazīšanās ar operas režisori Margo Zālīti, kostīmu mākslinieci Lieni Dobrāju, kā arī līdzās pieredzējušajam Rigoleto lomas atveidotājam Samsonam Izjumovam titullomā debitēs arī baritons Armands Siliņš u.c. Pie diriģenta pults būs LNO galvenais diriģents Mārtiņš Ozoliņš.

Džuzepes Verdi opera „Rigoleto” ir viena no pasaulē atzītākajām operām jau kopš iestudējuma grandiozajiem panākumiem 1851. gadā Venēcijā. Tas ir mīlestības, intrigu un kaislību caurvīts stāsts par galma ākstu Rigoleto un viņa skaisto meitu Džildu. Pēdējo reizi opera režisora Gunta Gailīša vadībā iestudēta 1987.gadā. Pēc 27 gadu pārtraukuma opera „Rigoleto” atkal tiks uzvesta uz LNO skatuves un šoreiz skatītājiem piedāvās pavisam jaunus mākslinieciskos risinājumus.

Izrāde būs pirmā iepazīšanās ar operas režisori Margo Zālīti, kura absolvējusi Hansa Eislera Mūzikas augstskolas maģistrantūru Berlīnē un bijusi slavenā spāņu režisora Kaliksto Bjieto asistente, mācījusies pie tādiem režisoriem kā Hanss Neienfelss, Sebastians Baumgartens, Benedikts fon Pēters, Ketija Mičela un Stefans Herheims.  Starp viņas iestudējumiem 2013. gadā – Vāgnera „Valkīra“ Berlīnē (Akademie der Künste), Adamsa „Svētā vēja dziedājumi“ Rīgā un pētījuma projekta „Starp hermeneitiku un performativitāti“ ietvaros tapušais Mocarta „Così fan tutte“ inscenējums Berlīnē (Vācu operā). 2014. gadā lielus panākumus guva viņas veidotais Dariuša Pšibilska „Loveaffairs“ inscenējums Berlīnes Vācu operā.

Es esmu atradusi sevi," norāda režisore. "Esmu beidzot formātā, kurā jūtos mājās, kurā ir visas struktūras un visi talanti jāliek lietā."

Režisore Margo Zālīte Rigoleto dubultdzīvi un iekšējo sašķeltību uzskata par drāmas emocionālo kodolu. Kāda ir sajūta, ja nepārtraukti nākas kaut ko slēpt? Ja nevar uzticēties pat meitai? Tāpēc iestudējuma komandas acīs Rigoleto dzīvo kā cietumā. Šis emocionālais ieslodzījums iestudējumā tiek atspoguļots kā maska, ko Rigoleto valkā sabiedrībā. Rigoleto dzīvo ilūzijā, ka nespēj darīt neko citu kā vien smieties, un tas ir pašapmāns. Vai viņam bija izvēle...? Citiem vārdiem sakot, Rigoleto pats sevi iesloga smieklu cietumā, jo citādi nespēj. Viņš ir tāds, kāds ir – nebūt ne idealizēts, cēls, klasiskais varonis, kurš savu būtību un rīcību realizē un reflektē, pateicoties gara spēkam.

Bet kāda ir Rigoleto meitas loma šajā traģēdijā? Režisore Margo Zālīte skaidro:

„Es Džildu vispārīgā nozīmē uztveru kā Latviju. Tādu, kādu to šajā brīdī redzu pasaules vēstures kontekstā. Džilda uzdod jautājumus sev un pasaulei, ar kuru pirmo reizi sastopas kā augoša un neatkarīga būtne. Vai cilvēks drīkst rīkoties pēc sava prāta? Kāda ir viņa dvēseles kārtība un kāda ir kārtība varas struktūrās, kurās esi dzimis? Un visbeidzot – vai no šīs pasaules un tās kārtības drīkst arī atteikties? Manās acīs Džilda noslēgumā nemirst. Viņa tāpat kā Latvija izdzīvo milzīgu apziņas attīstību.”

LNO valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš norāda, ka Margo Zālīte ir vienīgā viņam zināmā specializētu operas režijas izglītību guvusī režisore, tomēr atzīst - zināms risks ir.

Būtu diezgan dīvaini un jocīgi, ja mēs neizmantotu iespēju paskatīties, kas notiek," saka LNO vadītājs. "Jā, es piekrītu, tas ir zināms risks."

Izrādē titullomu dziedās Samsons Izjumovs, kurš Rigoleto LNO ir dziedājis jau 1987.gada iestudējumā, bet debija šajā lomā būs baritonam Armandam Siliņam. Džildas tēlā dzirdēsim trīs brīnišķīgus soprānus – vienu no Eiropas vadošajiem koloratūrsoprāniem Olgu Pudovu, kuras balsi Latvijas Nacionālajā operā dzirdējām Lučijas lomā izrādē „Lucia di Lammermoor”. Šajā lomā debitēs arī LNO skatītāju iemīļotā Inga Šļubovska un jaunā dziedātāja Jūlija Vasiļjeva. Hercoga lomā uz skatuves būs šarmantais albāņu tenors Rame Lahajs, kā arī pirmo reizi šo lomu dziedās mūsu pašu spožais tenors Raimonds Bramanis. Iestudējuma muzikālais vadītājs un diriģents būs LNO galvenais diriģents Mārtiņš Ozoliņš, diriģents Normunds Vaicis, scenogrāfe Aīda Leonora Gvardija, kostīmu māksliniece Liene Dobrāja, dramaturģe Johanna Mangolda, gaismu mākslinieks Stefans Boligers, video māksliniece Ineta Sipunova un horeogrāfe Dace Kravale.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti