Kā zināms, "No baznīcas" ir Jaņa Rozentāla diplomdarbs, kas tapis beidzot studijas Sanktpēterburgā. Darbs pazīstams ar diviem nosaukumiem. Otrs - "Pēc dievkalpojuma".
Liene Rumpe atklāj, ka šo darbu izvēlējusies likumsakarīgi, jo arī viņai šogad jāizstrādā savs diplomdarbs.
"Man ļoti patīk tas, ka [Jaņa Rozentāla gleznā] ir daudzfigurālā kompozīcija, var redzēt raksturus," par reālisma stilā ieturēto darbu saka Rumpe. "Kolorīts ir ļoti latvisks. Lai gan Rozentāls 19. gadsimta beigās mācījās Pēterburgā, kaut kā var redzēt to latvisko mentalitāti un pelēkās krāsas toņu variācijas."
Laikā, kad Rozentāls izstrādāja savu diplomdarbu, Pēterburgas akadēmijā notikušas ievērojamas reformas un par pasniedzējiem varējuši kļūt arī demokrātiskāk noskaņoti cilvēki, stāsta Rumpe. Arī studentiem pavērusies lielāka brīvība tēmas izvēlē. Rozentāls, iespējams, nojauta, ka līdz ar to varēs iepazīstināt Pēterburgas mākslas sabiedrību ar latviešu tautas kultūru.
"Tāpēc viņš diezgan mērķtiecīgi nolēma attēlot Saldus iedzīvotājus, un visi personāži šajā gleznā ir noskatīti dabā," turpina Rumpe, pieļaujot, ka Janis Rozentāls sēdējis vairākas svētdienas pie baznīcas, skicējot cilvēkus un vērojot cilvēku attiecības. "Gleznas priekšplānā ir vecāks pāris. Tajos viņš it kā ir iegleznojis savus vecākus - māti Lavīzi un tēvu Miķeli."
Padomju laikā glezna ieguva šķirisku skaidrojumu, norāda Rumpe.
"Man liekas, ka šis darbs ir patiess un dzīvs. Tajā ir kaut kāda māju sajūta," stāstījumu noslēdz Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolas audzēkne.