Tikmēr satiksmes mistrs Uldis Augulis (Zaļo un Zemnieku savienība) pieļāva, ka ceļu sakārtošanai varētu izmantot otrā un trešā pensiju līmeņa uzkrājumus, bet finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS) pauda, ka varētu palielināt akcīzes nodokli, un nākotnē papildus iegūto naudu novirzīt autoceļu finansēšanai.
Ar 15 miljoniem eiro, kas paredzēti vietējo ceļu ikdienas uzturēšanai šogad, un 10 miljoniem eiro, kas domāti kapitālieguldījumiem, ir astoņas reizes par maz. Šogad paredzēts kapitāli labot 40 objektus jeb 200 kilometrus ceļu.
Ja tā turpināsim, tad būs nepieciešami 60 gadi, lai visus posmus atjaunotu, atzīst “Latvijas Valsts ceļu” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.
“Valsts ceļu'' pārstāvis apsekojis arī dumpīgo Brunavu, kas pieprasa salabot brūkošos ceļu posmus, pretējā gadījumā draudot bloķēt šoseju, un godīgi atzīst – lai gan tur trīs ceļu posmi ir jālabo ātri, tuvākajos plānos tie pat nav ierakstīti, jo citur Latvijā ceļi ir vēl traģiskākā stāvoklī.
Šiem ceļu posmiem kapitālieguldījumi tuvākajos gados nav plānoti, bet tos atjaunos, “lai vismaz būtu izbraucami”, sola Lange.
Daudz kas izšķirsies piektdien, kad būs zināms auditorfirmas KPMG ziņojums un secinājumi par to, kur ņemt naudu mazākas nozīmes ceļiem. Iespējams, ceļiem piesaistīs naudu no akcīzes nodokļa celšanas. Viens no variantiem ir arī trešā pensiju līmeņa fondu naudas piesaiste. Satiksmes ministrs skaidro, ka tas nekādā gadījumā neattiecas uz sociālo budžetu, jo izmantos tos 2. un 3 līmeņa pensiju fondus, “ko tagad valsts tērē, pērkot parādzīmes vai citu uzņēmumu aktīvus”.
“Jāskatās, ko saka likums par fondētajām pensijām,” piebilst ministrs.
Ministrs uzskata, ka šis variants nevis izsauks sašutumu, bet sapratni.
“Sabiedrībai jau sen ir doma, ka šī nauda jātērē Latvijas tautsaimniecības attīstībai, nevis atbalstot svešu valstu ekonomiku un pērkot svešu uzņēmumu parādzīmes vai aktīvus. Es kā bijušais labklājības ministrs uzskatu, ka, protams, šī nauda nedrīkst pazaudēt ienesīgumu!” uzsver Augulis.
Tikmēr “Latvijas Valsts ceļos” nešaubās – šis ir brīdis, kad beidzot laiks atjaunot Latvijas Autoceļu fondu. Auto īpašnieki, maksājot nodevas, samaksā 550 miljonus eiro gadā, bet tikai 200 no tiem atgriežas valsts un pašvaldību ceļiem.
“Vislabāk visās valstīs darbojas ceļu fonds. Tā ir visgodīgākā sistēma arī pret auto īpašniekiem. Es saprotu Finanšu ministriju, ka šī nauda ir jau sadalīta citām vajadzībām, bet tai visai būtu jānonāk uz ceļa,” saka Lange.
Bet Brunavas ļaudis nav atteikušies no ieceres bloķēt ceļu. Tikmēr satiksmes ministrs atzina, ka tiesību bloķēt ceļus to sliktā stāvokļa dēļ ir gandrīz visu novadu iedzīvotājiem.