Skolu direktori ir pret līgumu uz noteiktu laiku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem.

Skolu direktoru varētu pieņemt darbā uz noteikt termiņu. Ar šādu priekšlikumu, lai veicinātu skolu attīstību, nācis klajā izglītības ministrs Roberts Ķīlis. Izglītības ministrijas rīcībā ir statistika, ka, piemēram, arodskolu direktoru vidējais darba stāžs ir 10 gadi.

Skolu direktoru varētu pieņemt darbā uz noteikt termiņu. Ar šādu priekšlikumu, lai veicinātu skolu attīstību, nācis klajā izglītības ministrs Roberts Ķīlis. Izglītības ministrijas rīcībā ir statistika, ka, piemēram, arodskolu direktoru vidējais darba stāžs ir 10 gadi. Ķīlis uzskata, ka darba termiņa noteikšana vadītājam liks strādāt daudz dinamiskāk. Tomēr pret šo priekšlikumi ir skolu vadītāji, kas neredz ieguvumus no terminēta līguma. Arī skolu dibinātāji - pašvaldības - uzskata, ka to rīcībā ir pietiekami daudz citu instrumentu, kā motivēt skolu direktorus strādāt labāk.

Latvijas skolu nolikumi visbiežāk paredz, ka direktoru ieceļ amatā un atbrīvo no tā pašvaldība. Pieņemot darbā skolu direktorus, tiek rīkots konkurss, savukārt noslēgtais darba līgums ir bez termiņa. Izglītības ministrs Roberts Ķīlis piedāvājis skolu direktorus iecelt uz noteiktu laiku, tādejādi mudinot vadītājus strādāt dinamiskāk un veicinot skolu attīstību.

Skolu direktori neatbalsta Ķīļa priekšlikumu ieviest darba līgumus uz noteiktu termiņu. Pagājušajā nedēļā, tiekoties ar izglītības ministru, skolu vadītāju asociācija uzsvēra, ka skolas direktors nav salīdzināms ar jebkura uzņēmuma vadītāju. Asociācijas vadītāja Ineta Tamane pašlaik neredz pamatu slēgt līgumu uz noteiktu laiku.

Viļņa Trupavnieka vadīto Siguldas Valsts ģimnāziju novērtējuši ne tikai vecāki, bet arī pašvaldība un valsts, pasniedzot dažādas balvas par skolēnu sasniegumiem. Vilnis Trupavnieks ir ilggadējais skolas direktors - pašvaldības aicināts ģimnāziju viņš vada 18 gadus un uzsver - šī brīža panākumi ir garu gadu vadības un skolotāju kopēja darba sasniegums. Tāpat kā skolēns viena gada laikā nepabeidz skolu, tāpat skolas vadība viena gada laikā nevar radīt labu un vecāku pieprasītu skolu, uzsver Trupavnieks.

Par to, vai ilggadīgs skolas direktors veicina vai tomēr bremzē skolas attīstību, pēc Siguldas Valsts ģimnāzijas direktora un arī izglītības vadītāju arodbiedrības domām, ir pašvaldības atbildība. Tā izglītības vadītājus pieņem darbā un tieši pašvaldības rokās ir kontrolēt un prasīt rezultātu no vietējās skolas direktora.

Skolu direktoru darba vērtēšana ir vajadzīga, tā jau notiek skolu akreditācijas ietvaros, tomēr tā nav pietiekama, uzskata par izglītību atbildīgais Rīgas pašvaldībā Guntis Helmanis. Deviņdesmitajos gados vēl bija direktoru atestācija, kas bija labs veids, kā novērtēt un pēc tam arī pamats atbalstīt labākos vai tikt vaļā no sliktākajiem direktoriem. Pašlaik šādas valstiskas sistēmas pašvaldībai pietrūkstot un nākoties pašiem veikt auditus. Tomēr slēgt ar skolu direktoriem līgumus uz noteiktu laiku, pēc Gunta Helmaņa domām, nav lietderīgi.

Arī "Fontes" valdes locekle Dace Tauriņa uzskata, ka direktoru līgumiem uz noteiktu laiku skolas vadības stilu nemainīs. Fontes ikdienā nodarbojas ar uzņēmumu vadītāju vērtēšanu un Dace Tauriņa pēc savas pieredzes spriež - svarīgi pašlaik, reformu īstenošanas brīdī ministrijai pateikt - kas ir laba izglītība? Un arī noteikt konkrētus kritērijus, kā novērtēt, vai skola saviem skolēniem sniedz labu izglītību vai tomēr nē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti