«Nordekas» šoferi sola streikot līdz prasību izpildei

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

22 no vairāk nekā 300 pasažieru pārvadātājfirmas «Nordeka» darbiniekiem vienojušies protestā, aicinot darba devēju palielināt šoferu algas. Uzņēmuma vadība gan atbild, ka darba samaksa «Nordekā» ir lielākā valstī šajā nozarē, tādēļ pieteikto streiku apstrīdējusi. Visi reisi gan tikšot izpildīti, apgalvo uzņēmumā. Arī valsts dotāciju dalītāja Autotransporta direkcija pauž neizpratni, kādēļ protests notiek tieši pašlaik un šajā kompānijā, jo to šoferi uzskatot par labu darbavietu. Netiek izslēgts, ka autobusu vadītāji samusināti konkurences cīņu dēļ – pašlaik Autotransporta direkcija izvērtē, kam konkursa kārtībā piešķirt tiesības pārvadāt pasažierus valsts centrālajā daļā. Šī lote ir peļņu nesošākā, tādēļ pārvadātāju interese par to ir liela.

Palielināt darba samaksas stundas likmi un šo kārtību noteikt darba līgumos visiem strādājošajiem - tās ir divas galvenās prasības, ko valstī lielākās pasažieru pārvadātāju kompānijas šoferi izvirzījuši savam darba devējam.

Streika rīkotājs šoferis Staņislavs Bogdanovs «Nordekā» strādā 11 gadu. Viņš saka – darba samaksas kārtība kopumā ir ačgārna. Šoferi garantēti saņem tikai minimālo algu, bet vēl pāris simtus eiro var saņemt prēmijās par it kā labu darbu.

„Savā laikā ar viltu mums samazināja procentu likmi no atvestās naudas. Man uz rokas bija nedaudz virs 500 eiro, un, ja man tagad prēmiju noņem nost, tad es palieku uz minimālās. Tas taču nav normāli. Pēdējos 4-5 gadus esam centušies panāk kādas izmaiņas, tikai solījumi. Beigu beigās mūs neņēma vairs vērā un nesēdās pie sarunu galda par algām,” stāsta Bogdanovs.

Šoferu pārmetumiem «Nordekas» vadība nepiekrīt. Kompānijas valdes priekšsēdētājs Sergejs Zabavņikovs 850 eiro vidējo darba samaksu sauc par adekvātu. Viņš uzsver, ka visi pārvadātāji šoferus algo ar tā saukto burkāna vai pātagas principu – ir nemainīga alga, kā arī piemaksas. Tā varot disciplinēt šoferus.

Streikotāji esot tie, par kuriem saņemts visvairāk sūdzību un tāpēc viņi algā saņēmuši mazāk, saka Zabavņikovs.

«Nordekas» šefs apgalvo – pat ja streiks notiks, nevienu reisu tas neietekmēs. Protestētāji ir tikai neliela daļa no vairāk nekā diviem simtiem šoferu trīssimt strādājošo kompānijā.

«Nordekas» darbinieki ir biedri divās nevalstiskajās organizācijās – vairums Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrībā. Bet streikos tikai tā dēvētās «Saskaņas centra» kabatas organizācijas «LABA» biedri.

«LABA» vadītājs Raimonds Gailis apgalvo, ka sākotnēji bijis plānots abu biedrību pikets, bet daudzi pēdējā mirklī pārdomājuši. 22 streikotāji esot daudz. „Cilvēki ir ļoti iebiedēti. Darba devējs kopš brīža, kad sākām to plānot, - un sākotnēji piekrita arī otra arodbiedrība, - darba devējs izmanto visus resursus, lai ietekmētu streikojošos. Rezultātā otra arodbiedrība atteicās no streika. Un šie 22 ir drosmīgākiem, kam nav bail paust savu pozīciju,” skaidro Gailis.

Gailis sola, ka streikos tik ilgi, kamēr «Nordekas» vadība izpildīs prasību paaugstināt darba samaksas stundas likmi.

«Nordekas» valdes priekšsēdētājs Zabavņikovs atklāj, ka šoferu un citu darbinieku algas veido ceturto daļu jeb ap 26 % no uzņēmuma apgrozījuma. Pērn tas bija 11,5 miljoni eiro, bet gads noslēgts ar 667 tūkstošu eiro zaudējumiem.

«Nordeka» kā lielākais pasažieru pārvadātājs arī saņem lielākās valsts dotācijas zaudējumu segšanai. Autotransporta direkcijas pārstāvis Egons Ālers skaidro, ka šogad autobusu kompānijām tiks vairāk par 35 miljoniem eiro. Nākamajam gadam paredzēti jau gandrīz 40 miljoni.

Tāpēc direkcija, pēc Ālera teiktā, streikam neredz iemeslu: „Direkcijai nav ideju, kāpēc tieši šī uzņēmuma darbinieki un kāpēc tieši tagad izsludinājuši streiku. Jo „Nordeka” ir tieši vidējā līmenī, cik maksā eiro par kilometru.”

Pašlaik Autotransporta direkcija atvērusi un līdz novembra beigām pētīs 13 pretendentu piedāvājumus konkursā par pasažieru pārvadājumiem valsts centrālajā daļā. Tas nozīmē daudzu gadu un daudzu miljonu eiro ieņēmumus. Tāpēc «Nordekas» šefs Sergejs Zabavņikovs arī neizslēdz iespēju, ka gaidāmais streiks saistāms ar konkurences cīņu par šo līgumu. Protestētāji to noliedz.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti