Panorāma

Darbinieku politika Igaunijas nodokļu administrācijas dienestā

Panorāma

Kanādas vēstnieks Latvijā: jūsu drošība ir mūsu drošība

Salacgrīva cīnās par izraudzīto "Rail Baltica" trasi

Ministrija sliecas neatbalstīt «Rail Baltica» trasi caur «Natura 2000» teritoriju Salacgrīvā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Salacgrīvas novada dome apņēmusies turpināt cīņu par saviem iedzīvotājiem pieņemamāko vilciena līnijas “Rail Baltica” novietojumu, kaut arī pret viņu nostāju pašlaik ir ar dabas aizsardzību saistītās valsts institūcijas. Novads vērsīsies gan pie prezidenta, gan premjera, kā arī lūgs Satiksmes ministrijas līdzdarbību, kas gan nesliecas atbalstīt Salacgrīvas skatījumu.

Vitrupes ieleja Salacgrīvas novadā iekļauta Eiropas Savienības “Natura 2000” tīklā, kurā katra no dalībvalstīm apņēmusies aizsargāt kādus izzūdošus biotopus. Šajā gadījumā tas ir vecs platlapju mežs upes krastā, kādi citviet Eiropā gandrīz vairs nav sastopami.

“Rail Baltica” strīdīgais posms Salacgrīvas novadā ir “Natura 2000” teritorija. Tam ir divas alternatīvas, kas šķērso “Natura” teritoriju, un viena alternatīva, kas nešķērso.

Vides pārraudzības valsts dienesta speciāliste Iveta Jēgere kartē rāda, kurā vietā Salacgrīvas novada iedzīvotāju atbalstītā “Rail Baltica” trase iet pār aizsargājamo dabas teritoriju. Šķērsojamā teritorija nav liela, un gan projekta attīstītāju, gan vides pārraudzības dienesta atzinumā būtisku kaitējumu dabai nenodara. Taču birojs nevar šai trasei dot akceptu, jo pašreiz tā ir pretrunā Ministru kabineta noteikumiem.

“Protams, ja tas ir kopējs politisks lēmums un ir vēlme mainīt šo aizsardzības režīmu, pārskatīt aizsardzības režīmu kopumā Vitrupes ielejā, pārskatīt tās robežas, noteikt citviet. Tās ir iespējamas darbības, bet tās veicamas atbilstošā kārtībā. Šobrīd tieši pie pašreizējā tiesiskā regulējuma Vitrupes ielejas teritorijā būvniecība ir aizliegta,” skaidro Jēgere.

Salacgrīvas novada dome plāno lūgt mainīt normas šai dabas teritorijai. Taču izskatās, ka šis lūgums būs veltīgs.

Satiksmes ministrija jau izvērtējusi šādu iespēju un secināts - riski esot lielāki nekā ieguvumi.

“Šis process, par ko mēs šobrīd runājam, varētu aizņemt vismaz divus gadus. Tas nozīmē, ka mēs automātiski pārkāpjam visas vienošanās, kas mums ir ar kaimiņvalstīm par “Rail Baltica” projektu kopumā, jo laika grafiki tiek savstarpēji saskaņoti,” norāda  “Rail Baltica” nacionālās izpētes projekta vadītājs Kaspars Vingris.

Gala lēmumu gan ministrija atstās valdībai – izvēlēties šo versiju vai iedzīvotājiem netīkamāko B2-2 trasi, kas apiet dabas liegumu, bet šķērso vairāku lauksaimnieku zemes.

Tajā pašā laikā ministrija neslēpj, kurai versijai ir viņu atbalsts: “Trases novietojuma alternatīva, kas ir tuvāk Svētciemam un nešķērso “Natura 2000” teritoriju, ir ar mazāk riskiem un vairāk ieguvumiem Satiksmes ministrijas ieskatā. - Tad jūs atbalstīsiet šo versiju? – Jā.”

Gadījumā, ja valdība lems par labu B2-2 trasei, kas iet cauri lauksaimniecības zemēm, katram saimniekam, kura zemi sliedes sadalīs, tiks radīts individuāls risinājums, garantē projekta izstrādātāji. “Esam ļoti rūpīgi piegājuši – visiem īpašumiem būs nodrošināta piekļuve, kas tiek sadalīti. Visiem īpašumiem! Jauni pievadceļi vai pievadceļi no esošajiem. Ceļu šķērsojumi ir samērīgos attālumos, lai nerodas vajadzība veidot kaut kādus jaunus papildu kilometrus,” saka  “RB Latvija” telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis.

Visiem jaunā dzelzceļa sadalīto īpašumu saimniekiem, kuri joprojām nav apmierināti ar piekļuvi savam laukam, ir īstais brīdis vērsties pie projekta attīstītājiem. Tiek solīts, ka tehniskajā projektā iestrādās visus vajadzīgos risinājumus. Dažos gadījumos zemi piedāvās atpirkt vai samainīt.

Vēstīts, ka Salacgrīvas dome neapmierinātību ar „Rail Baltica” projekta gaitu publiski pirmo reizi pauda otrdien. Pašvaldību bažīga par to, ka var nākties īstenot nevis sabiedrības atbalstīto dzelzceļa līnijas novietojumu, bet gan vienu no variantiem, kas skar vairākus īpašumus un attīstāmās teritorijas.

Pašvaldība uzskata, ka ir apmānīta, jo tāds variants nemaz netika apspriests. Tāpēc jūlija sākumā Salacgrīvas novada dome vienojās uzstāt uz iedzīvotāju iepriekš atbalstīto trases variantu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti