Pirmizrādi piedzīvos «Ābols upē. Filmas arheoloģija»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Studijā "Visio" sadarbībā ar Latvijas Televīziju tapusi dokumentālā filma "Ābols upē. Filmas arheoloģija", kas pirmizrādi piedzīvos brīvdabas seansā otrdien, 12.augustā, plkst. 21.30 kultūras vasarnīcā "Esplanāde 2014" Rīgā.

Pasākumā pulcēsies abu filmu veidotāji, aktieri, režisori, komponisti, filmas varoņi un citi viesi. Būs iespēja tikties ar aktrisi Akvelīnu Līvmani, režisoru Aivaru Freimani, komponistiem Raimondu Tigulu un Pēteri Plakidi, kā arī jaunajiem aktieriem Agnesi Cīruli un Raimondu Celmu, scenāristi Dairu Āboliņu, režisori Agitu Cāni-Ķīli un citiem filmas dalībniekiem.

Dokumentālās filmas "Ābols upē. Filmas arheoloģija" televīzijas pirmizrāde notiks 16.augustā plkst. 21.25 Latvijas Televīzijas pirmajā kanālā, kam sekos spēlfilmas "Ābols upē" atjaunotā versija.

Režisora Aivara Freimaņa filma "Ābols upē" (1974) ir unikāls dokumentālā vēstījuma un mākslas kino hibrīds latviešu kino vēsturē. Filmai šogad aprit 40.gadskārta.

Skats no filmas "Ābols upē"

Filmas producente Ieva Rozentāle par dokumentālās filmas tapšanu stāsta: "Apciemojot vecmeistaru Aivaru Freimani viņa lauku mājās, režisors no lādes izņēma dienasgrāmatu, kuras pirmais ieraksts veikts 1970.gada decembrī. Tolaik iecerētā dokumentālā filma par Daugavas salām tika saukta "Upe", un nekas neliecināja, ka tās veidošana varētu ievilkties četru gadu garumā, divkārt solot Freimani atlaist un draudot uzfilmēto materiālu likvidēt."

Dokumentālā cikla "Filmas arheoloģija" jaunās filmas galvenā intriga ir Aivara Freimaņa 40 gadus glabātā, nekad iepriekš nepubliskotā dienasgrāmata - tas, ko tā var atklāt par radošajām mokām, kam bija pakļauts katrs mākslinieks, tas, ko tā var pateikt par to laiku un cilvēkiem.

"Kāpēc Aivars Freimanis kopā ar savu domu un kameras biedru Dāvi Sīmani nolēma dokumentālajā vidē ievest divus tolaik publiski vēl nepazīstamus jauniešus Ivaru Kalniņu un Akvelīnu Līvmani, liekot viņiem iekļauties Zaķusalas reālajā dzīvē un cilvēkos, vienlaicīgi izdzīvojot mīlas stāstu? Neviens dialogs vai epizode iepriekš netika uzrakstīts uz papīra pretēji klasiskajiem spēles kino scenārijiem. Taču mīlas nakts epizode ir viena no poētiski kaislīgākajām un noslēpumainākajām visā latviešu kino vēsturē. Filma, kas tika iesākta kā dokumentāla, tika pabeigta kā spēlfilma," saka Ieva Rozentāle.

Toreizējie Zaķusalas jaunieši un bērni, kuri kļuva arī par filmas varoņiem, tagad ir purvciemieši un zolitūdieši, kuri savu pagātnes zemi sauc par Zaķusalas karalisti. Lai sasietu laikus un sajūtas, "Ābols upē. Filmas arheoloģija" meklēja arī šodienas Zaķusalas romantiku un mīlestību, kuru uz ekrāna izdzīvo divi jaunie aktieri Agnese Cīrule un Raimonds Celms.

Agnese Cīrule un Raimonds Celms

"Filma par zudušo Rīgu, kas dzīvo cilvēku atmiņās, un šodienu, kurai ir cits ritms un citas dominantes. Mīlestība paliek," teic Ieva Rozentāle.

Filmas režisore ir Agita Cāne-Ķīle, scenāriste Daira Āboliņa, operators Edgars Bite, komponisti Pēteris Plakidis un Raimonds Tiguls. Producentes Ieva Rozentāle un Inese Kublicka.

Filma tapusi studijā "Visio" sadarbībā ar Latvijas Televīziju un ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti