Krustpunktā

Grozījumu Izglītības likumā strīdīgās nostādnes

Krustpunktā

Labības audzētāji arī gaida kompensācijas

Auto nodokli plāno piesaistīt mašīnas CO2 izmešu daudzumam

Veselības inspekcija: auto nodoklim pēc CO2 izmešu daudzuma pašlaik nav jēgas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Uz Satiksmes ministrijas (SM) ierosinājumu no 2019.gada transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes diferencēt pēc spēkrata oglekļa dioksīda (CO2) izmešu apmēra skeptiski raugās auto eksperti. Arī no vides un veselības viedokļa šai reformai neesot nekādas jēgas, Latvijas Radio raidījumā „Krustpunktā” atzina Veselības inspekcijas pārstāvis Normunds Kadiķis.

Valdība ir atcēlusi reģistrācijas nodokli un no nākamā gada, reģistrējot jaunu auto, nodoklis nebūs jāmaksā, taču Latvijas Republikas pilsoņiem ar ārzemēs reģistrētām mašīnām būs jāmaksā ekspluatācijas nodoklis par ceļa izmantošanu, raidījumā informēja Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Izmaiņas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmēs stāsies spēkā no nākamā gada 1.janvāra tiem auto vadītājiem, kas pirmo reizi reģistrēs savu spēkratu un auto ražotājs būs noteicis CO2 izmešus. Respektīvi, tiem auto, kas jaunāki par 2009.gadu. „Tiem būs jāmaksā nevis kā līdz šim, bet CO2 likme,” atzina Vectirāns.

Pēc diviem gadiem, 2019.gadā, CO2 likme būs jāmaksā visiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti un jaunāki par 2009.gadu. Savukārt vecākiem transportlīdzekļiem, par kuriem Ceļu satiksmes drošības direkcijai nav informācijas par CO2 izmešu daudzumu, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme tiks veidota, summējot transportlīdzekļa motora jaudu, motora tilpumu un transportlīdzekļa masu tāpat kā līdz šim.

„Vecākām mašīnām likme nemainās, taču tā ir palielināta par inflācijas tiesu, kas ir 7,4%,” atzina Vectirāns.

Pieaugumu Satiksmes ministrijas pārstāvis skaidroja ar inflāciju, 2015.gadu salīdzinot ar 2010.gadu, taču viņš nepaskaidroja, vai tikpat strauji auguši arī cilvēku ieņēmumi un kāpēc ņemta vērā inflācija, nevis ienākumi. 


Eksperti skeptiski par jauno nodokli

„No vides un veselības viedokļa krasai reformai neredzam jēgu,” raidījumā atzina Kadiķis. Viņš uzsvēra, ka

pašlaik reforma neskar vecās mašīnas, kas ir galvenie gaisa piesārņotāji.

Eksperts gan pieļāva, ka pēc vairākiem gadiem, kad parādīsies jaunākas automašīnas, šai reformai varētu būt jūtams efekts, un cilvēki izvēlēsies auto, kas mazāk piesārņo gaisu, lai maksātu mazākus nodokļus.

Latvijas Lietoto auto tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols norādīja, ka ministrijas lēmumā ir virkne neskaidrību. „Neesmu pasākuma noliedzējs, bet kā tas praksē iesēsies? Vai autoparks mainīsies?”

Viņš atzina, ka iedzīvotāji līdz šim, iegādājoties lietotus auto, par izmešu daudzumu nav interesējušies.

 „Aicinu ministriju aprunāties ar lauku iedzīvotājiem, tad viņi sapratīs, kas notiek. Realitāte ir atvilkta no tā, kas notiek laukos. Cilvēki ir panikā,” atzina  Vītols.

Savukārt no CO2 nodokļa ieviešanas visvairāk cietīs mazo segmentu auto

raidījumā atzina Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš, jo Latvijā esot liels skaits mazo automobiļu, kuriem ir relatīvi liels CO2.  „Maziem auto pieaugs nodoklis no 30 līdz pat 90 eiro. Tas ir nepareizi. Mazajiem auto nodokļiem vajadzētu samazināties, vai būtu jāpaliek tādiem pašiem.”

Savukārt Rīgas Tehniskās universitātes lektors un automobiļu eksperts Oskars Irbītis pastāstīja par citu valstu pieredzi, kur ņem vērā degvielas veidu. Piemēram, pilsētu centros aizliegts pārvietoties ar dīzeļa degvielu. Viņš piebilda, ka salīdzinot ar kaimiņiem, Latvija tiešām esot konkurētnespējīgā stāvoklī.

"Nodokļu slogs uz Latvijas iedzīvotāju kļūst smagāks," atzina Irbītis.

LETA jau ziņoja - Satiksmes ministrija uzsver, ka Latvijā ir vienas no lielākajām CO2 emisijām jauniem pirmo reizi reģistrētiem automobiļiem. Lai arī pēdējos gados ir novērojama pozitīva tendence vidējam CO2 samazinājumam Latvijas autoparkā, tomēr, lai izpildītu turpmākos Latvijai dotos uzdevumus siltumnīcefektu izraisošo gāzu (arī CO2) samazināšanai, ir nepieciešamas būtiskas autoparka struktūras izmaiņas. Iecerēts, ka šāda transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas maiņa rosinātu izvērtēt transportlīdzekļa efektivitāti un stimulētu iedzīvotājus un uzņēmējus izvēlēties videi draudzīgākus spēkratus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti