Veidos alternatīvu patērētāju strīdu risināšanas mehānismu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Valdība otrdien atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) ierosinājumu veidot jaunu patērētāju strīdu risināšanas mehānismu - Patērētāju strīdu risināšanas komisiju, kas būtu alternatīvu  strīdu izskatīšanai tiesā. 

Jaunais mehānisms samazinās izmaksas un paātrināts strīdu izskatīšanu, kā arī veicinās patērētāju ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu izmantošanu (mediāciju, samierināšanu, arbitrāžu, vienošanos u.c.), norāda Ekonomikas ministrija.

Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā paredz līdz 2016.gada 1.janvārim pie Patērētāju tiesību aizsardzības centra izveidot jaunu neatkarīgu lēmējinstitūciju - Patērētāju strīdu risināšanas komisiju, kas izskatītu patērētāja un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēja strīdus.

Jaunā strīdu izskatīšanas kārtība ļaus patērētāju strīdus risināt ātrāk, orientējoši 90 dienās (šobrīd strīdi tiek risināti administratīvā procesa ietvaros, kas var ilgt līdz pat trīs gadiem), kā arī strīdu skatīšanā iesaistīt nozares ekspertus - patērētāju un komersantu nevalstisko organizāciju pārstāvjus, padarot strīdu izskatīšanas procesu ātrāku un mazāk formālu, kas būs vērsts uz pušu vienošanās panākšanu, norāda EM.

Komisija nodrošinās patērētāju strīdu izskatīšanu tajās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas jomās, kur nebūs izveidoti citi patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāji vai attiecīgās jomas strīdu risinātāji nepiekritīs strīdu risināt.

Piemēram, šobrīd Latvijā finanšu pakalpojumu jomā jau darbojas Latvijas Komercbanku ombuds un Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuds, tādēļ strīdus, kas būtu šo institūciju kompetencē, komisija neskatītu.

Vienlaikus patērētāji arī turpmāk var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu konsultācijas un palīdzību jebkura strīda risināšanā.

 Ekonomikas ministrijas Iekšējā tirgus departamenta direktore Inga Apsīte Latvijas Radio raidījumā “Pēcpusdiena" pauda cerību, ka cilvēki būs ieinteresēti izmantot komisiju strīdu risināšanai. Viņa arī paskaidroja, ka par komisijas darbu patērētājiem vai komersantiem nebūs jāmaksā.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadītāja Baiba Vītoliņa pozitīvi vērtēja šo valdības lēmumu.

Viņa stāstīja, ka, piemēram, tagad cilvēki bieži sūdzas par mobilo telefonu kvalitāti, bet šāda strīda  atrisināšanai būtu nepieciešama ekspertīze, kas izmaksātu patērētājam 100 eiro. Jaunajā mehānismā komisijā būs pārstāvēti komersantu deleģētie eksperti, kas varēs izvērtēt, kurai pusei taisnība. Tiesa, ne vienmēr varēs izvairīties no ekspertīzes, būs gadījumi, kad ekspertīze būs nepieciešama, taču daudzus strīdus varēs atrisināt bez tās, norādīja  Vītoliņa.

Viņa pieļāva, ka komisijas izveide var palielināt sūdzību skaitu, jo strīdus varēs risināt arī patērētāji, kuri nevar atļauties ekspertīzi. 

Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumprojektā ietvertas prasības ārpustiesas strīdu risinātājiem, kas vēlas izskatīt patērētāju un pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju savstarpējos strīdus. Likumprojekts nosaka prasības patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju pieejamībai, kompetencei, neatkarībai, objektivitātei, darbības pārredzamībai, procesa efektivitātei, taisnīgumam un likumīgumam.

Informācija par patērētāju ārpustiesas strīdu risinātājiem tiks publicēta Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā www.ptac.gov.lv.    

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti