EK Igaunijas atbalstu «Estonian Air» atzīst par nepamatotu; aviokompānija beidz pastāvēt

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Igaunijas valdības atbalsts aviokompānijai "Estonian Air" ir bijis neatbilstošs Eiropas Savienības (ES) valsts palīdzības regulām, secinājusi Eiropas Komisija (EK). Par to ziņo Igaunija raidsabiedrība err.ee. Tā kā uzņēmumam nav līdzekļu, kurus atmaksāt valstij, tā ir spiesta pasludināt bankrotu, vēsta Igaunijas raisdsabiedrība err.ee.

Sestdien komisija pavēstīja, ka Igaunijas valdības sniegtais 85 miljonu lielais atbalsts devis kompānijai nepamatotu pārsvaru konkurencē pār sāncenšiem. Tas nozīmē, ka valdībai jāatgūst no aviosabiedrības iepriekš dotie 85 miljoni eiro, kā arī procenti no šīs summas. Turklāt "Estonian Air" nevarēs saņemt 40 miljonus eiro restrukturizācijai.

"Kompānijām ir jākonkurē, balstoties uz ilgtspējīgu biznesa modeli, nevis paļaujoties uz pastāvīgu valsts atbalstu, kas nodrošina palikšanu tirgū," sacīja ES komisāre tirgus un konkurences jautājumos Margrēta Vebstere.  Viņa arī uzsvēra, ka pat saņemot valsts atbalstu, "Estonian Air" nespēja kļūt patstāvīga. "Tā nebūtu laba Igaunijas nodokļu maksātāju naudas izmantošana, un tas nebūtu godīgi attiecībā pret konkurentiem, kam jākonkurē bez šāda atbalsta," pauda Vebstere.

„ Avio kompānija „Estonian Air” jau kopš 2006. gada regulāri cieš zaudējumus, taču kopš 2009. gada sniegtais valsts atbalsts nav padarījis to dzīvotspējīgu un izkropļo konkurenci tirgū,” secinājusi Eiropas Komisija.

Tāpēc "Estonian Air" sestdien nolēma, ka pārtrauks savu darbību svētdien, 8.novembrī.

Kopš 2009. gada lidsabiedrība vairākkārt ir saņēmusi valsts atbalstu, tostarp trīs kapitāla injekcijas - kopumā 57 miljonus eiro. Eiropas Komisija pirms diviem gadiem sāka padziļinātu izmeklēšanu šajā lietā.

90% "Estonian Air" akciju pieder Igaunijas valstij, bet 10% – Skandināvijas lidsabiedrībai SAS. Šobrīd Igaunija veido jaunu valsts aviokompāniju "Nordic Aviation Group", kas pārņems nacionālās aviokompānijas lomu.

Savukārt Latvijas nacionālā aviokompānija jau sestdien pavēstīja, ka piedāvās vairāk maršrutu, lai kompensētu "Estonian Air" iztrūkumu. "airBaltic" akcentē, ka Baltiju uzskata par savu mājas tirgu.

Pēdējos dažos gados "Estonian Air" ik gadu apkalpoja pusmiljonu pasažieru un nodarbināja līdz 200 cilvēku.

Tiesa, Igaunija nepaliks bez nacionālās aviosabiedrības. Proti, jau svētdien reisus sāks jaunizveidotā kompānija "Nordic Aviation Group". Satiksmes nozares eksperts Tālis Linkaits LTV raidījumam "Panorāma" pauda, ka "Nordic Avition Group" būs vajadzīgs laiks, lai iepazīstinātu un pārliecinātu patērētājus par savu piedāvājumu. Tikmēr Igaunijas tirgū savas pozīcijas centīsies nostiprināt citas aviokompānijas, tostarp "airBaltic".

Ekonomikas un sakaru ministrijas sabiedrisko attiecību departamenta vadītājs Rasmuss Rūdapaudis pavēstījis, ka tuvākajās trīs dienās atceltos reisus aizvietos ar citiem, bet uz pārējiem iegādātās biļetes varēs nodot atpakaļ un saņemt naudu.

Bijušais Igaunijas ārlietu ministrs, tagad Eiropas Parlamenta deputāts Urmass Paets medijos izteicies, ka Eiropas Komisijas lēmums būtu jāpārsūdz. Viņš arī norādījis, ka "Estonian Air" piemeklējis tāds pats liktenis kā daudzas citas mazās kompānijas, kuras nevar nodrošināt tik lielu darbības apriti, lai varētu konkurēt lielajā tirgū, bet tajā pašā laikā ir ļoti nepieciešamas vietējiem pakalpojumiem.

Valdību atbalsts mazajām lidsabiedrībām Briselē jau agrāk raisījis plašas debates un arī iebildumus. Valstis strīdas pretī, sakot, ka bieži vien nacionālā aviokompānija nav tikai bizness, bet arī būtiska valsts tēla veidošana un arī kalpo kā neatkarības simbols. Savulaik asi par iespēju atbalstīt savu kompāniju iestājās, piemēram, Horvātija, norādot, ka „Croatia Airlines” izveidošana 1989. gadā bija arī politiski būtisks sasniegums.


 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti