Izmeklētājs: «Germanwings» lidmašīnas katastrofa – pilota pašnāvība

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Alpos notikušo “Germanwings” lidmašīnas katastrofu, kas prasījusi 150 cilvēku dzīvību, izraisīja pats lidaparāta pilots, kurš vēlējās izdarīt pašnāvību, paziņojis Marseļas prokurors Briss Robēns.

Lidmašīnas “melnās kastes” ieraksti liecina, ka pilots kontrolējis lidmašīnas augstuma zaudēšanas procesu līdz brīdim, kad tā ietriekusies kalnos. 

 Konteksts

Saskaņā ar ASV Federālās aviācijas administrācijas datiem  pēdējo 20 gadu laikā ASV reģistrēti 24 gadījumi, kad lidmašīna izvēlēta par pašnāvības ieroci, ziņo “The Washington Post”.

Visi piloti – pašnāvnieki bija vidējā vecuma vīrieši.  Tiesa, neviens no viņiem nevadīja lielo komerciālo laineri, bet gan mazās privātas lidmašīnas.  

Taču 2013.gada novembrī aviosabiedrības “Mozambique Air” lidmašīna “Embraer-190” ietriekusies zemē Namībijā. Visi 33 pasažieri un ekipāžas locekļi gājuši bojā. “Melnās kastes” ieraksts liecināja, ka viens pilots atstājis kabīni, un otrais pilots aizslēdzis durvis un ietriecis lidmašīnu zemē.

 Savukārt 1997.gadā līdzīgos apstākļos Indonēzijā gājuši bojā vairāk nekā 100 cilvēki.

Lielākā šāda katastrofa notikusi 1999.gadā virs Atlantijas okeāna. Lidmašīna “EgyptAir 900” bija ceļā no Losandželosas uz Kairu. ASV izmeklētāji secinājusi, ka  katastrofu izraisīja pilota tīša rīcība.  

Pēc prokurora teiktā, viens no diviem lidmašīnas pilotiem katastrofas brīdī neatradās kabīnē, jo bija devies uz tualeti, un pēc tam vairs nevarēja novērst notiekošo, ziņo raidsabiedrība BBC.

Saskaņā ar “melnās kastes” ierakstu, otrais pilots izmisīgi centies atgriezties kabīnē, taču durvis bija bloķētas. Tāpat kabīnē esošais pilots nav reaģējis uz dispečeru saucieniem par neplānoto augstuma samazināšanu.

“Pilots vispirms mierīgi klauvē pie durvīm un nesaņem nekādu atbildi. Un tad viņš sāk sist pa durvīm, taču nekādas atbildes. Neviens neatbild. Tālāk dzirdams, ka viņš mēģina izlauzt durvis,” vienu no izmeklētājiem citē “New York Times”.

Tāpat “melnā kaste” fiksēja  trauksmes signālu, kas brīdinājis par lidmašīnas tuvošanos zemei. Otrā “melnā kaste” joprojām nav atrasta.

Prokurori gan pagaidām oficiāli nesauc to par pašnāvību, kā arī nevar sniegt informāciju par iespējamiem pilota Andreasa Lubica rīcības motīviem. Vienlaicīgi izmeklētāji uzsver, ka terorisma iespēja pagaidām tiek izslēgta, jo nav ziņu, ka Lubics varētu būt saistīts ar teroristiem. Arī nekādu liecību par iespējamiem sprādzieniem lidmašīnā nav.

Pilotu raksturo kā mierīgu un atbildīgu

 “Ticamākais skaidrojums - otrais pilots apzināti nevēra vaļā durvis, nelaida iekšā kapteini un aktivizēja nosēšanās režīmu. Ierakstos mēs dzirdējām elpošanu  kabīnē līdz pat pēdējam mirklim. Tas nozīmē, ka pilots bija dzīvs. Mēs arī dzirdējām, kā ar lidmašīnu mēģina sazināties dispečeri, bet atbildes nebija. Neatskanēja arī nekādi SOS signāli. Tajā mirklī dzirdam, kā stipri tiek dauzītas pilota kabīnes durvis, kas ir pamatīgi nocietinātas saistībā ar starptautiskajām pretterorisma normām,” stāstīja prokurors.

No melnās kastes iegūtais ieraksts arī liecina, ka pasažieri savu likteni apzinājās tikai dažas sekundes pirms ietriekšanās kalnā, kad ierakstā dzirdami kliedzieni. Visi cilvēki gāja bojā momentā, lidmašīnai ietriecoties kalnā ar 700 kilometru stundā lielu ātrumu.

Lidmašīnu, iespējams, nogāzušais pilots bijis 28 gadus vecais vācietis Andrēass Lubics, kurš dzīvoja kādā mazpilsētā Reinzemes-Pfalcas federālajā zemē. 

“Germanwings” aviosabiedrībai viņš pievienojās 2013.gada septembrī. Kā pilots viņš bija nolidojis vien 680  stundu, kas ir ļoti maz salīdzinājumā ar lidmašīnas kapteiņa nolidotajām vairāk nekā seštūkstoš stundām tieši ar “Airbus A320” lidmašīnu.

Andrēass Lubics bija dzimtā reģiona aviācijas kluba biedrs. Tajā viņš iestājās jau pusaudža gados un mācījās lidot ar planieri, lai, kā stāsta kluba vadība, realizētu savu sapni par lidošanu.

“Viņš bija ļoti mierīgs, atbildīgs vīrietis, un šeit sākumā mācījās lidot ar planieri. Ne visi, kuri sāk šeit, to spēj padarīt par savu profesiju. Aviokompānijas veic ļoti stingru atlasi. Tiek veiktas dažādas veselības pārbaudes un tā tālāk. Katrā ziņā viņš bija no tiem, kuriem savu hobiju izdevās pārvērst profesijā,” stāstīja aviācijas kluba vadītājs Klauss Radke.

“Šķita, ka viņš bija ļoti priecīgs, kad ieguva pilota darbu, pirms tam bija trīs gadus mācījies Savienotajās Valstīs. Mēs viņu atkal satikām, kad viņš bija atgriezies, lai atjaunotu licenci, un mazliet parunājām. Viņš stāstīja, kā gājis Amerikā, kādas mācības notikušas. Viņš bija ļoti atklāts un laimīgs, ka ticis tik tālu,”  pauda Radke.

 Francijas prokuratūra uzsver, ka Andrēasa Lubica rīcībai, speciāli izraisot avāriju un laupot 150  cilvēku, tai skaitā pusaudžu un zīdaiņu dzīvību, nav pamatota izskaidrojuma – Andrēass Lubics nebija nonācis likumsargu uzmanības lokā un nav saistīts ar kādu teroristu  organizāciju. 

Daži eksperti versiju vērtē piesardzīgi

Daži eksperti par šādu teoriju gan izsakās visai piesardzīgi, iebilstot, ka sākotnēji izmeklēšana būtu jāveic tieši aviācijas ekspertiem.  

Analizējot saņemto informāciju, eksperti norāda, ka lidmašīnas kabīnes durvju slēgšana no iekšpuses ir pastiprināta kopš 2001.gada 11.septembra terora aktiem, lai novērstu teroristu iekļūšanu kokpitā. Intervijā DW televīzijai aviācijas eksperts Tims van Beverens skaidro, kādos gadījumos kabīnes durvis tiek bloķētas.

“Pirms katra lidojuma pilots izvēlas un ievada drošības kodu. Tas ir četru ciparu kods, ko saņem visi apkalpes locekļi gadījumam, ja kaut kas notiek ar pilotu un ir nepieciešams iekļūt kokpitā. Ja ievada šo kodu un piloti durvis neatver, tās pēc 30 sekundēm atveras pašas. Taču tas ir tikai gadījumā, ja slēdzis atrodas normālā pozīcijā. Ja tas tiek pagriezts aizslēgšanas pozīcijā, durvis aizslēdzas uz 20 minūtēm. Un tad iekļūt var tikai tad, ja tiek ievadīts jauns kods,” skaidroja eksperts.

Pēc saņemtajām šokējošajām ziņām aviokompānijas „Lufthansa” izpilddirektors Karstens Špors paziņojis, ka nekādas drošības sistēmas nevar pasargāt aviokompānijas no šādas otrā pilota rīcības. Pēc viņa vārdiem, ir iespējams spert jebkādus drošības soļus, izvirzīt cik augstus drošības standartus grib, taču šādus atsevišķus gadījumus nevar paredzēt.

Aviācijas eksperts Tims van Beverens gan norāda, ka viņš pret šo teoriju joprojām attiecas visai piesardzīgi.

“Es joprojām esmu ļoti piesardzīgs par šo teoriju. Šeit jāņem vērā, ka pašlaik aviācijas izmeklēšanu ir pārņēmuši civilie izmeklētāji, un tas nav viņu parastais pienākums. Taču šī izmeklēšana aizkavēs pārējās. Es jums varu minēt vēl pāris citus scenārijus, kas varēja notikt. Piemēram, pilots varēja saindēties ar oglekļa monoksīdu, un tas var notikt dažu sekunžu laikā. Viņš var būt mēģinājis atslēgt durvis, bet tās ir aizslēdzis. Viņš var būt no saindēšanās uzkritis uz sviras un tāpēc lidmašīna sāka samazināt augstumu. Tieši tāpēc šādas lietas no sākuma ir jāizpēta aviācijas ekspertiem un tikai tad, kad ir aizdomas par kriminālām darbībām, tikai tad tiek piesaistīti civilie izmeklētāji,” norādīja Beverens. 

Vācijas aviosabiedrības „Lufthansa” meitas uzņēmuma, lētās aviokompānijas „Germanwings” lidmašīna avarēja otrdien priekšpusdienā Francijas Alpos ceļā no Barselonas uz Diseldorfu. Lidmašīnas atlūzas tika atrastas grūti pieejamā kalnu rajonā.

Jau sākumā aviācijas eksperti izteicās, ka lidmašīnas vecums – 24 gadi – nevar būt iemesls lidmašīnas katastrofai. Turklāt līdz šim „Germanwings” lidmašīnām nekādu būtisku problēmu nebija bijis. Taču jau ceturtdienas rītā „The New York Times” vēstīja, ka lidmašīnu avārijas brīdī, visticamāk, vadījis tikai viens pilots, jo otrs tobrīd bija izgājis no kabīnes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti