
Dzīve & stils / Motori


Latvijā jau pirms gada apzināta problēma, ka nav, kas pārbauda un sertificē saspiestās dabasgāzes jeb CNG iekārtas automašīnās, tāpēc prasība par obligātām pārbaudēm pagaidām atcelta, tomēr pēc viena šāda auto eksplozijas eksperti atgādina – iekārtas ir drošas, taču šādu auto īpašniekiem tās regulāri jāpārbauda, ziņoja "4. studija".

Latvijā Autoceļu uzturēšanas nodeva jeb vinjete ir maksa par galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu ar kravas automašīnām. Tomēr tās iegādes sistēma nav tik ērta, kā tas ir, piemēram, OCTA gadījumā, jo, nopērkot vinjeti pirms iepriekšējās termiņa beigām, periodi pārklāsies un var sanākt pārmaksāt, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Pirms vairākiem mēnešiem Rīgā, Valguma ielā, no nenotīrīta mājas jumta krītošs ledus sasita kādas automašīnas priekšējo vējstiklu, taču apsaimniekotājs SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" atsakās izmaksāt kompensāciju un neatlīdzina radītos zaudējumus 150 eiro apmērā, ar ko nemierā ir automašīnas īpašnieks, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Viens no intensīvāk noslogotajiem pagalmiem Rīgā atrodas Dzirciema ielā 24. Te ceļazīmes netiek ievērotas un autovadītāji traucas tam cauri, jo šādi atraduši veidu, kā apbraukt satiksmes sastrēgumus. "Šoferu visatļautība dzen izmisumā," saka vietējie iedzīvotāji. Viņi saskaitījuši, ka saspringtākajās rīta un vakara stundās cauri pagalmam izbrauc vidēji 200 līdz 300 automašīnu. Gan apsaimniekotājs, gan policija atzīst, ka situācija patiesi nav pieņemama. Lai gan piecus gadus nav risinājuma, kas dotu rezultātu, tomēr atbildīgajās iestādēs solīts meklēt veidus, kā atturēt autovadītājus no traukšanās cauri šim pagalmam, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

1100–2500 eiro gadā par obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polisi – daudziem var šķist daudz, bet tāda ir daudzu taksometra vadītāju realitāte. Lai gan apdrošinātāju asociācijā norādīja, ka statistiski taksometra šoferi biežāk iesaistīti negadījumos, tomēr nav arī pareizi visus "bāzt vienā maisā". Vienlaikus risinājuma īsti nav, jo katra apdrošināšanas kompānija var noteikt savu cenu, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Šogad 1. janvārī spēkā stājušos prasību par automašīnu saspiestās dabasgāzes (CNG) balonu inspicēšanu atcels līdz brīdim, kamēr tiks izstrādāts un pieņemts jauns regulējums attiecībā uz šādu transportlīdzekļu periodisko pārbaužu veikšanu, paredz valdībā atbalstītie grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa.

Lai gan jau pirms gada apzināta problēma ar to, ka Latvijā nav, kas pārbauda un sertificē saspiestās dabasgāzes jeb CNG iekārtas automašīnās, kuras darbina šī gāze, Satiksmes ministrija tā arī nav radusi risinājumu sertifikācijas problēmai ar CNG gāzi darbināmiem transportlīdzekļiem.

Jau aptuveni gadu Jelgavas ielās kursē četri elektriskie autobusi. Kāda ir pilsētas pieredze ar šiem transportlīdzekļiem? Kā atzina elektroautobusa vadītāja, tie ir jaudīgi, taču slidenā laikā bremzēšanas ceļš ir garāks nekā ar ierastajiem autobusiem. Taču izmaksu ziņā tie ir krietni lētāki par autobusiem, ko darbina ar dīzeļdegvielu.

Jau tuvākajā desmitgadē pasaulē pamazām pāries uz elektromobiļiem, un šim transporta veidam ir savas īpatnības. Eksperti Norvēģijā veica testus ziemas apstākļos, un uzsver, ka tos efektīvākus padara auto "uzsildīšana" pirms braukšanas.

Ja autovadītājs izraisījis ceļu satiksmes negadījumu bez attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanas kategorijas, alkohola vai narkotisko vielu iespaidā vai pametis notikuma vietu, tad visi izdevumi būs jāmaksā pašam, apdrošināšana to nesegs.

Tas, ko mūsdienās uzskatām par pilnīgi pašsaprotamu, autobūves pirmsākumos, 19. gadsimta beigās – 20. gadsimta sākumā, bija jaunas idejas, jo pirmajām automašīnām nebija nedz drošības jostu, nedz bērnu sēdeklīšu, nedz vējstiklu, Latvijas Radio raidījumā "Zināmais nezināmajā" norādīja Rīgas Motormuzeja ekspozīcijas gidi – Sabīne Puste un Oskars Osītis.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) uzsākusi diskusiju par automobiļu riepu, kas marķētas tikai ar M+S apzīmējumu lietošanas aizliegumu ziemas sezonā, ja tām papildus nav arī sniegpārsliņas un kalna marķējuma, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" norādīja CSDD Tehniskā departamenta direktors Jānis Liepiņš. Riepas tikai ar M+S apzīmējumu tiešām paredzētas citam tirgum, un ziemā, apledojuma apstākļos, nestrādā, vērtēja auto riepu eksperts Didzis Zaļkalns un satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

Nelielajā Somijas pilsētā Aurā notikusi īpaši izgaismotu transporta līdzekļu parāde. Sagatavošanās krāšņajam notikumam ilga vairākas dienas.

Ziemā, kad ceļu klāj ne tikai sniegs, bet arī gana liels daudzums dubļu, automašīnas tīrībai ir ne tikai estētiska, bet arī funkcionāla nozīme. Jātīra ir kā virsbūve, tā arī ritošā daļa un motortelpa. Taču tad, kad gaisa temperatūra noslīd zem +10 grādiem, uzkopšanas darbi jāuztic profesionāļiem, Latvijas Televīzijas raidījumam "Revidents" skaidroja uzrunātie eksperti.

Lai saņemtu kompensāciju par personīgā auto izmantošanu darba vajadzībām, tas vai nu jāparedz darba līgumā vai jāslēdz nomas līgums par privātā auto iznomāšanu uzņēmumam, Latvijas Radio raidījumā "Garāžas sarunas" skaidroja uzņēmuma "Ogres grāmatvedība" īpašniece Ludmila Pavlova.

Latvijas uzņēmēji radījuši īpaša apvidus auto pirmo prototipu armijai "VR-1FOX". Tā izstrāde prasījusi apmēram septiņus gadus, no kuriem pirmie trīs pagājuši, lai iekārtotu piemērotu darbnīcu un piesaistītu speciālistus, Latvijas Radio raidījumā "Monopols" stāstīja viens no transportlīdzekļa izgudrotājiem, SIA "Vāģi" vadītājs Ali Jansons.

Lai gan par auto vecumu var spriest pēc tā izlaiduma gada, nereti tieši odometrs parāda to, cik daudz mašīna pieredzējusi, jo tas uzskaita auto nolietojumu kilometros. Automobiļu deficīta dēļ šobrīd ļoti jāuzmanās no krāpniekiem, jo odometru tīšana jeb rādījuma koriģēšana nekur nav pazudusi, Latvijas Radio raidījumā "Garāžas sarunas" vērtēja vietnes "AutoDNA" vadītājs Latvijā Agris Dulevičs.

Automašīna, ko pagājušā gadsimta 80. gados izmantoja Velsas princese Diāna, pārdota par 650 tūkstošiem mārciņu jeb vairāk nekā 768 tūkstošiem eiro. Izsole notika tikai dažas dienas pirms viņas nāves 25. gadskārtas.

Lai gan situācija, ja pazaudētas abas automašīnas atslēgas nav no vienkāršākajām, to ir iespējams atrisināt, dodoties pie meistariem, kas pasūtīs atslēgas sagatavi un sataisīs jaunu komplektu, Latvijas Radio raidījumā “Garāžas sarunas” norādīja atslēgu izgatavošanas meistars Jānis Dadzītis.

"Klasisko automašīnu un motociklu garāžu – muzeju" Milzkalnē, netālu no Tukuma, Arvis Ozoliņš apmeklētājiem atvēra pirms gada. Lielais angārs gan neatgādina garāžu, drīzāk autosalonu, kurā var apskatīt 12 pagājušajā gadsimtā Amerikā ražotas automašīnas un 70 mopēdus un motociklus. Kolekcija tapusi 20 gadu laikā, un Arvis Ozoliņš eksponātus remontē kopā ar dēlu Edgaru, kurš mācās par automehāniķi.
Svarīgākais šobrīd


















