
Dzīve & stils / Motori


Autovadītāji ne vienmēr atceras, kad transportlīdzeklim beidzas tehniskā apskate vai obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļa apdrošināšanas (OCTA) polises termiņš. Tas var rezultēties ar lieliem naudas sodiem. Kā neaizmirst par termiņiem, un kā laikus parūpēties par atgādinājumu saņemšanu?

Sešās Latvijas pilsētās autovadītāji novembra beigās bez maksas var pārbaudīt sava spēkrata gatavību ziemas sezonai. Drošas braukšanas skolas pārstāvji secina, ka šoferi šogad ir savlaicīgāk sagatavojušies aukstākajiem un sniegotākajiem mēnešiem.

Ir daļa autovadītāju, kas uzskata, ka ar jaunu automašīnu un jaunām ziemas riepām uz ceļa jebkuros apstākļos var justies pilnīgi droši. Tā gluži nav. Autovadītājs tomēr ir atbildīgs par to, kas notiek ar automobili, viņam ir jābūt spējīgam to kontrolēt, izvēlēties pareizo ātrumu un trajektorijas, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" pauda "Drošas braukšanas skolas" direktors Jānis Vanks.

Kāds vienmēr būs nomodā, dežurēs, uzraudzīs un nepieciešamības brīdī koordinēs palīdzības sniegšanu – tāda ir Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta ikdiena, nodrošinot, lai jūrā viss būtu kārtībā. Kā strādā Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs?

Ik rītu un arī pa dienu kļūst arvien vēsāks. Tas nozīmē, ka autovadītājiem jau tagad jāparūpējas par savu spēkratu sagatavošanu ziemas apstākļiem. Kas ir primāri veicamās lietas jau šobrīd, un ar ko vēsajā laikā jārēķinās elektroauto īpašniekiem?

Pa Latvijas koplietošanas ceļiem ikdienā pārvietojas ievērojams skaits automašīnu, kurām nav izieta tehniskā apskate un nav iegādāta obligātās civiltiesiskās atbildības polise (OCTA). Šādi transportlīdzekļi ir bumbas ar laika degli, kas jebkurā brīdī var nodarīt būtiskus zaudējumus, un sabiedrības interesēs ir izskaust šos braucējus, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" pauda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pārstāvis Agris Daukšte un Satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

No 1. oktobra transportlīdzekļiem drīkst likt riepas ar radzēm, tomēr tās būtu ieteicams izmantot, pārvietojoties pa apledojušiem ceļiem lauku teritorijās, nevis pilsētās, kur šādas riepas var arī sabojāt ceļa segumu, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Degvielas uzpildes stacijā "Viada" Lubānas ielā lietus dēļ augustā notikusi avārija, kuras rezultātā astoņi auto īpašnieki, to nezinot, savās automašīnās ielēja nevis 95. markas benzīnu, bet gan tā sajaukumu ar notekūdeņiem. Vairākas mašīnas tika neatgriezeniski bojātas, bet cīņa par auto remontu un izmaksu segšanu ilgusi vairākas nedēļas.

"Latvijas Zaļais punkts" uzsācis kampaņu "Nodod motoreļļu, nevis planētu!", lai samazinātu smēreļļu nevēlamu sadedzināšanu un nonākšanu vidē. Šobrīd tā ir samilzusi problēma, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" norādīja Valsts vides dienesta Atkritumu aprites departamenta direktors Atis Treijs un "Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis.

No Štutgartes motormuzeja atceļojušas vairākas vācu retro sporta automašīnas, kuras gandrīz visas radījis latvietis – Anatols Kārlis Lapiņš. Autora dzimtajā pilsētā Rīgā lielākā daļa no tām būs apskatāmas pirmo reizi.

Šveicē studenti pašrocīgi uzbūvējuši elektroauto, ar ko sasniegts jauns pasaules rekords paātrinājumā.

Vācijas pilsētā Minhenē notikusi elektrisko transportlīdzekļu izstāde. Tajā varēja apskatīt un arī pārbaudīt jaunākos ražojumus elektroskūteru, elektroriteņu un dažādu citu līdzīgu transportlīdzekļu vidū.

Iespēja rūpīgi pucēto un pulēto retro auto izvest un parādīt plašākai publikai bija seno spēkratu salidojumā "Retro Jūrmala 2023". Lapmežciema estrādē ko interesantu un sirdij tuvu varēja atrast katrs retro auto entuziasts.

ASV pilsētā Karmelā, Kalifornijas štatā, norisinājās superauto izstāde, kurā bija iespēja aplūkot unikālus un jaudīgus spēkratus, to dizaina risinājumus un inženieru meistarību.

Jau gandrīz pusotru gadu privātpersonas var saņemt valsts atbalstu, lai iegādātos elektromobili un ārēji lādējamu hibrīdauto. Valsts atbalsts ir 4,5 tūkstoši eiro par jaunu elektroauto vai puse no šīs summas – par lietotu. Šo piedāvājumu izmantojuši aptuveni tūkstotis cilvēku. Taču, kā saka auto nozarē, būtiskāks ieguldījums emisiju samazināšanā būtu elektroauto iegādes atbalsts uzņēmumiem. Arī tāda programma patlaban pastāv, bet atbalstīti tajā vien trīs projekti.

Lietuvā no jūlijā spēkā stāsies izmaiņas noteikumos, kas paredz, ka lietotu auto pircējiem būs jāpārliecinās par automašīnas nobraukumu, proti, vai nav grozīts odometra rādījums un vai tas tiešām ir īsts. Ja tas būs grozīts, netiks dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē un apskate būs jāveic atkārtoti.

Trešā daļa autovadītāju, kas iesaistīti nelielos ceļu satiksmes negadījumos, izvēlas uz negadījuma vietu izsaukt Valsts policiju, nevis aizpildīt saskaņoto paziņojumu, tādā veidā lieki tērējot policijas resursus un radot nevajadzīgus sastrēgumus, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) informācija. Kādos gadījumos atļauts aizpildīt saskaņoto paziņojumu un kā to pareizi darīt?

Vēsturiska spēkrata statusam var pieteikt jebkuru automašīnu, kas ir vismaz 30 gadu veca un saglabāta vēsturiski korektā stāvoklī jeb moderni nav uzlabota. Latvijā vēsturisku spēkratu īpašniekiem turklāt nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, Latvijas Radio raidījumā "Garāžas sarunas" pastāstīja Rīgas Motormuzeja speciālists zinātniski pētnieciskajā darbā Harijs Gerķis un motosportists Tālis Meļķis.

Iekļūšana pat nelielā satiksmes negadījumā var pamatīgi pabojāt nervus un omu. Lai arī cietušajai pusei teorētiski viss ir kārtībā – ir OCTA polise, un apdrošinātāji sedz izmaksas, bet serviss visu izdara, tomēr ne vienmēr process norit raiti un iesaistītās puses var labi saprasties. Kāds vīrietis pēc negadījuma, kuru izraisīja cits autovadītājs, neapmierināts ar pieredzi autoservisā, kur, viņaprāt, nav salabots viss, kas būtu jāsalabo, turklāt process ildzis četrus mēnešus, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Šajā pavasarī uz Latvijas ceļiem gājuši bojā jau trīs mototransporta līdzekļu vadītāji. Eksperti aicina motociklu vadītājus uz ceļiem parūpēties par savu drošību un rēķināties, ka autovadītāji viņus var neredzēt. Tāpat īpaši uzmanīgiem jābūt vietās, kur notiek bedrīšu remonti, – tātad daudzviet Latvijā.
Svarīgākais šobrīd


















