"Eseja kā žanrs nepārprotami mirst vai pat ir jau miris, un tam ir vairāki faktori – gan sociāli, gan kultoroloģiski, gan literatūrvēsturiski. Pirmkārt, mirst publiskā intelektuāļa statuss vai loma sabiedrībā. Kaut kādā ziņā to mūsu kultūras pieredzē nogalināja padomju priekšstats par īpašu starpšķiru – inteliģenci, kas nebija ne zemnieki, ne buržuji, bet tāda starpšķira, kas tika dēvēta par inteliģenci, intelektuālā darba darītājiem – strādniekiem, kas vairs nebija publiskie intelektuāļi. (..) Protams, arī PSRS bija cilvēki, kas publiskā intelektuāļa lomu turpināja pildīt vai nu aiz ieraduma, vai vienkārši savas personības īpatnību dēļ, bet lielā mērā šī loma kļuva nesvarīga. Kaut kādā ziņā Rietumu pasaulē vispār pazūd harismātisko līderu laikmets. (..) Tagad jebkurš ir personība. Mums nav vajadzīgs viens līderis, kurš būtu tik gudrs, lai mums pateiktu, kā dzīvot," uzskata filozofs, aprakstnieks un dzejnieks Ilmārs Šlāpins.
Autora ziņas
Par padomju okupācijas laika mākslu nav iespējams runāt kā par kaut ko monolītu – arī tolaik, it sevišķi pēc sešdesmitajiem gadiem, tajā nošķiramas dažādas strāvas. Totalitārisma režīmā vienmēr atrodama ļoti spēcīga pretošanās enerģija, un tieši tā mums tur ir jāmeklē un jānovērtē, Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Meistars Knehts" pauda teātra zinātniece Edīte Tišheizere.
Izglītības sistēmas uzdevums pēdējos gados ir bijis strikts un skaidrs – attīstām STEM (no angļu valodas science, technology, engineering, mathematics – zinātne, tehnoloģijas, inženierija, matemātika) nozari, bet tādā veidā no viena grāvja esam nokļuvuši otrā, jo šobrīd humanitārajās zinātnēs trūkst pat pedagogu, kas tās pasniegtu. Vajadzētu mest malā sacensības, kura nozare ir prioritāte, jo galvenais ir balanss. Mūsdienīga un demokrātiska valsts nevar pastāvēt bez inovācijām un tehnoloģijām, bet tāpat nevar arī bez vērtībām – un tās māca humanitārās zinātnes, Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Meistars Knehts" pauda Latvijas Kultūras akadēmijas rektore Rūta Muktupāvela.
Jauna elpa vai jauns vilnis latviešu literatūrā – sabiedrisko mediju gada balvas "Kilograms kultūras" finālistus raksturo virtuozitāte, monumentālisms un priecīgs sirreālisms. Šogad uz balvu pretendē Ilonas Balodes grāmata "Ielu muzikantu piezīmes", Svena Kuzmina romāns "Skaistums un nemiers" un Kārļa Vērdiņa bilingvālais dzejoļu krājums "Lībiešu balādes".
Apgādā "Neputns" izdots 1990. gada izstādes "Maigās svārstības" albums, kurā apkopoti grupas gleznotāju – Ievas Iltneres, Sandras Krastiņas, Jāņa Mitrēvica, Ģirta Muižnieka, Edgara Vērpes, Aijas Zariņas – darbi. "Var teikt, ka mūsu grupa ir tāds kā sabiedrības modelis, mēs šobrīd esam ļoti dažādi pēc savas pārliecības," Latvijas Radio 3 raidījumā "Pa ceļam ar Klasiku" stāsta albuma sastādītāja Sandra Krastiņa.
Politkorektums ir piederīgs publiskām personām, politiķiem un organizācijām, bet māksliniekiem nevajadzētu brīvprātīgi uzņemties šos pašus ierobežojumus. Politiķiem ir jāsaliedē sabiedrība, jāmeklē sava atbalsta bāze, bet, ja mākslinieki brīvprātīgi izvēlas politkorektumu, sabiedrība neko no tā neiegūst, secina filozofs Haralds Matulis.
"Ja neesi atklāts un atvērts, nekāda māksla tur nesanāks. Brīvība ir obligātais noteikums gan mākslai, gan mīlestībai. Pilnīga brīvība. Kamēr tu slēpies, nekas īsts neiznāks," ir pārliecināta izcilā režisore, aktrise, Latvijas Kultūras akadēmijas studentu iemīļotā Dramatiskā teātra režijas un aktiermeistarības profesore Māra Ķimele, kura 20. decembrī svinēja skaistu un apaļu jubileju.
"Aizliegt neko nevar. Ja cilvēki gribēs, viņi klausīsies un atskaņos. Tomēr, manuprāt, vajadzētu likt uz pauzes, lai atbrīvotos vieta, piemēram, ukraiņu un latviešu komponistiem. Citviet kara laikā likt uz pauzes, bet ukraiņiem gan noliegt atskaņot. Lai kā negrozi, kultūra un mūzika ir instrumenti, ar kuriem runā – tā ir politika un propaganda. Un, atskaņojot krievu mūziku, mēs patlaban barojam mītu par dižo krievu kultūru. Man tas tā bija jau kopš Maidana laikiem – es vienkārši nevarēju iztēloties, ka izeju uz skatuves un dziedu, piemēram, Čaikovska romances. Ne jau es tā speciāli izdomāju – man gluži vienkārši negribas dziedāt krieviski, kamēr lielās krievu kultūras pārstāvji nogalina mūsējos," uzsver Latvijā dzīvojošā un strādājošā ukraiņu dziedātāja, diriģente un muzikoloģe Oksana Nikitjuka, vaicāta par savu attieksmi pret krievu komponistu mūzikas aizliegšanu. Latvijas Radio 3 "Klasika" ciklā "Ukrainas pasakalja" viņa stāsta par Ukrainas mūzikas vēstures līkločiem.
Dziedātāja, diriģente un muzikoloģe Oksana Nikitjuka kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā dzīvo un strādā Latvijā – viņa ir Valsts akadēmiskā kora "Latvija" māksliniece un soliste. Viņu esam dzirdējuši arī īpaši veidotajās ukraiņu mūzikas programmās un Ukrainas atbalstam veltītajos koncertos. Latvijas Radio 3 "Klasika" ciklā "Ukrainas pasakalja" kopā ar Oksanu Nikitjuku ielūkojamies Ukrainas mūzikas vēstures līkločos. Ar ko atšķiras krievu un ukraiņu tautasmūzika, kādas atšķirības ir dažādos Ukrainas novados, kā ukraiņu folkloras ierasto skatuves tēlu košās višivankās, atlasa biksēs ar bubeniem nošķirt no tīras mantas? Kas īsti ir ukraiņu simbols kobza, un kādi bijuši kobzaru likteņi 20. gadsimta 30. gados? Kāda īsti ir atšķirība starp renesanses un baroka laika žanriem kantu un partesu?
Latvijas Radio 3 "Klasika" ielūkojas Ukrainas vēsturē, kopā ar vēsturniekiem Dainu Bleieri un Mārtiņu Mintauru skatoties uz tautu nākšanu no ziemeļiem un rietumiem, Kijivas valsts izcelšanos, Ukrainas izveidošanos, drīzo nonākšanu Krievijas pārziņā, pieskaroties arī notikumiem ap 1917.–1920. gadu, relatīvajam augsmes posmam 20. gados un noslēdzot ar Holodomoru.
"Lasīšana var būt kas tāds, kas cilvēkus padara labākus. Man negribētos teikt – daiļākus, bet, ja ņemam par piemēru sengrieķu saprašanu, tad skaistums un labais ir apmēram viens un tas pats. Tādēļ esmu par lasīšanu, kas – es atvainojos par tik šausmīgi patosīgu vārdu – izdaiļo dvēseli. Bet dvēsele ir tāds "pasākums", kas cilvēkam pašam par sevi nepiemīt. Tā atdzīvojas tikai noteiktos brīžos! Cita starpā – arī lasīšanas laikā. Bet ne tikai. Cilvēkam dvēsele pirmām kārtām atdzīvojas domāšanas brīžos," uzskata filozofs, žurnāla "Rīgas Laiks" galvenais redaktors Uldis Tīrons.
"Mums patiesībā ir jārunā par to, kas ir dziesmu un deju svētku kustība, ko mēs ar to saprotam? Vai cilvēks, kas vienkārši ir skatītājs, arī pieder pie šīs kustības? Vai mēs to uztveram kā visas nācijas kustību? Tie ir būtiski jautājumi, par kuriem vienojoties varam saprast tālākos svētku modeļus," secina žurnāliste Lauma Spridzāne.
"Es zināju, ka gribu rakstīt klavesīnam un stīgām, un visu laiku domāju, ko man tā skaņu kopība atgādina. Tad man kaut kā vienkārši uzausa saule, kaut kas zeltains," – tā komponists Andris Dzenītis iepazīstina ar savu jaundarbu "Strēles", kas pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos Valsts kamerorķestra "Sinfonietta Rīga" koncertā "Zviedru Mocarts un Koncerts klavesīnam". Programma, kurā soliste būs klavesīniste Ieva Saliete, diriģenta Normunda Šnē vadībā izskanēs 3. novembrī Lielajā ģildē un Latvijas Radio 3 "Klasika" tiešraidē, bet 4. novembrī – Latgales vēstniecībā "Gors".
"Mēs visi no kaut kā baidāmies, taču man ir paradums kāpt pāri savām bailēm. Te nav nekādas īpašas metodes – tu baidies, tomēr dari. Par mani mēdz teikt, ka esmu bezbailīgs cilvēks, bet tā tas nav. Sāksim ar to, ka esmu māte, un tas jau sākotnēji izslēdz nebaidīšanos. Man ir bailes, tāpat kā visiem, taču es eju pāri savām bailēm, jo man liekas, ka bailes ir kaut kas nelabs. Viena lieta ir būt piesardzīgam, bet bailes – man liekas, ka šausmīgākās lietas, kas notiek pasaulē, ceļas no bailēm. Bailes ir pretstats gaismai," intervijā Orestam Silabriedim saka pasaulslavenā lietuviešu operzvaigzne Asmika Grigorjana, kura nule saņēmusi vācu klasiskās mūzikas balvu "Echo Klassik" kā Gada dziedātāja.
Ceļojumos ved radio "Klasika", dzejas un sarunu kafejnīcu rīko muzejs "Kalāči", sezonu atklās Liepājas Simfoniskais orķestris, bet nedzēšamu sajūtu pēc izlasīšanas var atstāt Kristīnes Ulbergas romāns – kultūrakcentus šai nedēļai saliek balvas "Kilograms kultūras" žūrijas pārstāvis, Latvijas Radio 3 "Klasika" programmu vadītājs Orests Silabriedis.
Mākslas muzejā "Rīgas birža" 20. augustā pulksten 16.00 būs iespēja piedzīvot mūzikas, dejas un dzejas mākslas apvienošanos koncertstāstā "Slavas dziesma Rīgai". Programmas pamatā sens teksts – Livonijas dzejnieka un ārsta Bazilija Plīnija poēma –, ko iztēli rosinoši skandēs aktieris Ivo Martinsons. Koncertstāsta muzikālo pusi īstenos dziedātāja Ilze Grēvele-Skaraine, vijolniece Anna Naudžūne un apvienība "Amber Baroque Ensemble", savukārt kustībā to visu atklās horeogrāfe, baroka dejotāja Stella Lazda.
"Laikam jau skaļi nedrīkst teikt, ka viss ir labi! Esmu ļoti laimīga! Un man nav tā dēvētās četrdesmitgadnieka krīzes. Man patīk fakts, ka trešo daļu no dzīves mēs pavadām miegā – tas nozīmē, ka man ir tikai knapi trīsdesmit! Un es ne pret ko nemainītu savu pieredzi ar brīnišķīgajiem kolēģiem uz skatuves, ar visām sarunām, ceļojumiem, iepazīšanos, mūziku. Mūzika tiešām ir visvisstarptautiskākā valoda! (..) Ļoti daudz visa kā vēl ir priekšā. Ir labs laiks. Ir prieks, ka aug jaunā paaudze. Tas, ko varbūt varētu sev novēlēt – pievērsties kamermūzikas pedagoģijai, tas man sāk arvien vairāk interesēt. Tas būtu no nākotnes sapņiem. Man ir vēl dažas idejas, kā es vēlētos runāt par mūziku," saka pianiste, aktīvā kamermūziķe un tikpat aizrautīgā pedagoģe Agnese Egliņa, kura 5. jūlijā nosvinēja apaļu dzimšanas dienu.
"Pēc pagājušajiem Dziesmu svētkiem īpaši sajutu, ka, ja kāds izrāda jebkāda cita veida sajūtas par svētkiem, izņemot, ka viņš ir bezsamaņā no tā, cik viss ir labi, šādi viedokļi tika noslaucīti no galda uzreiz," spriež diriģents Kaspars Putniņš. Dziesmu svētku 150. gadskārta atnākusi ne bez viļņošanās dažādos virzienos, parādot gan savas stiprās, gan vājās puses, un noteikti apliecinot, ka Dziesmu svētki joprojām ir ļoti svarīga un spēcīgas emocijas raisoša tradīcija lielā sabiedrības daļā. Par amatierkustības ideāliem, realitāti un pārmaiņām, kas tajā notiek Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Meistars Knehts" diskutē Latvijas Nacionālā kultūras centra vadītāja Signe Pujāte, sociālantropologs Viesturs Celmiņš, diriģents Kaspars Putniņš un horeogrāfe, dejas pedagoģe Baiba Ķestere.
"Kino Bize" programma "Black Matters" kā iniciatīva aizsākta šī gada martā un to veido filmu programma, sarunu cikls un dažādi priekšlasījumi. Kā skaidro viens no programmas veidotājiem, kino apskatnieks Žulijens Nuhums Kulibali: "Mēs runājam par to, ko īsti nozīmē "melnais kino", vai ir iespējams šādā veidā klasificēt mākslas darbus un kādēļ būtu svarīgi par to runāt arī Latvijas kontekstā."
Pēc kāda kompasa noteikt krievu kultūras vietu mūsu kultūrtelpā? Vai politiķi drīkst iejaukties mākslas procesos? Kādēļ sabiedrība šobrīd tik ļoti polarizējas? Kāpēc sociālajos tīklos ir cilvēki, kas spēj saglabāt gan pašcieņu, gan cieņu pret oponentu, un ir cilvēki, kas to nespēj? Un vai kaut kas spēs reabilitēt "Lāčplēsi"? Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Meistars Knehts" uz sarunu Krievijas kultūru, mākslas cenzūru, atcelšanas kultūru un bieži vien neglītajiem veidiem, kā mēs par visu to sarunājamies, pulcējas – režisore Krista Burāne, sociālās psiholoģijas profesors Ivars Austers, komponists Arturs Maskats un filozofs Igors Gubenko.
"Serhijs Žadans pirmkārt ir dzejnieks. Ģeniāls dzejnieks, un es nebaidos no šī vārda. Saka, ka Raini ar varu mīlēt nepiespiedīsi. Bet mīlēt Žadanu nav jāpiespiež: pietiek ar divām viņa rindām, lai būtu trāpīts sirdī, lai būtu trāpīts visai tavai būtībai," par ukraiņu rakstnieku, dzejnieku, esejistu, tulkotāju un Ukrainas brīvības cīnītāju Serhiju Žadanu saka tulkotāja Māra Poļakova.
18. februārī Ķīpsalas izstāžu centra hallē notiks Latvijas mūzikas gada balvas "Zelta mikrofons'23" pasniegšanas ceremonija, kurā par zelta statueti cīnīsies nominanti 21 kategorijā: šoreiz izvērtēšanai iesniegti 156 albumi, 111 dziesmas, 111 videoklipi, 45 debitanti un 7 koncertieraksti video formātā, kopskaitā 430 pieteikumi. Balva par mūža ieguldījumu gan jau zināma: to saņems Latvijas Radio leģendārais skaņu inženieris Augustīns Delle.
"Cilvēks ir lielākā vērtība, nav svarīgi, kādās drēbēs vai kāds tu esi, bet tā viņa būtība. Ja tu to spēj parādīt kino valodā, tas jau ir tas filmas režisora, autora meistarstiķis," sarunā Latvijas Radio 3 "Klasika" teic producents, operators un studijas "VFS Films" vadītājs Uldis Cekulis. Kā no draugu kopas, kas taisa filmas "par putniem", tapusi studija, kas "kino pārgājienos" kopā ar jomas profesionāļiem iet arī pa spēlfilmu un animācijas takām?
Noslēgumam pietuvojies gads, kurā cerības par pandēmijas mazināšanos un dzīves iegrozīšanos ierastajās sliedēs mūsu emocionālajā kartē uz brīdi noslaucīja Krievijas izraisītā kara šausmu, neziņas un baiļu sajūtas. Kad šķita, esam bīstami tuvu apokaliptiskam iznākumam, un nekam citam šajā pasaulē vairs nav nozīmes.