Kitija Balcare

LSM.lv autore

Apskatīt autora rakstus: Latviski Krieviski

Autora ziņas
Divu bērnu mammas ieteikumi ceļošanai auto kopā ar maziem bērniem
Divu bērnu mammas ieteikumi ceļošanai auto kopā ar maziem bērniem
Nobraukt divdesmit vai divus tūkstošus kilometru, dodoties ekskursijā ar mazuļiem vai pirmsskolas vecuma bērniem, nereti ir izaicinājums ikvienam vecākam. Ja jau būšanu ceļā uztveram kā patieso ceļojumu un kopābūšanu, tad kilometru skrējiens vairs nešķiet tik biedējošs. Iesākoties klasiskajai ceļošanas sezonai, dalos dažos ieteikumos, ko vērts izmēģināt, ja iecerēts braukt ar auto kopā ar maziem bērniem tuvāku vai tālāku attālumu.
Viedierīces kā ceļabiedri maziem atklājumiem dabā
Viedierīces kā ceļabiedri maziem atklājumiem dabā
Dodoties dabā ar mazajiem pētniekiem, viedierīces līdzņemšanas attaisnojums ir nevis saziņa, bet gan tās kā praktiska instrumenta lietošana: lai reta, aizsargājama auga vietā paņemtu līdzi tikai tā fotoportretu, lai iemūžinātu dzīvnieku pēdas, lai pēcāk sadzītu rokā to īpašnieku, vai lai ierakstītu dabas skaņas savai unikālajai šūpuļdziesmai vai, gluži vienkārši, lai ieraudzītu ekspedīciju dabā bērna acīm.
Kā izvēlēties uzticamu ceļabiedru – grāmatu – mazajiem ceļotājiem?
Kā izvēlēties uzticamu ceļabiedru – grāmatu – mazajiem ceļotājiem?
Neskatoties uz ērto, pasaules vecāku uzticību iekarojušo viedierīču digitālās aukles lomu, dodoties ceļā ar mazajiem, tomēr iesaku piesaistīt bērnu uzmanību drukātām grāmatām. Grāmatas, kas dodas ceļā, nebūt nenozīmē smagu somu. Tā ir izvēle, kas ļauj ne vien īsināt laiku, pārvietojoties transportā, bet arī, gatavojoties vakara miega rituālam, grāmata kalpos par daļu no ierastās vides (īpaši, ja gulētiešana jāpiedzīvo neierastā vietā). Tālāk daži grāmatu izvēles kritēriji tiem bērniem, kas pagaidām tikai pazīst dažus burtus, neskatoties uz spēju jau citēt pieredzētos dzejoļus no galvas.
Trīs maršruti ar dabas veidotām šķēršļu joslām mazajiem ceļotājiem
Trīs maršruti ar dabas veidotām šķēršļu joslām mazajiem ceļotājiem
Daba māca attapību. Dodoties ārpus mājām, aizvien biežāk cenšos iekost mēlē, paturot noklusētu kārtējo brīdinājumu bērnam par iespējamo šķērsli ceļā. Aizvien biežāk pārliecinos un iekšēji priecājos par to, ka trīsgadnieks izrādās daudz attapīgāks, nekā pieaugušais varētu cerēt. Lielā mērā esmu pārliecināta, ka šīs mazo prasmes un attapība ir rezultāts tam, ka daba ir vienlaikus izaicinošākā, bet arī drošākā vieta bērna fizisko un prāta spēju pilnveidei. Ja vien vecāki ļauj un palīdz vien tad, kad bērns to lūdz. Šoreiz trīs takas – Latvijā, Lietuvas pierobežā un Igaunijas salā, kuras labi kalpos par šķēršļu joslu mazajiem piedzīvojumu meklētājiem, vienlaikus ļaujot baudīt dabas daudzveidīgo raksturu vienuviet.
Padomi: Ko sagatavot maltītei, ceļojot kopā ar maziem bērniem
Padomi: Ko sagatavot maltītei, ceļojot kopā ar maziem bērniem
Esot svaigā gaisā, allaž viss ir daudz garšīgāks. Un vēdera tukšuma skaņa – nepanesamāka. Turklāt mazajiem ceļotājiem uzpildīšanās ar papildu kalorijām mēdz būt viens no noderīgiem motivācijas un iedvesmas atjaunotājiem, lai turpinātu ceļu. Un ieteikums patiesībā izsakāms šajos trīs maģiskos vārdos – vienkārši, sātīgi un, ja iespējams, sezonāli.
Izrādes «Cilvēki, lietas un vietas» apskats: Divkauja ar sevi
Izrādes «Cilvēki, lietas un vietas» apskats: Divkauja ar sevi
Atrašanās kāda vai kaut kā varā, ietekmē, pakļautībā – atkarība. Spēcīgākā atkarība, ar kuru, pieļauju, neviens savas dzīves laikā saistību nevar tik viegli pārtraukt, ir atkarība pašam no sevis un savām izvēlēm. Uz šo divkauju ļauj noraudzīties jauniestudējums “Cilvēki, lietas un vietas” Latvijas Nacionālajā teātrī.
JRT izrādes «Pēdējā Ļeņina eglīte» apskats: Izkustināt pieminekli
JRT izrādes «Pēdējā Ļeņina eglīte» apskats: Izkustināt pieminekli

Izkustināt pieminekli no vietas: no postamentiem un no pārliecību podestiem. To ir uzdrošinājies domātājs režisors Uldis Tīrons iestudējumā “Pēdējā Ļeņina eglīte” Jaunajā Rīgas teātrī, neatstājot vienaldzīgu skatītāju un atgādinot, ka katram ir savs ārprāta stāvoklis.

Padomi: Kā sagatavoties ceļošanai ar bērniem nesezonā
Padomi: Kā sagatavoties ceļošanai ar bērniem nesezonā

Tas, cik ļoti spējam izbaudīt došanos dabā, lielākoties atkarīgs no tā, cik sagatavojušies un cik ekipēti tam esam. Ceļošana nesezonā ļauj atklāt ierasto vietu no jauna vai piedzīvot klasiskas ainavas skatos, kurus pastkartītēs neieraudzīt.  Turklāt labā ziņa ir tā, ka nesezonā un sliktākos laikapstākļos vienuviet satikto apmeklētāju skaits būs ievērojami mazāks, līdz ar to ceļojums mežonīgāks un personiskāks.

NT izrādes «Klūgu mūks» apskats: Lūzumpunkti un naglas
NT izrādes «Klūgu mūks» apskats: Lūzumpunkti un naglas

Vest mūs dziļāk pie saknēm – savām kā cilvēkbūtnes un savām kā tautas. Tā raksturojama režisores Indras Rogas apņemšanās, iedvesmojoties no rakstnieces Ingas Ābeles romāna “Klūgu mūks” un pārvēršot to Nacionālā teātra (NT) izrādē ar tādu pašu nosaukumu. Episkums ar dažiem intimitātes mirkļiem, kur skaļāk par pateikto saklausāms vārdos nepaustais.

JRT izrādes «Marķīze de Sada» apskats: Greizie spoguļi
JRT izrādes «Marķīze de Sada» apskats: Greizie spoguļi

Ja pietiek drosmes ielūkoties greizajos spoguļos, nebaidoties savu (div)dabu ieraudzīt ne tajā glaimojošākajā gaismā, vērts redzēt Jaunā Rīgas teātra (JRT) pirmo “darinājumu” sezonas un pagaidu spēles telpas atvēršanai – režisora Alvja Hermaņa iestudēto vizuāli valdzinošo izrādi “Marķīze de Sada”. Tā asina maņas un izaicina domas, atgādinot, ka visa sākums un beigas esam mēs katrs pats.

Mammas stāsts par ceļošanu kopā diviem maziem bērniem
Mammas stāsts par ceļošanu kopā diviem maziem bērniem

Esmu gatava publiski atzīties, ka esmu atkarīga. Tā ir atkarība no atrašanās ceļā un būšanas dabā. Ienākot manā un mana ceļošanas sabiedrotā dzīvē diviem maziem cilvēkiem, šī nepieciešamība līdzsvaru gūt dabā neatkarīgi no laikapstākļiem tikai augusi plašumā un biežumā. Šis ievadstāsts lai kalpo par iedvesmu tiem, kam šķiet, ka kļūšana par vecākiem vismaz pirmajos bērna dzīves gados liek atteikties no tuvākas vai tālākas ceļošanas. Tā nebūt nav, ja esat gatavi ieradumos ieviest dažas pārmaiņas, kuras ļaus izbaudīt gan jauno vecāku lomu, gan jaunu pieeju ceļošanā.

JRT izrāde «Ciniķi»: Sūrstošais poētisms
JRT izrāde «Ciniķi»: Sūrstošais poētisms

Laikmets, vara un mazā cilvēka dzīve – trijstūris, kurā režisors Vladislavs Nastavševs stāsta savulaik pretrunīgi vērtēto Anatolija Marienhofa darbu “Ciniķi” kā skumjas un asas atskaņas no pārmaiņu laika Maskavā.

JRT izrādes «Nora» apskats: Kļūdu labojums
JRT izrādes «Nora» apskats: Kļūdu labojums

Dažkārt nav nemaz tik svarīgi, kurp dodamies, ja vien esam pārliecināti par to, kur nevēlamies būt un no kurienes jādodas prom mirklī, līdz ko tam pietiek drosmes. Uzdrīkstēšanās būt cilvēkam ar savu gribu, nelaužot sevi sadursmēs ar apkārtējiem, ir stāsts par Noru. To Jaunajā Rīgas teātrī stāsta režisore Māra Ķimele, atkārtoti iestudējot pasaulzināmo Henrika Ibsena lugu “Leļļu nams”.

Izrādes «Tuvā pilsēta» apskats: Atkāpties, lai ieraudzītu
Izrādes «Tuvā pilsēta» apskats: Atkāpties, lai ieraudzītu

Sevi dažkārt tik grūti ieraudzīt no malas, jo ikdienas rutīna apēd laiku un pasliktina redzi. Lai ieraudzītu, kas esam, dažreiz vērts atkāpties nostāk un pavērot savu dzīvi no malas. Viens to izdara no rīta pieceļoties, izejot pa durvīm un neatgriežoties, cits klusā ritmiskumā plēšot virtuves traukus, bet vēl kādam svarīgs ir iknedēļas rituāls – atkāpties, lai ieraudzītu no malas, un atkal gribētos pienākt tuvāk. Izrāde ir pilna ar indivīdos dzimstošu atklāsmju aukstumu, kas dzen meklēt sirds siltumu citos krastos.

Izrādes «Pelikāns» apskats: Aukstums krāsmatās
Izrādes «Pelikāns» apskats: Aukstums krāsmatās

Ir jābūt drosmīgam, lai skatītos atvērtos logos. Valmieras Drāmas teātra Apaļo zāli režisore Inese Pudža uzdrīkstējusies pārvērst par melnām, gruzdošām krāsmatām, iestudējot zviedru dramaturga Augusta Strindberga ģimenes traģēdiju “Pelikāns”. Ģimene kā sociāla institūcija ir savrupa un publiska vienlaikus. Tāda, kas pakļaujama dramaturģijas un režijas skalpelim: anatomiski graizāma un liekama zem skatītāju lupām pustumsā.

Izrādes «Asins kāzas» apskats: Neizbēgamā nāves klātesamība
Izrādes «Asins kāzas» apskats: Neizbēgamā nāves klātesamība

Uz katru režisora Vladislava Nastavševa izrādi jādodas bez jebkādām ekspektācijām – paļaujoties uz to, ka katrai izrādei ir sava recepte un maģiska iedarbība uz visām maņām, neatstājot bez ievērības vārīgākās cilvēka prāta un miesas vietas. Tieši tur jauniestudētās izrādes “Asins kāzas” iedarbību skatītājs jūt visizteiktāk, aizbildinoties ar paša iekšējo kailumu, ko skāris režisora skarbi poētiskais meistardarbs.

Izrādes «Celtnieks Sūlness» apskats:  Skaļā grēksūdze
Izrādes «Celtnieks Sūlness» apskats: Skaļā grēksūdze

Plaukstot aizvien jaunām izrādēm teātru repertuāros, ir vairāki iemesli, kāpēc ir vērts redzēt Valmieras Drāmas teātra jauniestudējumu “Celtnieks Sūlness”, kas tapis pēc dramaturga Henrika Ibsena lugas. Izrāde ir režisora Dāvja Auškāpa nopietns skatījums uz vīrieša dzīves cenas meklējumiem, ļaujot cilvēkam izvērtēt savas dzīves gājumu horizontālēs un vertikālēs, lai atbildētu uz jautājumu – cik izmaksā laime?

Izrādes «Rudens sonāte» apskats: Līdzāspastāvošās vientulības
Izrādes «Rudens sonāte» apskats: Līdzāspastāvošās vientulības

Iestudējums “Rudens sonāte” Jaunajā Rīgas teātrī par traģisku ģimenes attiecību anatomiju, pateicoties radošās komandas kopdarbam, ieskanas vienotā ziemeļnieciskā gaismu, toņu, atturības saspēlē, ļaujot sadzirdēt telpā vairāku vientulību līdzāsbūšanu. Katrai no tām ir savs skarbi tīrs skanējums. 

Izrādes «Brodskis/Barišņikovs» apskats: Kailsalā. Ar Brodski.
Izrādes «Brodskis/Barišņikovs» apskats: Kailsalā. Ar Brodski.

Stindzinoši. Alvja Hermaņa iestudējums „Brodskis/Barišņikovs” ir dzejas virtuoza Josifa Brodska maģisks dzejas priekšlasījums ar dejas meistara Mihaila Barišņikova mēmu kustību poētikas pilnām ilustrācijām. Tā ir senu paziņu tikšanās vietā bez nosaukuma, bet ar tirpstošu sajūtu, ka ļauts būt lieciniekam šim vārda un kustības dialogam.

ĢIT izrādes «Vaņa» apskats: Epizodes krātiņos
ĢIT izrādes «Vaņa» apskats: Epizodes krātiņos

Atļaušanās garlaikoties. Tā ir mūslaiku izvirtīgā izklaide ikdienas dīkdienībā katram pašam savos domu krātiņos. Ģertrūdes ielas teātrī (ĢIT) tapusi izrāde „Vaņa”, kuras pamatā ir vairāk nekā 100 gadus atpakaļ radīta Antona Čehova luga „Tēvocis Vaņa”.  Stāsts ar režisora Andreja Jarovoja virsuzraudzību ir pārtapis par epizožu virknējumu, kur cilvēks meklē atbildi uz savu dzīves jēgu, ik pa brīdim plaukstā satverot revolveri kā risinājumu domu un emociju strupceļiem.

Kitija Balcare: Izrādes «1984» apskats - brīvprātīgā brīvības nodevība
Kitija Balcare: Izrādes «1984» apskats - brīvprātīgā brīvības nodevība

Šis ir laiks, kad līdzās joprojām dzīvo un domā dažādas paaudzes. Tās, kuras totalitāras varas izdzīvojušas uz savas ādas, un tās, kuras totalitāras varas iepazīst masu kultūras atspulgos. Savukārt izvēle starp laimi un brīvību, ko aicina izdarīt Džordžs Orvels romānā "1984", šķiet, ārēji visnotaļ viegla. Laime, protams. Jo ar brīvību ne kurš katrs zina, ko iesākt, un kur sākas cita brīvība.

Izrādes «Trauki» apskats: Plīstošās identitātes izdomātajā karā
Izrādes «Trauki» apskats: Plīstošās identitātes izdomātajā karā

Tajā brīdī, kad sieviete ikvienā iespējamā situācijā neietērpsies feministes kara drānās, paceļot līdztiesības šķēpu, bet izvēlēsies vispārcilvēciskas vērtības, kas tai ir svarīgas viņas dzīvē vai kopdzīvē ar vīrieti, pasaule taps līdzsvarotāka. Tad pārsātinātās informācijas telpas provocētais „Aukstais karš” abās dzimumu frontēs pakāpeniski norims, priekšplānā izvirzot katra indivīda paša dzīves jēgas jautājumu.

JRT «Eskeipista dienasgrāmata 2» apskats:  Plaisāšanas sindroms romanču pavadībā
JRT «Eskeipista dienasgrāmata 2» apskats: Plaisāšanas sindroms romanču pavadībā

Klusa un valdzinoša staigāšana pa trauslu emociju ledu. Mirklī, kad no notīm un dzejas rindām top režisora un komponista Vladislava Nastavševa solokoncertuzvedums "Eskeipista dienasgrāmata 2" Jaunajā Rīgas teātrī (JRT), skumjas izģērbjas pavisam kailas. Un plaisā. Pašas savā nodabā, atstājot sūrstošu sajūtu vietās, kur klavierkompozīcijas skārušas klausītāju.

Izrādes apskats: Spriestspējas meklējumi Marka Rotko sarkanajā
Izrādes apskats: Spriestspējas meklējumi Marka Rotko sarkanajā

Ir sācies rudens. Ir pietuvojies Rotko dzimšanas dienas mēnesis. Septembrim piestāv Rotko. Sarkani oranžās ekspresijas ierāmētas taisnstūru laukumos un neregulāras formas lapu koku vainagos. Sagaidot mākslinieka 111. jubilejas pasākumu ciklu Daugavpilī, savas individuālās svinības ikviens var papildināt ar Valmieras Drāmas teātra viencēlienu - režisora Reiņa Suhanova iestudēto izrādi "Sarkans". 

Izrādes «Lielais Getsbijs» recenzija: Tālsaruna ar vientulību Liepājas teātrī
Izrādes «Lielais Getsbijs» recenzija: Tālsaruna ar vientulību Liepājas teātrī

Cilvēka dabā ir paša izveidoto iedomu tēlu un tam apaudzēto pasauli iemīlēt ciešāk par patieso pasaules kārtību. Zilā ilgu puķe, rozā brilles vai maldinoši simulakri - viss viens, kā to sauc. Jo stāsts tik un tā ir par vientulību, kurai cilvēks paša prātā piešķir savas toņkārtas. Par šo un citām dzīves blakusparādībām ir Liepājas teātrī tapušais režisora Dž.Dž.Džilindžera veidotais iestudējums "Lielais Getsbijs".

Izrādes «Stum, stum» recenzija: Jēgas uzjundīšana jeb stum, vien stum
Izrādes «Stum, stum» recenzija: Jēgas uzjundīšana jeb stum, vien stum

Iespējams, mūslaiku ļaudis būtu dzīves gandarītāki, ja kādā brīdī godīgi atzītos paši sev savas dzīves jēgā vai nespējā to rast. Lai katrs pats sev to atgādinātu, tagad var ne tikai lasīt Andras Neiburgas stāstu krājumu "Stum, stum" (2004), bet arī vērot momentfotogrāfijas no šiem stāstiem režisora Ģirta Ēča izrādē "Stum, stum" Jaunajā Rīgas teātrī.

Izrādes recenzija: Glancētie pašportreti bez paškritikas
Izrādes recenzija: Glancētie pašportreti bez paškritikas

Vasarnieki. Laikmets, kas pārpilns ar vizuāliem pašportretiem un slīpētiem, gaumīgiem tēliem, bet vienlaikus tas ir arī laiks, kurā pietrūkst cilvēciskas pašrefleksijas. Neesoša ir uzdrīkstēšanās atzīt savas dzīves kailo patiesību. Turklāt - visupirms jau savā priekšā. Rīgas Krievu teātrī režisors Elmārs Seņkovs iestudējis krievu autora Maksima Gorkija pagājušā gadsimta sākuma lugu „Vasarnieki”.

Izrādes recenzija: Apbružātais skaistums Nastavševa gaumē
Izrādes recenzija: Apbružātais skaistums Nastavševa gaumē
Ar dzirkstošu un asprātīgu eleganci uz Jaunā Rīgas teātra skatuves režisors Vladislavs Nastavševs izklāsta Sudraba laikmeta „multimākslinieka” Mihaila Kuzmina romāna „Peldošie – ceļojošie” (1915) pirmo daļu „Pēterburga-Rīga”. Tā ir izrāde, kurai režisors sola arīdzan turpinājumu, ar Sudraba laikmeta mīmiku un attiecību ģeometrijas skicēm, kur mīlestības vēstuļu vārdi rindojas nošu līnijās.
Izrādes recenzija: Patiesības spokošanās mūsmājās
Izrādes recenzija: Patiesības spokošanās mūsmājās

Ja par maz gaismas, tad dzimst ziemeļnieku sūrums mūsmalas drēgnumā un ar režisora Mihaila Kublinska roku pārtop norvēģu dramaturga Henrika Ibsena lugas iestudējumā „Spoki” Latvijas Nacionālajā teātrī. Taču bailes no gaismas liek ieraudzīt katram savus spokus.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd