26. oktobrī 150. jubilejā atceramies Elliju Forselu-Rozentāli. Viņa bija somu dziedātāja, aktīva Latvijas un Somijas kultūras saišu veicināja, latviešu gleznotāja Jaņa Rozentāla dzīvesbiedre un ievērojama 20. gadsimta pirmās puses Latvijas inteliģences pārstāve.
Autora ziņas
Rīgas Starptautiskā kino festivāla programmā iekļauta irāņu režisores Širinas Nešetas filma “Sapņu zeme”. Alegoriskajā kino par sapņu klātbūtni mūsu ikdienā piedalās arī britu aktieris Viljams Moslijs, kurš pazīstams no triloģijas “Nārnijas hronika”. Šobrīd Moslijs strādā pie jaunas filmas, un tas notiek tepat Latvijā.
Alesandro Rosellīni atzīst, ka ir iemīlējis Rīgu – mierīgu un skaistu pilsētu. Tāpat viņam izveidojušās lieliskas attiecības ar Vides filmu studiju, ar kuru kopā tapusi dokumentālā filma “Es piedzimu Rosellīni” ("The Rossellinis"). Tā stāsta par vienu no 20. gadsimtā slavenākajām dzimtām Itālijas un Eiropas kultūrā. Ar šo darbu 14. oktobrī atklāja 8. Rīgas Starptautisko kino festivālu, un, saprotams, režisors Latvijas pirmizrādi garām palaist nevarēja. Savukārt es nevarēju palaist garām iespēju ar viņu satikties.
Vadošais Krievijas teātra festivāls “Zelta maska” ar savu programmu jau 15 gadus dalās arī ar Latvijas publiku. Šoreiz uz Latviju tas atvedis septiņus iestudējumus, kas kaimiņvalstī ir izpelnījušies skatītāju un kritiķu atzinību. Starp tiem arī Nāciju teātra izrādes “Irānas konference” un “Gorbačovs” Alvja Hermaņa režijā. Šoreiz festivāls patiešām ir īpaši saistīts ar Latviju, jo arī “Zelta maskas” goda balva tiek piešķirta Latvijas māksliniekam – scenogrāfam Andrim Freibergam.
“Samtaini zaļš” – tāds nosaukums dots koncertizstādei, kas divus vakarus notiek mākslas centrā “Zuzeum”. Latvijas Radio kora dziedājumā skan Jāņa Ivanova vokalīzes, kas mijas ar pianista Reiņa Zariņa atskaņotu Imanta Zemzara klaviermūziku. Savienojumā ar “Zuzeum” skatāmo indiešu mākslu šī mūzika aicina klausītājus doties liriskā un gleznainā ceļojumā.
Rīgā un citviet Latvijā turpinās 26. Starptautiskais Baltijas baleta festivāls. Tā moto ir “No klasikas līdz avangardam”. Un tieši ar tādu programmu 5. oktobrī VEF Kultūras pilī uz skatuves kāpa viena no pasaulē atzītākajām baleta kompānijām “Complexions”. Šovā “Star Dust” jeb “Zvaigžņu putekļi” dejotāju plastikā atdzīvojās gan Bahu dinastijas, gan Deivida Bovija mūzika.
Ilgi gaidīto pirmizrādi piedzīvojis pērn tapušais Latvijas Nacionālā baleta iestudējums “Divi metri”. Tas ir horeogrāfu Elzas Leimanes, Antona Freimana un Aivara Leimaņa kopdarbs un uztverams kā reakcija uz baleta mākslinieku piedzīvoto pandēmijas ierobežojumu laikā, kad dramatiskais mijas ar komisko, bet nogurums no izolācijas pārtop jaunās, radošās idejās.
Ekspresīvi un cilvēcīgi – tādi ir gleznotāja Jāņa Pauļuka darbi. Par to var pārliecināties Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, kur izstādītas piecdesmit gleznas, kas attiecināmas uz Pauļuka daiļrades pirmsākumiem. Izstādes centrā ir četri lielformāti, no kuriem divi eksponēti pirmo reizi. Raksturojot Pauļuka mākslas valodu un personību, izstādei dots nosaukums “Kentaurs”.
Austras Skujiņas dzeja ir viena no skumjākajām un pat depresīvākajām latviešu literatūrā. To caurvij neīstenotas cerības, vilšanās un nāves klātbūtne. Šīs notis Skujiņas dzejā ir aktualizētas izrādē “Saule riet austrumos”, ko režisors Mārtiņš Gūtmanis, aktrise Elīza Dombrovska un komponists Platons Buravickis veidojuši kā eksistenciālu koncertu. Pirmizrādi iestudējums piedzīvoja 24. septembrī “Dirty Deal Teatro”.
Valmieras teātrī režisors Henrijs Arājs strādā pie jauniestudējuma “Mans tēvs – Pīters Pens”. Apaļajā zālē tie ir vieni no pēdējiem mēģinājumiem pirms gaidāmām izmaiņām teātra dzīvē. Paralēli no ēkas tiek izvestas dekorācijas un mēbeles, un jau pavisam drīz teātra ēku skars vērienīgi rekonstrukcijas darbi.
Uz Rīgu ir pārcēlušies īru literatūras klasiķa Džeimsa Džoisa romānu un stāstu varoņi un kādā kafejnīcā Miera ielā atklāj gan īru, gan latviešu raksturus. Un tas viss notiek uz Jaunā Rīgas teātra skatuves režisora Pētera Krilova iestudējumā “Dublinieši Miera ielā”, kas pirmizrādi piedzīvos 10. septembrī.
Ar nākamo gadu 13 kultūras medijiem valsts piešķirs pastāvīgu finansējumu uz trim gadiem. Šī ir ilgi gaidīta mērķprogramma, kas kultūras medijiem dod iespēju būt drošākiem par savu nākotni. Tie ir tādi izdevumi kā “Rīgas Laiks”, “Satori”, “Kroders” un citi, kas lasītājiem garantē iespēju lasīt jaunākās ziņas, kritiku un intervijas.
22. jūlijā kinoteātrī “Splendid Palace” pirmizrādi piedzīvoja Daniila Silova spēlfilma “Tā saucamā mīlestība. Sarkanais”. Tā ir daļa no režisora plānotās triloģijas, kas stāstīs par attiecību pieredzēm starp jauniešiem, pusmūža cilvēkiem un senioriem. Šis darbs ir režisora debija pilnmetrāžas kino.
Jūrmalas festivāls allaž ir izskanējis ar košu un daudzpusīgu programmu. Šis gads nebūs izņēmums. Piecos koncertos skanēs gan akadēmiskā, gan populārā mūzika. Uz skatuves kāps Aleksandrs Antoņenko, Ksenija Sidorova, Iveta Apkalne un daudzi citi starptautiski atzīti mūziķi. Savukārt Raimonda Paula koncertā piedalīsies solisti, ar kuriem Maestro ir cieši sadarbojies. Festivāls sāksies 27. jūlijā un noritēs četras dienas.
Četras nedēļas nogales un vairāki desmiti koncertu – ar šādu bilanci pie klasiskās mūzikas cienītājiem atgriežas festivāls “Rīga Jūrmala”. Atklāšanas koncertiem izveidots Marisa Jansona Festivāla orķestris, kura sastāvā ir mūziķi no Eiropas prestižākajiem orķestriem, bet pie diriģenta pults – Džons Eliots Gārdiners.
Gluži kā ievelkot gaisu, pēc ilgas dīkstāves atsākušies kultūras pasākumi klātienē, un arī pirmizrādes. Jaunajā Rīgas teātrī (JRT) piektdienas, 9. jūlija, vakarā pirmizrādi piedzīvo Gata Šmita iestudētās "Krizantēmas". Tas ir stāsts, kas risinās Anglijas provincē un meklē atbildi par ideāliem un to īstenošanu.
Armīns Lejiņš – scenārists, rakstnieks un spoža personība Latvijas kino vēsturē. Viņš darbojies laikā, kad uzplaukst Rīgas dokumentālā kino poētiskā skola, un kopā ar Uldi Braunu, Hercu Franku un citiem klasiķiem tiek radīti izcilākie kino šedevri. Lejiņa pieraksti, publikācijas un vēstules ir Latvijas kino attīstības vistiešākās liecības, un šobrīd fonda “Sibīrijas bērni” paspārnē tās apkopotas divās grāmatās – “Kā latvieši kino taisīja” un “Uzdanco, tev vēstulīte!”.
Izdevniecībā “Neputns” klajā nācis Edvarda Kuka dzejas krājums “Vadi”. Lasītājiem jaunais autors jau vairākus gadus ir pazīstams ar publikācijām interneta medijos, dziesmu tekstiem un hiphopa mūzikas kritiku. “Vadi” ir viņa pirmais dzejoļu krājums, un tajā dzejnieks raksta par tuvību, draudzību un trauslumu.
Divus pirmsjāņu vakarus uz Dailes teātra skatuves savus likteņus izdzīvo Ēriha Marijas Remarka “Trīs draugi”. Roberts, Otto, Gotfrīds un viņu automobilis Kārlis. Iedvesmojies no Remarka romāna, režisors Regnārs Vaivars piedāvā savu skatuves versiju. Protams, saglabājot varoņu līnijas un stāsta pamatvērtības.
Jaunu ekspozīciju apmeklētājiem vēris Latvijas Kultūras akadēmijas Eduarda Smiļģa Teātra muzejs. Izstāde ir veltīta Dailes teātrim un fotogrāfijās, sadzīves priekšmetos, kostīmos un kino hronikās stāsta par tā vēsturi no Smiļģa laikiem līdz mūsdienām. Plānots, ka muzejā šī ekspozīcija turpmāk būs skatāma pastāvīgi un arvien tiks papildināta ar “dailēniešu” dāvātajiem priekšmetiem.
Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskais apgāds laidis klajā jaunu izdevumu par Lībiešu tautas namu Mazirbē, ko pamatoti dēvē par vienu no zīmīgākajiem Latvijas pamattautas simboliem. Vēsturnieces Renātes Blumbergas monogrāfija par ēkas vēsturi – no ieceres līdz atklāšanai – stāsta ne tikai par šo vietu, bet iezīmē arī laikmetu un izzūdošas tautas portretu.
Fanijas Bīronas dzīve ir stāsts par 19. gadsimta vidus aristokrāti, ceļotāju un mākslinieci. Vairāk nekā simts Rundāles pils cēlāja Kurzemes hercoga Ernsta Johana Bīrona mazmazmeitas akvareļi un zīmējumi šobrīd ir papildinājuši pils interjeru ekspozīcijā “Kurzemes princese ceļo”. Daļu no ekspozīcijā redzamajiem mākslas darbiem Rundāles pils muzejam dāvināja Fanijas Bīronas meitas Luīzes vīra Volfa fon Timplinga dzimtas pēcteči. Savukārt mākslinieces skiču albumus izstādei deponēja Princis Ernsts Johans. Ar šo izstādi Rundāles pils muzejs atzīmē 285. gadadienu kopš pils pamatakmens likšanas.
Amerikāņu dramaturga Treisija Letsa luga “Augusts: Osedžas zeme” 2007. gadā tika godalgota ar prestižo Pulicera prēmiju drāmā. Tā ir piedzīvojusi neskaitāmus iestudējumus un ekranizāciju ar Holivudas zvaigznēm, bet šobrīd Dž. Dž. Džilindžera režijā ir uzvesta uz Valmieras Drāmas teātra skatuves. Tās centrā ir ģimene, kurā šķietami ir viss, bet trūkst paša galvenā – savstarpējas izpratnes un mīlestības.
Apgāds “Aminori” izdevis Riharda Bargā romānu “Nemodernās Slampes meitenes”. Autobiogrāfiskais darbs ir pirms četriem gadiem iznākušā daiļdarba “Plikie rukši” papildinātā versija ar jautriem un arī dramatiskiem stāstiem, kas iederas pasaules nomalē un kas vēsta par cilvēkiem nebūt ne no sabiedrības augstākajām aprindām.