Operas „Makbets” iestudējumu Latvijas Nacionālajā operā es īpaši gaidīju režisora Viestura Meikšāna dēļ. Gaidīju un ne tikai nevīlos, bet baudīju un priecājos. Par veiksmi, kurā saslēgušies visi operas elementi, nekā lieka vai traucējoša. Pārliecinoši no sākuma līdz beigām. No „Radību kora” zemzemē līdz jaunajam troņmantniekam beigās.
Naivums uz skatuves ir lietots kā ierocis, kurš atbruņo skatītāju. Tas skatītājs jau tāpat nāk no kādas pilsētiņas (varbūt Liepājas) vējainajām ielām, nāk no savām ikdienas gaitām, no brokastīm un steidzīgām sarunām ar bērniem pirms skolas; no darba nepatikšanām un no mirkļiem, kuri apstādina. Nevaru atcerēties nevienu citu tik emocionālu režisores Gaļinas Poliščukas iestudējumu.
Es neesmu decembrī atradusi gailenes, esmu tikai par tām lasījusi sociālajos tīklos. Es tomēr esmu dzirdējusi paroles pirmo daļu: Smaržo sēnes. Tas ir Gunāra Priedes 1967.gada lugas nosaukums. Valmieras teātrī to 2015. gadā iestudējis režisors Mārtiņš Eihe. Lugas teksts papildināts ar protokolu tekstiem par lugas apspriešanu un aizliegšanu, par amatu zaudēšanu tiem, kuri mēģināja iestudēt vai atbildēja par repertuāru.
Tu ieej muzejā, kuram baltas un tukšas sienas. Tu ieej muzejā, kur tikai vietām ar celtniecības līmlentu iezīmēta vieta, kur nākotnē būs Džemmas Skulmes vai kāda cita mākslinieka darbi. Tu uzkāp bēniņos. Tu nokāp zemzemē, kur divi stāvi zem zemes, arī jaunā izstāžu zāle. Un tu vari tikai iedomāties, kāds Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (LNMM) būs tad, kad būs iekārtota ekspozīcija. Tu vari tikai izfantazēt muzeju atvērto durvju dienās vēl līdz 16.decembrim. Tad sāksies lielie muzejnieku darbi ekspozīcijas iekārtošanā.
Vientuļš cilvēks. Katrs no viņiem – vientuļš. Katrs mēģina pielāgoties savam rāmim. Kā nu prazdams. Sterila skatuve. Gleznu galerija fonā portretu galerijai. Melnbalti tērpi. Vairāk melni. Kāds izgaismojas, kļūst krāsains. Kādi aizkari aizvelkas. Kaut ko atklāj. Kaut ko apklāj. Galdauts – galdu. Gultas pārklājs – gultu. Dūmi kūp no cigaretēm. Vēlāk dūmi aizklāj visu laukumu. Vientuļš cilvēks dūmos. Izrāde „Portreti. Vilki un avis” Liepājas teātrī.
Vispirms dažas svarīgas ziņas Lailas Pakalniņas filmas „Ausma” sakarā. Tā jaunākā ir tā, ka Tallinas kinofestivālā „Melnās naktis” filmai piešķirta balva par labāko operatora darbu. Otra ziņa - filmu „Ausma” pašlaik demonstrē gan Rīgā, gan citur Latvijā. Tālāk par to, kā es kļūdījos, filmu skatoties, un ko es domāju pēc tam. Subjektīvā ziņa - filma ir absurda šausmu filma par domāšanas trūkumu.
Aiz katra laureāta ir emocijas. Un aiz katra laureāta stāv lamatas, kurās var iekrist nemanot - var sakāpt galvā, var zaudēt realitātes sajūtu un vēlmi grūti strādāt. Bažas par jaunajiem, kuri saņem lielās balvas. Tas nav nekas neparasts un jauns. Tikai jaunie katrreiz ir citi. Tāpēc bažām katrreiz cita tonalitāte.