Laikmetīgās mākslas centrs "Kim?" savas pastāvēšanas 15. gadadienā saņēmis no valsts dzimšanas dienas dāvanu – nekustamo īpašumu Rīgā, Hanzas ielā 22. Gandrīz desmit gadus dīkā stāvējusī ēka jārenovē un piecu gadu laikā jāpadara pieejama plašākai sabiedrībai.
Autora ziņas
Pirmizrādi piedzīvojusi dokumentālā filma par Latvijas labākās distanču slēpotājas Patrīcijas Eidukas ceļu līdz sasniegumiem, ģimenes atbalstu, grūtībām un pārsteidzošo mērķtiecību. Filmas autori – Latvijas Televīzijas sporta žurnālists un režisors Dāvids Ernštreits un montāžas režisore Inese Kļava. Galvenais operators arī no Latvijas Televīzijas – Normunds Pavlovskis.
Mākslas stacija "Dubulti" Jūrmalā ir Eiropā vienīgā laikmetīgā izstāžu zāle, kas iekārtota dzelzceļa stacijā, kur pirms kāpšanas vilcienā var aplūkot izstādes. Šobrīd tajā iekārtota vērienīga piemiņas izstāde pērn pāragri traģiski Lielupes ūdeņos bojāgājušam tēlniekam Robertam Dineram.
Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris kopā ar pētnieciskās žurnālistikas centru "Re:Baltica" izveidojuši izrādi, kurā satiekas dzīvā žurnālistika, dramaturģija un diskusija. Teātra afišas vēstīja, ka izrāde, kas veidota no "Re:Baltica" dokumentālā seriāla "Šķelšanās" aizkadriem un žurnālistu personīgajiem stāstiem, skatāma tikai vienu reizi.
28. februārī vienīgo skatuves lasījumu Latvijā piedzīvoja lietuviešu slavenākā mūsdienu dramaturga Marjus Ivaškeviča luga "Totalitārais romāns", ko "Hanzas peronā" uzveda teātra producente Jevgēņija Šermeņeva, sapulcinot starptautiski spilgtus teātra aktierus – krievu zvaigznes, kas spiestas pamest Krieviju, kā arī lietuviešu un latviešu aktierus. Lugas lasījums krievu valodā ar aprakstu latviešu valodā pulcēja pilnu zāli un vēstīja par ļoti skaudrām staļinisma laika vēstures un mūsdienu notikumu paralēlēm kaimiņvalstīs.
Kultūrvieta "Hanzas perons", kas tika izveidota bijušajā Rīgas Preču stacijā, pamazām aizsāk savas piecgades atzīmēšanu ar jaunu svētdienas pēcpusdienu pasākumu ciklu "Neapēdīsi – neuzzināsi". Cikls radīts, lai skatītājs gūtu dažāda veida baudu gan prātam, gan dvēselei. Šoreiz tēma par Latvijas dzelzceļu vēsturi, vilcieniem un to ēdienkarti, ceļošanu dzelzceļa "zelta laikos". To papildināja "Sinfonietta Rīga" stīgu kvarteta koncerts.
Grāmatu mākslas konkursā "Zelta ābele" šogad pieteikts mazāks darbu skaits nekā iepriekš, tomēr konkursa žūrijas locekļi, daloties kopējos iespaidos, norāda uz darbu kvalitāti un augstvērtīgumu.
Kinoteātrī "Splendid Palace" pirmdien, 19. februārī, pirmizrādi piedzīvoja jaunās režisores Lienes Lindes pirmā pilnmetrāžas spēlfilma "Melnais samts" ar aktrisi Ingu Tropu galvenajā lomā. Pašironiskais savas paaudzes portrets par kādas režisores vēlmi uzņemt filmu, iestigšanu radošā krīzē un privātās un radošās pasaules attiecību līkločiem ieguvis deviņas nacionālās kino balvas "Lielais Kristaps" nominācijas.
14. februārī atklāta Latvijas Laikmetīgās mākslas centra izstāde "Starp mums viss labi", kā arī izziņota izstādes publiskā programma, ko 16. februārī ievada drag kultūras aktīvista un kvīru teorētiķa Taka Taka radošā darbnīca. Izstādi un tās pavadošo programmu iespējams apmeklēt Rīgā, Dzirnavu ielā 60A-21, līdz 31. martam, informēja rīkotāji.
Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī pirmizrādi piedzīvojis režisores Lauras Grozas un dramaturga Artūra Dīča iestudējums ""Skatuve" ugunī". Luga vēsta par teātra "Skatuve" trupas iznīcināšanu Padomju Savienībā 1938. gadā etniskās tīrīšanas laikā. Lugas autors Artūrs Dīcis raksta: "Brīžos, kad pasaule jūk prātā, brīžos, kad ļaunums maršē pa zemes virsu nesodīts, tad gribas pacelt galvu pret debesīm un jautāt: "Tur augšā vispār kāds ir?""
VEF Kultūras pils abos stāvos Rīgā iekārtota mākslinieces un pedagoģes Kristīnes Kliginas personālizstāde "Vietas un laika fiksācijas". Mākslinieces pēdējo piecu gadu veikumā strāvo interese par tekstila materialitāti, lāču tēlos savienojot seno ar mūsdienīgo, bet glezniecībā aizraujoties ar gleznošana dabā visos gadalaikos.
Dailes teātris gatavojas pirmizrādei – komēdijai "Pīters Pens saiet sviestā", kas būs jau otrais Lielbritānijas "The Mischief Theatre" izrādes iestudējums arī Latvijā. "Mischief" teātra lugas tiek izrādītas visur pasaulē, un viņu iepriekšējo godalgoto kases grāvēju "Izrāde, kas saiet sviestā" var redzēt gan Londonā, gan Ņujorkā, gan Rīgā.
Leļļu teātrī pirmizrādi piedzīvojusi iestudējums, kas palīdzēs saprast un iztēloties vēstures notikumus izsūtījumā. Skolas vecuma bērniem-pusaudžiem un viņu ģimenēm režisors Valters Sīlis dzīvās animācijas tehnikā iestudējis lietuviešu autores romānu, uzzīmētu komiksos, – "Sibīrijas haiku". Izrāde top skatītāju acu priekšā – tiek animēti, filmēti un uz ekrāna atdzīvināti simtiem zīmējumu, un aktieri paši rada visus trokšņus – vilciena klaboņu, vētru, suņu rejas, zaldātu soļus un daudz citu skaņu, kas uzbur atmosfēru.
Ceturtdienas vakarā kinoteātrī "Splendid Palace" pirmizrādi piedzīvoja režisores Elzas Gaujas otrā spēlfilma – "Pastkarte no Romas". Tas ir smeldzīgs stāsts par divu pensionāru mīlestību, par diviem pastniekiem, viņu sapni par Romu un slimību, ar ko nākas saskarties. Galvenajās lomas Indra Burkovska un Jānis Jarāns, kuri par šo darbu jau ir nominēti "Lielajam Kristapam", tāpat kā pati filma un tās operators.
Opera visai ģimenei – komponista Jāņa Lūsēna un dzejnieces Māras Zālītes sacerētā "Putnu opera" pirmizrādi piedzīvoja pirms 24 gadiem. Daudzi tūkstoši bērnu pa šo laiku ir izauguši un, iespējams, jau sāk vest savas jaunākās atvases uz operu. Par prieku skatītājiem un arīdzan visam operas kolektīvam uz skatuves atgriežas "Putnu operas" iestudējums.
"Hanzas peronā" valda īpaša klusā daba, bet tā nav sastingusi. Tā ir dzīva un radīta par godu rumāņu komponista Ģērģa Ligeti simtajai jubilejai, atklājot viņa kompozīciju laikmetīgumu, skatītājus vedot ceļojumā no viena muzikālā skaņdarba pieturas uz nākamo, nesot līdzi saliekamo krēsliņu, sekojot gidiem un… automašīnai ar numurzīmi "Ligeti". Šādi var aprakstīt vienu no ieplānotajiem diviem decembra vakariem ar nosaukumu "Ligeti 100 km/h".
Turpinot Latvijas Radio bigbenda un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) aizsākto tradīciju, jau ceturto gadu rudenī norisinās jauno komponistu konkurss, radot jaundarbus džeza orķestrim ar solistu, šoreiz solistes Aijas Vītoliņas balsij. Finālā iekļuva desmit komponisti no Latvijas, Igaunijas, Lietuvas, Dānijas un Norvēģijas, bet 30. novembra vakarā Spīķeru koncertzālē laurus plūca Latvijas pārstāve – Anna Vibe-Gorkuša par kompozīciju "Prologs".
Piektdien, 10. novembrī, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs atklāj vērienīgu izstādi par izcilo latviešu modernistu, sabiedrības dvēseli un neremdināmu zīmētāju un gleznotāju – mākslinieku Jāzepu Grosvaldu. Retrospekcijas nosaukumā izmantots citāts no mākslinieka dienasgrāmatas "Esmu tagad noņēmies dzīvot mākslai". Mākslinieka veikums šobrīd ieguvis jaunu aktualitāti ar kara, ierakumu un bēgļu tēmu atveidojumu mākslas darbos.
Latvijas Nacionālais teātris gatavojas pirmizrādei. Kinorežisors Matīss Kaža Jaunajā zālē iestudē darbu "Maigā vara" – par mākslinieka atbildību un izvēlēm, kurā pusē nostāties, kad notiek karš Ukrainā. Vai iespējams rīkot festivālus, kuri tiek finansēti ar Krievijas naudu? Kāpēc krievu izcelsmes cilvēki ārzemēs strādā ar pseidonīmiem? Kā rīkoties jaunai sievietei, kura veido savu karjeru un nonāk kompromisu krustugunīs? Daudz aktuālu jautājumu izrādē, kurā daudz izmantota arī kino specifika un videoekrāni.