Šodien atzīmējam Starptautisko podkāstu dienu. Kāds ēdīs kūku, kāds atkorķēs dzirkstošo, bet kāds atcerēsies – ak jā, ir taču tādi podkāsti! Tā ažiotāža, kas bija jūtama par raidierakstiem vēl ne tik sen, nu mazliet noplakusi, taču – vai tas nozīmē briesmas šai mediju industrijas nozarei?
Ārpus ētera
Laikā no 2022. gada 22. augusta līdz 19. septembrim tika īstenota Latvijas Radio podkāstu jeb raidierakstu tiešsaistes aptauja, kuras mērķi bija vērtēt iespēju iegūt atgriezenisko saiti no Latvijas Radio klausītājiem, vērtēt Latvijas Radio podkāstu produktu atpazīstamību un gūt ieskatu Latvijas Radio podkāstu klausītāju paradumos. Aptaujā tika iegūtas 1032 derīgas aptaujas anketas. Aptauja nav uzskatāma par nacionāli reprezentatīvu, bet raksturo vismaz lielas daļas Latvijas Radio podkāstu klausītāju viedokļus.
Maija beigās Lielbritānijas pilsētā Londonā norisinājās jauna podkāstu industrijas konference "The Podcast Show 2022". Tajā uz 13 dažādām skatuvēm uzstājās simtiem runātāju - satura veidotāji, platformu pārstāvji un audio profesionāļi. Klātienē divu dienu laikā šo konferenci apmeklēja vairāk nekā 5000 cilvēku. Viņu vidū arī šo rindu autors.
Šis ir nozīmīgs laiks cilvēces vēsturē. Ja ikdienas dzīvē visu redzēt tikai baltu un melnu var šķist aprobežoti, tad šobrīd ir tikai divas iespējas – tu esi ar ļaunumu vai pret ļaunumu. Tikpat skaidrs, ka šajos laikos ir ārkārtīgi grūti noorientēties informācijas gūzmā, kas tiek raidīta mūsu virzienā. Tāpēc ir svarīgi izvēlēties dažus uzticamus informācijas avotus.
Vecā gada nogale un jaunā gada sākums ierasti ir laiks, kad tiek veidoti dažādi apkopojumi un topi, tiek pasniegtas dažādas balvas, un arī podkāstu rūpniecība ne ar ko neatšķiras. Pērngad raidierakstu industrija spēra vēl vienu platu soli uz priekšu savā attīstībā gan pasaulē, gan Latvijā – to apliecina gan dažādi statistikas rādītāji, gan ekspertu novērojumi.
30. septembris bija Starptautiskā podkāstu diena - tā ir jauna tradīcija, ko 2014. gadā aizsāka entuziasti raidierakstu Mekā Amerikas Savienotajās Valstīs. Latvijā podkāstu bums sākās pirms pāris gadiem, un šobrīd mūsu pusē tiek veidoti vairāki simti podkāstu, bet Latvijas Radio pētījumā lēsts, ka jebkad dzīvē podkāstu apzināti pamēģinājuši klausīties 44% jeb vairāk nekā 600 tūkstoši iedzīvotāju.
Pavisam jaunā pētījumā par podkāstu patēriņu Latvijā (par ko vairāk citreiz) secināts, ka Latvijas klausītājiem podkāsta vienas epizodes garumam optimāli nevajadzētu pārsniegt 45 minūtes, bet visbiežāk priekšroka dota epizodēm, kuru garums ir līdz 30 minūtēm. Tiesa, lielu popularitāti gan Latvijā, gan pasaulē iemantojuši podkāsti, kuru hronometrāža sniedzas ievērojami tālāk.
Latvijas Radio 5 - Pieci.lv rīta programmas "Pieci rīti" ik pirmdienas rubrikā par podkāstiem šoreiz runājām par kulināriju. Kulināriju? Tieši tā! Arī šai tēmai pasaulē veltīts vesels lērums raidierakstu, turklāt ļoti interesantos formātos. Tikmēr Latvijas podkāstu kultūrā kulinārijas tēmai joprojām ir lielas izaugsmes iespējas.
Ziņas veic svarīgu funkciju sociāli aktīva cilvēka dzīvē - tās sniedz sajūtu, ka dzīvojam līdzi aktuālajam sabiedrībā, kuras daļa esam. Radio vai TV ēterā ziņas pieejamas konkrētā laikā, sociālajos tīklos tās pieejamas nepārtraukti un ar kaut tikai stundas nobīdi var būt jau pazudušas no mūsu jaunumu joslām. Tikmēr podkāstos ziņas iespējams klausīties tieši tad, kad tās vēlies dzirdēt.
Viņnedēļ tika izziņoti 2020. gada vārdi, nevārdi un spārnotie teicieni. Tas tiešā mērā skāra arī podkāstus jeb raidierakstus, kā tos aicināts latviski dēvēt angliskā vārda vietā. Iepriekšējie centieni latviskot “podkāstu” cietuši neveiksmi, tāpēc arī “raidieraksta” spēja iedzīvoties sabiedrības ikdienas lietošanā liek šaubīties.
Podkāsti jeb raidieraksti ļauj atdzīvināt mūsdienu informācijas gūzmā maliņā nostumtus, jau aizmirstus seriālus, kā arī laikā, kad ik nedēļu skatītāju vērtējumam tiek nodota jauna kinolente, pagarināt atsevišķu filmu aktualitāti. Video satura veidotāji aizvien biežāk ķeras pie podkāstu radīšanas mārketinga nolūkos.
2020. gada otrajā pusē no ASV pienāca ziņas, ka divi jau gadiem ilgi radīti podkāsti, kuros skanēja mūzika, izņemti no podkāstu aplikācijām pēc skaņdarbu tiesību pārstāvju oficiālām sūdzībām par nelegālu mūzikas izmantošanu. Līdzīgi gadījumi bijuši jau iepriekšējos gados, turklāt vēl smagāki – ar prasībām tiesā par miljoniem dolāru piedziņu.
Divas trešdaļas mileniāļu un Z paaudzes jauniešu, tiecoties pēc jaunām zināšanām, dod priekšroku podkāstiem, nevis grāmatām, liecina ASV un Apvienotajā Karalistē bāzētā izklaides medija "Whistle" šoruden organizētā aptauja.
Sākot ar šo nedēļu, katru pirmdienas rītu Latvijas Radio 5 – Pieci.lv ēterā pulksten 7.25 raidījumā "Pieci rīti" skan rubrika, kurā veidos izpratni par podkāstu pasaules dažādību, pieejamajiem žanriem, patērēšanas paradumiem un citu būtisko šai pasaulē un arī Latvijā strauji augošajā nozarē. Piedāvājam versiju par podkāstiem un to, kā tos atrast, arī LSM.lv.