Melu detektors: Vai Uldis Augulis par Ķīnas vilcieniem runā patiesību?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

 

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) 1.novembra intervijā "Rīta panorāmā" (no 11:10) runāja par dzelzceļa kravu pārvadājumiem uz Ķīnu un no Ķīnas. Atbildot uz žurnālista norādi, ka vairums šo kravu tomēr aiziet Latvijai garām, ministrs apgalvoja, ka esam vienīgā no Baltijas valstīm, kurai ir šādi Ķīnas vilcieni.

Uldis Augulis:

"Ne lietuviešiem, ne igauņiem šādu vilcienu no Ķīnas nav. Nav līdz šim brīdim." 

"Šā gada laikā esam vienīgie no Baltijas valstīm, kas kaut ko tādu ir bijuši spējīgi izdarīt."

"Mūsu kaimiņiem līdz šim nekas tāds nav."

Melu detektora birkas

Patiesība - apgalvojums ir patiess, tas ir skaidri saprotams, nav pārspīlēts, apšaubāms un to var pierādīt.

Puspatiesība - apgalvojums ir gandrīz patiess, tomēr tas nav precīzs, ir pieļautas statistikas un salīdzinājuma kļūdas, tomēr būtībā doma ir skaidra un tā daļēji atbilst patiesībai.

Tukšas pļāpas - apgalvojums nav patiess, tas nav pierādāms. Tajā ir būtiskas novirzes no statistikas vai datiem, retorika ir pārspīlēta, un nav pierādījumu, ka tas būtu jebkādā veidā patiess.

Ārpus konteksta - Argumentācijā pieļautas kļūdas, salīdzinot lietas, kuras viena ar otru loģiski nav salīdzināmas. Lai gan faktiski dati var būt patiesi, konteksts nav pamatots un ir kļūdains

Panikas celšana - Daļa no faktiem ir patiesa, bet izmantoti spēcīgi pārspīlējumi, kā rezultātā tiek sabiezinātas krāsas un maldināta auditorija, informācija neatbilst esošajai situācijai.

Latviju līdz šim sasnieguši trīs vilcieni no Ķīnas. Pirmais ieradās 2008.gada pavasarī, bet pēdējos gados kravu piesaistē tika atsākts ar jaunu sparu. Pērn novembrī Rīgas ostā svinīgi tika sagaidīts otrais kravas vilciens no Ķīnas, bet šogad oktobra vidū - trešais. Tas veda galvenokārt pārtikas piedevas, kas tālāk ar kuģi tika nogādātas Roterdamas ostā. Savukārt šogad maijā lentīte  tika griezta, pavadot pirmo konteinervilcienu no Rīgas ostas uz Ķīnu.

Līdz Igaunijai Ķīnas dzelzceļa kravas patiesi vēl nav nonākušas, lai gan kaimņvalsts šajā virzienā strādā un vēl nesen atklāja, ka pirmo testa vilcienu gaida ierodamies šomēnes.

Taču citādi ir ar Lietuvu. "Melu detektors" jautāja Lietuvas Dzelzceļam, vai tiešām kaimiņvalstī nekā tāda nav bijis. Uzņēmuma pārstāvis Mantas Dubauskas norādīja, ka pirmais vilciens no Ķīnas Lietuvā ieradās 2011.gadā. 2016.gadā bija vēl viens.

Šā gada jūnijā Lietuvā ieradās pirmais pilnais Ķīnā komplektētais vagonu sastāvs, kas veda dažāda veida ķīmiskas vielas Francijas un Vācijas tirgum. Savukārt septembra beigās pilns vilciena sastāvs no Polijas cauri Kaļiņigradai un Lietuvai devās uz Ķīnu.

noskaidroja "Melu detektors", Ķīnas kravas Lietuvā tiek apstrādātas līdzīgi kā Latvijā. Vienīgā atšķirība – Rīgā kravas pārkrauj uz kuģiem, savukārt Lietuvā - uz vilcieniem Šeštokas stacijā pie Polijas un Lietuvas robežas, kur sliežu platums ir 1435 mm. (Vilciens no Polijas uz Ķīnu ir "tīrs" tranzīts: vilciena sastāvu noformē Lodzā, un tad tas Kaļiņingradas apgabalā šķērso Krievijas robežu. Krievijā kravu pārcelšana uz pēcpadomju standartiem atbilstošiem vagoniem, kas brauc pa 1530 mm platuma sliedēm, notiek Čerņohovskā. Paredzams, ka ar laiku šie vilcienu reisi būs katru dienu).

Augulis, lūgts skaidrot apgalvojumu, ka kaimiņvalstīm "līdz šim nekas tāds nav", ar preses pārstāves starpniecību norādīja, ka Ķīnas vilcienus uz Latviju un Lietuvu "nevar tā vienkārši salīdzināt" un testa vilcieni, kas ieradās Latvijā, "pa šādiem maršrutiem ir uzskatāmi par vienīgajiem vilcieniem uz Baltiju."

Ulda Auguļa komentārs

"Latvijas dzelzceļš” un "LDz Loģistika” mērķtiecīgi strādā pie konteinervilcienu organizēšanas uz un no Ķīnas.

Jau manas vizītes laikā Ķīnā pagājušā gada jūlijā tikāmies ar Ķīnas dzelzceļa vadību un vienojāmies organizēt pirmo testa vilcienu, kas arī rezultējās un tika noorganizēts no Jivu.

"LDz Loģistika” sadarbībā ar partneriem spēja sarīkot arī atpakaļ virziena vilcienus, kā kompleksu multimodālu pārvadājumu no Vācijas, Duisburgas pa jūru uz Rīgu un tālāk pa dzelzceļu uz Kašgaru Ķīnā uz tendera nosacījumiem.

Tas ir reāls apliecinājums, ka šādi pārvadājumi ir konkurētspējīgi atsevišķām kravu grupām, kam kravu piegādes ātrums un kvalitāte ir svarīgāki nekā cena. Tālāk sekoja nākamais vilciens, šoreiz no Urumčiem. Testa vilcieni pa šādiem maršrutiem ir uzskatāmi par vienīgajiem vilcieniem uz Baltiju.

No viņa paustā noprotams, ka Latvijas panākumu atslēga ir mērķtiecīgs darbs, savukārt caur Lietuvu vilcieni esot laisti, jo dzelzceļa maršruts Baltkrievija - Polija jau esot pārslogots infrastruktūras remontu un ierobežotās caurlaides spējas dēļ. Tiesa, "Latvijas dzelzceļa" vadītājs Edvīns Bērziņš vēl nesen arī Latvijas potenciālu Ķīnas kravu piesaistē skaidroja tieši ar sastrēgumiem Baltkrievijas un Polijas dzelzceļa koridorā.

Augulim nepiekrīt transporta nozares eksperts Tālis Linkaits.

Pretēji ministra veidotajam iespaidam, ka Latvija kaimiņiem ir stipri priekšā, viņš uzskata, ka Lietuva ar skaidru vīziju un ilgstoši veidotu valsts politiku ir apsteigusi mūs, turklāt par vismaz 5 - 7 gadiem.

Jau 2009.gadā lietuvieši Viļņā noorganizēja pirmo Austrumeiropas un Āzijas valstu (ASEM) transporta ministru tikšanos. Lietuvai ir intensīvāka sadarbība ar Baltkrieviju, kuras rezultātā izstrādāts un Ķīnas uzņēmumu plānos iekļauts dzelzceļa maršruts līdz Klaipēdai, kas būs arī tiešsavienojums ar netālu no Minskas tapušo industriālo parku "Lielais akmens". Tā investori ir Ķīnas uzņēmumi. Tostarp 20% pieder valstij piederošajam ostu operatoram "China Merchants Group", kas attiecīgu nodomu protokolu ar Lietuvas valdību un uzņēmumiem parakstīja jau 2015.gadā.

Linkaits norāda, ka Ķīna intensīvi testē dažādus kravu transporta ceļus uz Eiropas valstīm

un, lai gan neesam ģeogrāfiski izdevīgākajā pozīcijā, jāturpina pēdējos gadu pūliņi, lai daļa šķērsotu Latviju. Tomēr Lietuvai lielā mērā tieši savlaicīgi ieguldītā darba dēļ izredzes esot labākas.

Birka: Puspatiesība. Intensīvs darbs Ķīnas dzelzceļu kravu piesaistē notiek arī Lietuvā. Lai gan Ķīnas dzelzceļa kravas līdz šim nav nonākušas līdz Lietuvas ostām, tai ir izdevies piesaistīt vairākus Ķīnas vilcienus tranzītā pa dzelzceļu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti