"Vientuļu" robežkontroles punkts Viļakas novada Vecumu pagastā atklāts nedaudz vairāk nekā pirms pusotra gada. Projektam piesaistīti Eiropas Savienības (ES) pārrobežu programmas līdzekļi, un tā kopējās izmaksas ir vairāk nekā 13 miljoni eiro.
“Tur patiešām ir pilnīgi viss aprīkojums, kādam jābūt normālā robežšķērsošanas punktā. Tie ir radiācijas vārti, ass svari, numurzīmju lasītājs, dzīvu būtņu meklēšanas ierīce. Lietuviešiem ir ko pamācīties "Vientuļos",” saka valsts AS “Valsts nekustamie īpašumi” Attīstības projektu vadītāja Arta Kronberga.
Latvijas pieredze lietuviešu kolēģiem interesē, plānojot sava robežkontroles punkta “Medininki” pārbūvi. “Mēs praktizējam šādus pieredzes apmaiņas braucienus pie kolēģiem. Noteikti iegūtā informācija mums ļoti noderēs līdzīgu projektu realizēšanā. Šeit ir ļoti laba infrastruktūra, labi aprīkotas ēkas, labs tehniskais nodrošinājums, bet ir maza transporta plūsma. Būtiski, lai "Vientuļos" būtu lielāka gan cilvēku, gan vieglā un kravas transporta plūsma. Kas attiecas uz infrastruktūru, tad te viss izbūvēts kvalitatīvi,” saka Lietuvas Transporta ministrijas Robežšķērsošanas vietu infrastruktūras attīstības pārvaldes būvniecības speciālists Vitautas Vaļulis.
"Vientuļu" robežkontroles punkts pēc vērienīgās modernizācijas pielāgots, lai to varētu šķērsot kravas transportlīdzekļi. Nesen darbību sāka kravu kontroles rentgena iekārta. Tomēr smagā tehnika doties cauri "Vientuļu" punktam šobrīd nemaz nevar, to neatļauj Krievijas ceļu infrastruktūra. Šis jautājums joprojām nav atrisināts.
“Nav sakārtots viens tilts Krievijas pusē, kura dēļ kustība smagajiem transportlīdzekļiem nav iespējama. Pagaidām konkrētas atbildes no Krievijas puses, kad ceļu infrastruktūra tiks sakārtota, nav,” norāda Kronberga.
Šobrīd plānošanas stadijā ir vēl vairāki robežšķērsošanas vietu projekti. Tā, piemēram, tiks turpināts darbs Terehovā, kas ir lielākais un noslogotākais robežkontroles punkts uz Latvijas austrumu robežas.
“Plānots izbūvēt jaunu muitas kontroles ēku padziļinātajai kontrolei, pārbūvēt esošos kontroles paviljonus, nojumes, uzstādīt elektroniskās zīmes, lai efektīvi varētu mainīt joslu nozīmi sastrēgumu stundās, kā arī tiks paplašināti ceļa posmi starp robežšķērsošanas vietu “Silene- Urbāni (Baltkrievija)” un starp robežšķērsošanas vietu “Pāternieki- Grigorovščina (Baltkrievija)”, lai palielinātu punktu caurlaidību,” pastāstīja Kronberga. Kopumā šo projektu izmaksas varētu būt apmēram 7 miljoni eiro.