Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš intervijā Latvijas Radio pastāstīja, ka pasažieru skaits pēdējo desmit gadu laikā turpinājis samazināties, izdevumi pieaug, pārvadātāju ieņēmumi krīt, un pašlaik finansējuma visam esošajam maršrutu tīklam nepietiek.
Direkcija atzīst, ka priekšā ir sāpīgāki un mazāk sāpīgi lēmumi par maršrutu slēgšanu, bet direkcija vēlas panākt, lai pēc iespējas mazāk ciestu sabiedriskā transporta lietotāji ikdienā.
Atsevišķus maršrutus slēgs, jo, piemēram, ir maršruti, kuros vidēji ir pat mazāk nekā divi pasažieri. Taču lielākoties plānots samazināt reisu skaitu, stāstīja Godiņš. Piemēram, visā Latvijā dienas vidū ap pulksten 12 – 14 autobusi ir pustukši, pieprasījuma nav un reisus šajā laikā var slēgt.
“Mēs nerunājam par kādas teritorijas atslēgšanu no sabiedriskā transporta,” uzsvēra Godiņš.
Direkcija sola neslēgt reisus un maršrutus:
- ja reiss kalpo skolēnu nokļūšanai uz/no mācību iestādēm,
- ja nav citu alternatīvu reisu nokļūšanai uz darba vietām vai skolām,
- ja nav citu alternatīvu maršrutu nokļūšanai uz novada centru.
Direkcija piedāvā samazināt reisu skaitu tur, kur ir ļoti mazs pieprasījums, vai arī slēgt maršrutus, ja tie pārklājas ar citiem maršrutiem un iedzīvotājiem ir iespēja nokļūt no viena punkta uz otru ar citiem reisiem.
Latvijā sabiedriskā transporta tīkls un nobraukto kilometru daudzums uz vienu iedzīvotāju ir krietni lielāks nekā Lietuvā vai Igaunijā, kur arī ir mazs iedzīvotāju blīvums, norādīja Godiņš.
Viņš uz situāciju aicināja paskatīties pragmatiski, jo valsts, kas dotē nerentablus sabiedriskā transporta maršrutus, nevar ilgstoši palikt parādā pārvadātājiem, jo galu galā tie bankrotēs.
Jau ziņots, ka lēmumi par vairāku autobusu reisu slēgšanu visā Latvijā būs jāpieņem. Ar šādu secinājumu 5.janvārī noslēdzās Sabiedriskā transporta padomes sēde. Valsts piešķirto dotāciju nepietiekot, lai saglabātu esošo maršrutu tīklu un reisu skaitu. Pašvaldībās uz to raugās ar bažām, un krasiem samazinājumiem tās nav gatavas