Skolas gada sākumā – «karsti» uzticības un krīzes tālruņi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Skolas laikam sākoties, "karstāki" kļūst arī uzticības un krīzes tālruņi. Zvana gan noraizējušies vecāki un pedagogi, gan bērni un pusaudži, kuriem jaunais mācību gads nāk ar bailēm un nedrošību par jaunu skolas vidi vai attiecībām ar klasesbiedriem. Tā ir iespēja anonīmi izrunāties ar pieredzējušu profesionāli, mazināt stresu un saņemt padomu situācijās, kas pašam šķiet neatrisināmas. Uzticības tālruņu operatori uzsver – lūgt palīdzību nav jākaunas, un ne bērni, ne vecāki un ne pedagogi savās problēmās nav vieni.

 

Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis 116111, kas darbojas bez maksas visu diennakti, nedēļā pirms jaunā mācību gada rīkoja īpašu akciju skolotājiem un vecākiem. Inspekcijas Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktore Amanda Vēja stāsta, ka aktivitāte akcijas laikā ir augsta.

Zvana lielākoties vecāki un interesējas par bērnu tiesību jautājumiem.

„Vai tas ir bijis saistībā ar vardarbību, vai ar skolas slēgšanu un situāciju, ka bērnam ir jāturpina mācības kādā tālākā rajona skolā… Gadījumi ir ļoti atšķirīgi. Protams, vecākus satrauc arī jautājumi par bērnu disciplinēšanu, par attiecību veidošanu ar bērniem, dažādas konfliktsituācijas,” norāda Vēja.

Pirmsskolas nedēļā daudz zvana arī bērni un jaunieši, kurus vieno raizes par atgriešanos skolā, sadraudzēšanos ar klasesbiedriem, agro celšanos un mācību grūtībām. Amanda Vēja uzsver – klausuli otrā galā paceļ pieredzējuši eksperti, kuriem nav jābaidās izkratīt sirdi un lūgt padomu.

„Bērniem bieži nav iespējas aprunāties, vai arī apkārtējie varbūt pienācīgi nenovērtē šīs bērna raizes un satraukumu.

Ar uzticības tālruņa konsultantu bērns var detalizēti izrunāties un pastāstīt, ko viņš domā, kā jūtas. Un bieži vien arī sāk saredzēt kādus solīšus, ko viņš varētu darīt vai kas viņam var palīdzēt, lai viņš justos drošāk,” stāsta inspekcijas pārstāve.

Pieaugušie savukārt bieži lūdz pavisam konkrētu un praktisku palīdzību, kādās institūcijās vērsties problēmu gadījumos. Daudz vecāku zvanu dienās pirms jaunā skolas gada saņem arī krīžu centrs „Skalbes”.

„Zvana tieši pusaudžu vecāki, kuri, skolas laikam sākoties, izjūt bezspēcību tikt galā ar bērna sekmēm, uzvedību, nespēj vienoties par vienotām prasībām. Jā, tieši uzvedības jautājums ir tas, kas uztrauc vecākus visvairāk. Nespēja atrast kopīgu valodu un bailes par iespējamām atkarību problēmām,” stāsta „Skalbes” vadītāja Zane Avotiņa.

Psiholoģe norāda: lai gan viens telefona zvans nevarēs atrisināt visas pusaudžu problēmas, tā svarīgais uzdevums ir palīdzēt mazināt emocionālo spriedzi, uzklausīt un nepārmest. „Un tad, kad emocijas ir mazinājušās, mēs varam pārrunāt iespējamos risinājumus. Reizēm konsultants var dot arī kaut kādu informatīvu saturu vecākam, kur viņš var saņemt ilgstošāku atbalstu. Šī saruna var būt viens mazs pakāpiens tālāko grūtību risināšanā.

Tas ir arī iedrošinājums vecākam, ka viņš nav viens ar tādām grūtībām, ka nav no tām jākaunas,

ka tas, ko vecāks izjūt, ir normāli tai situācijai, ko viņš ir piedzīvojis. Tas tiešām var iedot lielu drosmes sajūtu pēc tam iet un runāt ar skolas psihologiem, runāt ar speciālistiem ārpus skolas, kas var palīdzēt. Man liekas, ka mūsu sabiedrībā ir pieņemts, ka lūgt palīdzību ir vājuma pazīme. Bet patiesībā tas ir drosmīgs žests,” saka Avotiņa.

Krīžu centra „Skalbes” diennakts tālrunis ir 67222922, bet Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas bezmaksas uzticības tālruni var sazvanīt uz numuru 116111.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti