Konflikts starp “Maksimas” kasieri un juristi Ievu Branti izcēlās svētdien, 22. oktobrī, viņai norēķinoties par pirkumiem veikalā Āgenskalnā, Pilsoņu ielā. "Norēķinu kasē summa tika pateikta krievu valodā. Uz ko es laboju šo summu latviešu valodā, un diemžēl kasiere sāka teikt, ka es esmu nacionāliste un viņa runās tā, kā viņa vēlas," stāsta Brante.
Šī vārdu pārmaiņa ar veikala kasieri ieilga un pēc brīža piesaistīja arī apsarga uzmanību.
"Ā, tātad jūs esat nacionāliste? Un nākamais bija, viņš rācijā teica – "Zavi brigadu, zavi specbrigadu" [Izsauc vienību, izsauc speciālo vienību], un es sapratu, ka pret mani tiek saukta specbrigāde. Kas tagad brauks, ko viņi darīs?...
Cilvēks, kurš mūsu valstī pieprasa, lai ar viņu runā valsts valodā, tiek padarīts, ka tā ir persona, kas meklē kašķi," neizpratnē ir Brante.
Solītā specbrigāde tomēr nav ieradusies, un veikals “Maxima” jau atvainojies par darbinieku rīcību, kā arī sola prasīt viņu paskaidrojumus.
"Šāda attieksme un komunikācija ar mūsu klientiem nav pieņemama, un kasieriem un darbiniekiem kopumā ir jāzina valsts valoda un darbinieki jāuzrunā valsts valodā. (..) Tas jautājums tiks pārrunāts ne tikai konkrētā veikala ietvaros, bet visu veikalu ietvaros vadības līmenī," saka "Maxima" pārstāvis Jānis Beseris.
Valsts valodas centrā (VVC) atzīst – patērētāji neapmierinātību par krievu valodas lietošanu apkalpojošajā sfērā pauž regulāri.
Sūdzības par to, ka darbinieki nelieto valsts valodu, VVC saņem ja ne katru, tad katru otro dienu noteikti.
Esot reģistrēts arī šim līdzīgs gadījums, kad kādā no "Maxima" veikaliem strīdā par valodas lietojumu piesaistīts veikala apsargs. Par konkrēto gadījumu Valsts valodas centrs uzsācis pārbaudi, bet pēc sākotnējās informācijas ir aizdomas par likuma pārkāpumu.
Jebkurā gadījumā, sākot sarunu ar patērētāju - un jebkurš veikala apmeklētājs ir patērētājs - , saruna ir jāuzsāk valsts valodā. Ja patērētājs izsaka vēlēšanos pāriet uz svešvalodu un darbinieks šo valodu pārvalda un spēj lietot, protams, tas nav pārkāpums, bet, kā arī šajā gadījumā, ja sarunu veikala darbinieks uzsāk svešvalodā, patērētājam ir pilnīgas tiesības pieprasīt komunikāciju valsts valodā.
VVC gan atzīst, ka valodas nezināšanu ir daudz vieglāk pierādīt nekā nevēlēšanos to lietot, tomēr arī šādās situācijās līdz šim ir izdevies vainīgos saukt pie administratīvās atbildības.