Šoseja Rīga–Jelgava savu pirmo asfalta segumu ieguva 1925. gadā un uzskatāma par pirmo asfaltēto ceļu Latvijā. Tā vēsture gan ir krietni senāka, un to šovasar pētīja Olaines vēstures un mākslas muzejs. Ekspedīcijā iegūtie vēsturiskie priekšmeti tagad apkopoti izstādē un turpmāk papildinās muzeja krājumus.
Diennaktī pa Rīgas-Jelgavas šoseju aiztraucas vairāk nekā 20 000 auto. Arī pirms pusgadsimta olainiešu ikdiena bija cieši saistīta ar šo ceļu, tomēr tas bijis pavisam citāds.
„Jelgavas šoseja, protams, bija klāta ar asfaltu. Šoseja bija šaura, un to nevar salīdzināt ar to, kāda tā ir tagad, bet braukt varēja,” atceras olainiete Māra Gailuma.
Bet tikai retais zin, ka jau 17. gadsimtā tas ir bijis nozīmīgs tirdzniecības ceļš. Lai noskaidrotu, kāds ir Jelgavas ceļa mantojums, Olaines vēstures un mākslas muzejs šovasar rīkoja ekspedīciju, kas tika iemūžināta videofilmā, bet tagad noslēgusies ar jaunu ekspozīciju, kurā apskatāmas gan vēsturiskas monētas, gan 17. gadsimta gredzeni, saktiņas un pogas, kas atrastas šosejas malās Olaines novada teritorijā.
„Ļoti daudz palika vēl neizlikti vietas trūkuma dēļ, bet pats vērtīgākais ir Bolīvijā izdota monēta - 17. gadsimta sākums, 1603.gads. Tā ir Dievidamerika, pavisam cits kontinents, kas arī apliecina, ka Rīgas-Jelgavas ceļš ir bijis sens tirdzniecības ceļš,” stāsta vēsturnieks Māris Ribickis.
Kā liecina vēsturiskie dati, kopš tiem laikiem Rīgas-Jelgavas ceļš savu atrašanās vietu nav mainījis. Izstādē apskatāms arī ceļa makets, kas liecina kāds tas varējis izskatīties 18.gadsimtā, bet 1925.gadā tas fragmentāri tika arī noasfaltēts un uzskatāms par pirmo asfaltēto ceļu Latvijā.
„Ir ļoti viegli tā paskatīties un pieņemt, ka tas vienkārši ir, un nezināt ne vēsturi, ne nākotni. Ir ļoti veselīgi un izglītojoši paskatīties atpakaļ, no kurienes tas ir nācis un kā cilvēki to ir cēluši,” secina izstādes apmeklētājs Andris Krūmiņš.
Iesākto darbu Olaines muzejs noteikti turpināšot, un, iespējams, jau nākamgad jaunā ekspozīcija tiks papildināta ar sadzīves lietām, ko izmantojuši cilvēki, kas reiz dzīvojuši vēsturiskās šosejas malā.