Latvijā muzejpedagoģija aizsākās 1970. gadā Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā. Tās pirmsākumi meklējami Vācijā, bet mūsdienās muzeja pedagoģija jau kļuvusi par pedagoģijas apakšnozari.
“Pārejam jau pilnīgi jaunā kvalitātē - tas nav ekskursiju vadītājs, vēsturnieks, kas stāsta tikai to vēsturisko faktu,” uzsvēra Ventspils muzejpedagoģe Ilva Buntika.
Nodarbības notiek brīvā formā, un neierastā vidē skolēni kļūst atvērtāki un ieinteresētāki, pievērš lielāku uzmanību detaļām. Muzejpedagoģijas nodarbības arvien tiek pilnveidotas un pakārtotas skolu programmām.
“Mēs dodam iespēju papildināt skolā apgūstamās zināšanas, tas nozīmē, ka skolotājs pirmo stundu var ievadīt skolā un turpināt muzejā,” saka Ilva Buntika.
Latvijā šī joma attīstās, pedagogu un muzeju darbinieku aprindās ir daudz entuziastu, kuriem darbs ar skolēniem ir arī sirdsdarbs. Tiek rīkotas muzejpedagogu un zinātnisko darbinieku tikšanās, viena no tādām nesen aizvadīta Ventspilī.
“Muzejpedagoģijas teorētisko pamatu izpētē, publicēšanā, tur vēl Latvijā ir daudz darāmā,” atzina Latvijas Universitātes Pedagoģijas vēstures muzeja vadītāja Aīda Krūze.
Arī kaimiņvalstī Lietuvā situācija ļoti līdzīga, pētījumi muzejpedagoģijas jomā tikai aizsākušies. Ventspilī viesojās arī Klaipēdas Universitātes speciālisti.
Klaipēdas Universitātes docente Aušrine Zulumskīte piekrita, ka “muzejs nav mērķis, bet tā ir iespēja sasniegt kaut kādu mērķi”.
Ventspilī viesojās arī muzejpedagoģijas pamatlicēja Elke Urbane no Vācijas. Viņa stāstīja, ka šī pedagoģijas joma strauji attīstījusies visā Eiropā. Elke Urbane pārstāv Leipcigas Universitāti, kura cieši sadarbojas ar līdzīgām iestādēm Brēmenē un Hamburgā.
“Pašlaik bērni ir ļoti aktīvi, viņi grib darboties; tas, kas ir vitrīnās, tas ir tā kā nedzīvs. Tādēļ ir vajadzīga muzejpedagoģija, lai bērni to visu saprastu un varētu darboties paši,” skaidroja Aušrine Zulumskīte.
Muzejpedagoģija ir lielisks līdzeklis, kā jaunāko paaudzi iepazīstināt gan ar norisēm dabā, gan daudzpusīgiem vēstures aspektiem, ar dažādiem laikmetiem un to mantojumu. Šīs nodarbības paplašina skolēnu interešu loku, attīsta radošumu.