Dienas notikumu apskats

Britu valdības krīzes dēļ atlikta tradicionālā Lielbritānijas karalienes uzruna

Dienas notikumu apskats

Saeimas komisija atbalsta Sabiedrisko mediju likumprojektu

Valdība dod zaļo gaismu turpināt pasažieru vilcienu iepirkumu

Valdība dod zaļo gaismu turpināt pasažieru vilcienu iepirkumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

AS “Pasažieru vilciens” (PV) varēs turpināt jaunu elektrovilcienu iegādes procesu par spīti tam, ka vilcienu iegāde ietekmēs valsts budžeta deficītu. Tā otrdien, 13.jūnijā, lēma valdība, informē Ministru kabinetā.

Akciju sabiedrība „Pasažieru vilciens” tuvāko dienu laikā izsludinās otro kārtu 32 elektrovilcienu iepirkumam. Lai gan jaunos vilcienus par aptuveni 200 miljoniem eiro „Pasažieru vilciens” iepirks par uzņēmuma aizņemtajiem līdzekļiem, saistībām būs ietekme uz vispārējās valdības budžetu. Tas nozīmē, ka turpmākajos gados vilcienu iepirkuma dēļ valdības tēriņu iespējas samazināsies par aptuveni 165 miljoniem eiro.

Latvijā kursējošie pasažieru vilcieni ir līdz pat 50 gadus veci un nolietojušies. Akciju sabiedrības „Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns stāstīja, ka šobrīd ir pēdējais brīdis iepirkt jaunus vilcienus, jo vecie drīz vairs nebūs lietojami.

“Es teiktu, ka tas ir “būt vai nebūt pasažieru vilcienam sabiedriskā transporta sistēmā”, jo šobrīd vilcieni ir tādā stāvoklī, ka mēs nevaram droši garantēt, ka pēc dažiem gadiem mēs varēsim tos izmantot tīri no tehniskā viedokļa. Ar katru gadu ir jāiegulda vairāk naudas, un ar katru gadu mēs redzam, ka ir atsevišķi vagoni, atsevišķi vilcieni, ko mēs vienkārši vairs nevaram atjaunot tā, lai varētu nodrošināt darbu līnijām,” skaidroja Lubāns.

Lubāns stāstīja, ka jau tuvākajās dienās tiks izsludināta vilcienu iepirkuma konkursa otrā kārta, kurā piedalīties būs aicinātas piecas kompānijas, kas izturēja konkursa pirmo kārtu.

“Vispirms tiek gaidīti tehniskie piedāvājumi, kur mēs redzam tehniskos risinājumus atbilstoši darba uzdevumam. Pēc tam notiek sarunas ar visiem pretendentiem, lai mēs būtu pārliecināti, ka jebkurš no piedāvātajiem risinājumiem ir mums derīgs. Tad pretendenti dodas gatavot finanšu piedāvājumu atbilstoši izvēlētājam risinājumam. Pēc tam mēs saņemam finanšu piedāvājumu, jau vērtējam un runājam par rezultātu, uzvarētāju un līguma slēgšanu,” klāstīja Lubāns.

Līgumu ar uzvarētāju paredzēts noslēgt nākamā gada sākumā. Iepirkuma summa varētu būt ap 200 miljoniem eiro, ko uzņēmums aizņemsies.

Valsts budžeta nauda jaunajiem vilcieniem nebūs jātērē, tomēr uzņēmums „Pasažieru vilciens” iekļaujas vispārējās valdības sektorā, un līdz ar to uzņēmuma aktīvu pieaugums ietekmēs vispārējās valdības budžeta bilanci. Tas nākamajos gados samazinās naudas apjomu, ko valsts var tērēt, piemēram, reformām vai mediķu algu palielināšanai. Šobrīd aplēses liecina, ka no 2019. līdz 2023. gadam vilcienu iepirkums samazinās valdības tēriņu iespējas par 165 miljoniem eiro. Valdība gan tam ir piekritusi.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis no Zaļo un Zemnieku savienības norādīja – šobrīd atkāpties vairs nevar.

“Pretējā gadījumā mēs apdraudam to, ka mums pēc 2025. gada, kad vilcieni būs novecojuši, remonta izmaksas būs daudz dārgākas nekā šī brīža izmaksas, un mēs varam nonākt pie tās situācijas, kad mēs pazaudējam pasažieru pārvadājumus ar vilcieniem, kas ir diezgan neloģiski, it sevišķi, ja mēs paskatāmies rītus un vakarus – šie vilcienu pārvadājumi ir ļoti lielā apjomā, ko var aizstāt 300 autobusi,” pauda Augulis.

Plānots, ka pirmie jaunie vilcieni Latvijā varētu parādīties 2020. gadā.

Iepriekš PV sagatavoja vairākus iespējamos scenārijus, lai atrastu iespēju neatstāt ietekmi uz valsts budžetu. Piedāvātie varianti bija braukšanas maksu paaugstināšana, finansējuma avota maiņa, papildus ieņēmumu piesaiste no degvielas tirdzniecības, kā arī līzinga iespējas, teikts Satiksmes ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā. 

Pēc šo scenāriju analīzes izrādījās, ka tie nav īstenojami un iepirkuma ietekme uz valsts budžetu tāpat saglabātos. Līdz ar to 2020.gadā gandrīz uz pusi samazinātos jaunām politikas iniciatīvām pieejamais finansējums.

Tika secināts, ka efektīvākais risinājums ir arī turpmāk uzņēmumu klasificēt kā vispārējā valdības sektora komercsabiedrību, novēršot citus būtiskākus riskus. Tāpēc uzsāktais vilcienu iegādes iepirkums ir pārstrukturēts tā, lai atstātu pēc iespējas mazāku ietekmi uz valsts budžetu, kas plānota no 2019.gada līdz 2023.gadam.

Pirmais pasažieru vilcienu iepirkuma konkurss tika izsludināts jau 2009.gadā, bet pēdējais neveiksmīgais iepirkums noslēdzās 2013.gadā, kad bija paredzēts jaunos vilcienus iepirkt no Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A."(CAF), kas uzvarēja pirmajā jauno vilcienu iepirkuma konkursā. "Pasažieru vilciens" līgumu par jauno vilcienu ražošanu ar CAF neparakstīja, jo puses nespēja vienoties par tāda iegādes līguma parakstīšanu, kas atbilstu konkursa nolikumam un ļautu saņemt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu.

Rezultātā projektam pieejamais Eiropas Savienības fondu finansējums tika novirzīts citiem projektiem un "Pasažieru vilciens" sludināja jaunu iepirkuma konkursu, kur apstiprināti pieci pretendenti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti