Pusdiena

Melburnā autovadītājs apzināti sabrauc 14 gājējus

Pusdiena

LR korespondents Artjoms Konohovs par aktualitātēm Katalonijas vēlēšanās

Sūdzības par interneta veikaliem pārsvarā saistītas ar krāpšanos

Sūdzības par interneta veikaliem pārsvarā saistītas ar krāpšanos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Pēdējā gada laikā būtiski pieaudzis sūdzību skaits par interneta veikaliem, kas pārsvarā saistītas ar krāpšanos, tāpēc patērētāju tiesību sargi aicina iedzīvotājus uzmanīties, intervijā Latvijas Radio Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa.

Viņa pastāstīja, ka cilvēki vairāk iepērkas internetā, un attiecīgi pieaug arī sūdzību skaits; salīdzinot ar pagājušo gadu, tas pieaudzis vairāk nekā divas reizes.

PTAC mājaslapā pieejamā statistika liecina, ka 2016.gada pirmajos deviņos mēnešos tika saņemtas 147 sūdzības par interneta veikaliem, bet  šogad deviņos mēnešos - 332 sūdzības. Kopumā šogad par distances tirdzniecības vietām 470 sūdzības, no kurām liela daļa ir tieši par to, ka pircēji ir samaksājuši naudu, iegādājušies preci, bet prece nav atsūtīta.

Vītoliņa pastāstīja, ka lielākā daļa šo sūdzību ir saistīta ar “vairāk vai mazāk krāpniecību”, kad patērētāji nesaņem preci vai arī nevar atteikties no neatbilstošas preces un saņemt naudu atpakaļ.

“Un tas ir dārgi patērētājiem, jo pārsvarā viņi nesaņem savu naudu atpakaļ,” atzina Vītoliņa.

Arī Valsts policija brīdina, ka iepirkšanās interneta veikalos var sagādāt arī bēdīgus brīžus, jo esot situācijas, kad internetā pirktā prece netiek piegādāta.

Viņa arī atklāja, ka lielākoties sūdzības ir par Latvijas uzņēmumiem. Latvijas patērētāji pārsvarā izmanto divus lielus zināmus ārvalstu interneta veikalus, ar kuriem problēmu nav.

PTAC var palīdzēt atrisināt situāciju, ja problēmas radušās ar vietējo tirgotāju, kas vēlas turpināt strādāt, kuram ir svarīgs viņa vārds. Bet uzņēmumus, kuru mērķis jau no paša sākuma bija “paņemt naudu un pazust”, ar administratīvām metodēm ietekmēt nevar, un šo informāciju centrs nodod policijai.

Latvijas Interneta asociācijas vadītājs Viesturs Šeļmanovs-Plešs stāstīja, ka negodīgu cilvēku radītas interneta vietnes nav retums. Pēc viņas teiktā gan visbiežāk jāuzmanās tieši no ārzemju internetveikaliem. Krāpnieki uztaisot pēc izskata īstu veikalu internetā, ar it kā pircēju atsaucēm, novērtējumiem un vilina ar zemām cenām.

“Šie interneta veikali negodīgie izvieto savas mājaslapas, kurās piedāvā visādas preces. Sāk tālāk reklamēties “Facebook”, par to, ka šīs “Nike” botas, kuras tikko apskatījies veikalā, varēs dabūt pa 70-80% lētāk. Lapa ir tā kā joprojām ES izvietota, ir pat sastopams, ka viņa ir tavā valodā, šajā gadījumā latviešu,” stāstīja asociācijas vadītājs.

Arī interneta nozares eksperts arī atzina stāstīja, ka vieglāk cīnīties ar negodīgiem tirgotājiem, kuru vietnes domēns ir .LV.

“Izveidota tāda kā drošā zona pircējam, kas ir .LV domēni. Respektīvi, ja mēs paskatāmies un redzam, ka mājaslapa ir .LV tad mēs zinām, ka preces caur to nopirktās aizsargā Latvijas likumdošana. Ir visi līdzekļi ļaunprātīgo gadījumu izmeklēt un vest pie kārtības,” norādīja Šeļmanovs-Plešs.

Lai izvairītos no krāpniekiem, Vītoliņa ieteica uzreiz neizvēlēties cenu salīdzināšanas lapā atrasto lētāko piedāvājumu, jo būtiski zemāka cena var radīt aizdomas. Viņa iesaka pārbaudīt tirgotāja kontaktinformāciju, mēģināt sazināties, pārliecināties, vai atbild cilvēks vai dators.  Tāpat krāpnieku pazīme ir, ja piedāvā apmaksu tikai vienā veidā – apmaksāt nosūtīto rēķinu uzreiz 100% priekšapmaksā, nevis piedāvā citas iespējas, piemēram, maksājumu ar karti, maksājumu skaidrā naudā vai ar karti, saņemot preci.  

Lai nekļūtu par negodīgu bodnieku upuri, policija aicina ņemt vērā dažus padomus.

“Ir kritiski jāizvērtē izvēlētais interneta veikals, proti, svarīgi pirms pasūtījuma veikšanas, internetā ievākt ziņas par konkrēto pārdevēju. Gan atsauksmes, gan citu pircēju iepriekšējo pieredzi,” sacīja policijas pārstāve Elīna Sprudzāne.

Vienmēr rūpīgi jāizlasa pārdevēja nosacījumi. Tajos uzzināms gan preces izsūtīšanas laiks, gan tas, kur var izsekot paciņas ceļam no veikala līdz pircēja namdurvīm. Kā arī noskaidrot, kā preci vajadzības gadījumā atgriezt pārdevējam un saņemt atpakaļ naudu.

Policija aicina nekad pārdevējam neatklāt savus personas datus. Piemēram, norēķinu kartes numuru vai pases datus. Kā arī iesaka iepirkumiem internetā ieviest atsevišķu bankas karti.

“Valsts policija iesaka ieviest atsevišķu norēķinu karti, ar kuru tiks veikti iepirkumi internetā un uz kuru pārskaitīt tikai konkrētajam pirkuma vajadzīgo summu,” stāstīja Sprudzāne.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti