Plāno ļaut Konkurences padomei ierosināt lietas tikai pēc savas iniciatīvas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Ministru kabinets apstiprinājis Ekonomikas ministrija izstrādātos grozījumus Konkurences likumā ar mērķi sekmēt godīgu konkurenci. Grozījumi paredz, ka Konkurences padome turpmāk lietas ierosinās tikai pēc savas iniciatīvas. Turklāt paredzēts atcelt 40% tirgus daļas slieksni kā apvienošanās paziņošanas kritēriju, tā vietā par kritēriju nosakot apgrozījumu.

Pašlaik Konkurences padome (KP) var ierosināt lietu arī pēc tirgus dalībnieka iesnieguma. Turklāt padomei ir jāpārbauda šādi iesniegumi un jāizlemj, vai ir pamats lietas sākšana. Grozījumi nosaka, ka turpmāk KP tiesības ierosināt lietas par likuma pārkāpumiem tikai pēc savas iniciatīvas, kā arī iespēju prioritizēt izskatāmās lietas.

EM norāda, ka šādā veidā  iestāde varēs savus resursus veltī, lai pētītu tieši smagākos Konkurences likuma pārkāpumus (karteļu), kā arī tādus pārkāpumus, kas būtiski ietekmē konkurenci vai patērētāju intereses. Vienlaicīgi likumprojekts saglabā arī tirgus dalībniekiem iespēju ziņot par likuma pārkāpumiem.

Ar grozījumiem Konkurences likumā ietverta arī iecietības programma, kas paredz gadījumus un nosacījumus, kad uzņēmumam, kas sniedz KP informāciju par savu dalību pārkāpumā, ir tiesības saņemt atbrīvojumu no soda vai tā samazinājumu. Vienlaicīgi ar grozījumiem paredzēts paplašināt gadījumu skaitu, uz ko attiecas iecietības programma.

Likumā paredzēts noteikt atbildību par informācijas nesniegšanu un KP amatpersonu likumīgo prasību nepildīšanu. Šobrīd atbildība ir noteikta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Likumprojekts paredz iespēju lietas dalībniekam lūgt KP mutiski uzklausīt to viedokli par pārkāpuma lietu. Mutisko uzklausīšanu paredz arī Eiropas Komisijas izmeklēšanas procedūra, izskatot lietas par Eiropas Savienības konkurences tiesību pārkāpumiem.

Būtiskas izmaiņas ar grozījumiem paredzētas arī lielo uzņēmumu apvienošanās uzraudzības kārtībā, lai efektivizētu gan paziņošanas, gan izskatīšanas procesu.

Atbilstoši OECD rekomendācijām un starptautiski atzītai labai praksei, likumprojekts paredz atcelt 40% tirgus daļas slieksni kā apvienošanās paziņošanas kritēriju.

Uzņēmumiem saglabāsies pienākums iesniegt ziņojumu par apvienošanos, ja to kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 30 miljoniem eiro un vismaz divu apvienošanās dalībnieku apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 1,5 miljoniem eiro (veselības aprūpes jomā – 300 000 eiro) katram.

Tomēr noteiktos gadījumos - kad apvienojas tiešie konkurenti un apvienošanās rezultātā to kopējā tirgus daļa šajā tirgū pārsniedz 40%, kā arī var tikt būtiski samazināta konkurence, bet apgrozījuma kritērijs neizpildās, likumprojekts paredz KP  tiesības pieprasīt apvienošanās dalībniekiem iesniegt ziņojumu par plānoto vai jau notikušo apvienošanos, ja nav pagājuši 12 mēneši no apvienošanās īstenošanas dienas.

Lai atvieglotu tirgus dalībniekiem apvienošanās paziņošanas pienākumu, likumprojekts paredz paplašināt saīsināto apvienošanās ziņojumu iesniegšanas gadījumu skaitu, kā arī paredz tiesības KP atbrīvot iesniedzēju no atsevišķas informācijas iesniegšanas pienākuma.

Likumprojekts arī paredz, ka KP pēc apvienošanās dalībnieku lūguma vai savas iniciatīvas ir tiesības pagarināt lēmuma pieņemšanu par 15 darba dienām, lai izvērtētu uzņēmumu iesniegtos saistošos noteikumus.

Vienlaikus likumprojekts paredz ieviest apvienošanās izvērtēšanas valsts nodevu, kas nodrošinātu, ka valsts izmaksas daļēji palīdz segt arī uzņēmumi, kuru rīcība var ierobežot konkurenci un kas tieši saņem attiecīgo valsts pakalpojumu. Nodevas apjomu noteiks Ministru kabinets, un tas ir plānots diferencēts atkarībā no apvienošanās nozīmības, t.i., atbilstoši iesaistīto uzņēmumu apgrozījumam Latvijā.

Likumprojekts tika saskaņots ar Tieslietu ministriju, Finanšu ministriju, Veselības ministriju, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju un Valsts kanceleju. Savukārt, likumprojekta izstrādē Ekonomikas ministrija sadarbojās ar Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociāciju, Latvijas Komercbanku asociāciju, Latvijas Pārtikas tirgotāju asociāciju, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru, Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas Zvērinātu advokātu padomi, Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi, Patērētāju interešu aizstāvības asociāciju, kā arī ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi un Valsts ieņēmumu dienestu.

Lai grozījumi likumos stāstos spēkā, likumprojekti vēl jāpieņem Saeimā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti