Premjers atzina, ka pēc pagājušajā nedēļā izskanējušajām ziņām par to, ka krasi sarukuši Krievijas kravu pārvadājumi caur Latvijas ostām, viņš vērsies par tranzīta jomu atbildīgajā Satiksmes ministrijā (SM), lūdzot sniegt informāciju par situāciju tranzīta jomā.
No SM pirmdien, 29.maijā, gūts apstiprinājums, ka Krievijas kravu apjomi Latvijā nav mazinājušies, un nav arī indikāciju, ka Krievija varētu samazināt kravu pārvadājumus caur Latvijas ostām .
"Nav apjomu kritumu. Tas izrādījās zināmā mērā bija uzpūsts burbulis. Vismaz to [Krievijas kravu apjomu kritumu] noliedz satiksmes ministrs un [Satiksmes ministrijas] valsts sekretārs," teica premjers, norādot –"šī ziņa bija pārsteigusi arī pašu Krievijas pusi".
Ministru prezidenta runasvīrs Andrejs Vaivars norāda, ka saskaņā ar SM datiem šā gada pirmajos četros mēnešos pa dzelzceļu pārvadāto Krievijas kravu apgrozījums bija 13,9 miljoni tonnu, kas ir par 15,3% vairāk nekā attiecīgā laika posmā pirms gada.
Līdz šā gada 25.maijam kopumā pārvadāti ap 20,6 miljoni tonnu kravu.
Aktuālie dati liecina, ka maijā pārvadāti kopumā 3,03 miljoni tonnu kravu. Tas ir par 2% mazāk nekā attiecīgajā mēnesī pirms gada, taču šis samazinājums nav dramatisks, klāsta Vaivars.
Viņš atzīst, ka kravu pārvadājumus ietekmē sezonalitāte. Proti, mazāk pārvadā energoresursus, kas ir pieprasītāki aukstajā gadalaikā un kuru pārvadājumi vasaras periodā vienmēr sarūk.
Iepriekšējos mēnešos salīdzinājumā ar atbilstošu laika posmu pirms gada bija vērojams pārvadāto kravu apjoma pieaugums – par 4,6% janvārī, par 7,3% februārī, par 12,8% martā, bet aprīlī apjomi bijuši aptuveni tādi paši kā pirms gada.
Aģentūra "Reuters" iepriekš vēstīja, ka Krievijas valsts dzelzceļa kompānija "Rossiskije žeļeznije dorogi" esot atteikusies veikt vairākus kravu pārvadājums no Krievijas ostām uz Latviju. Uzņēmuma iekšējie dati liecinot par pēkšņu metālu, ogļu un naftas produktu kravu apjoma kritumu par 90% uz Rīgas un Ventspils ostām.
Latvijas satiksmes ministrs Uldis Augulis (Zaļo un Zemnieku savienība) gan noliedza ziņas par strauju kravu apjoma kritumu, norādot - ne oficiāli, ne neoficiāli nav zināms par kādiem Krievijas dzelzceļa lēmumiem par pēkšņu attiekšanos nosūtīt kravas uz Latviju.