Tās priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama norāda, ka mikroautobusos noteiktā biļešu cena pretēji iepirkumā noteiktajai kāpusi pusotru reizi, bet tās veidošanos privātuzņēmējs izskaidrot nespēj. Ābrama asi kritizē arī Rīgas domi, kas reizē nosaka prettiesiskos tarifus un arī uzrauga jomu.
Izpētīt Rīgas sabiedriskā transporta tarifu saimniecību KP nolēma jau 2015. gada sākumā, kad Rīgā būtiski – no 70 centiem līdz vienam eiro un 15 centiem – kāpa minimālā biļetes cena. Reizē ar "Rīgas satiksmi" to palielināja arī tās nolīgtā privātkompānija "Rīgas mikroautobusu satiksme", kam Rīgas dome piešķīrusi ekskluzīvas tiesības braukt trešdaļā maršrutu un kas konkursā uzvarēja ar 50 santīmu biļetes cenas piedāvājumu.
Taču cenu vienādošana ir vērtējama kā viens no smagākajiem konkurences pārkāpumiem, par ko "Rīgas satiksmei" piemērots vairāk nekā divu miljonu eiro sods.
"Aizliegtu vienošanos rezultātā iegūst uzņēmumi, kam nav savstarpēji jākonkurē, kas var neierobežoti celt cenas un nejūt nekādu konkurences spiedienu," skaidro padomes priekšsēdētāja Ābrama.
"Šī ir aizliegta vienošanās, un no tās esam cietuši mēs visi – visi rīdzinieki un Rīgas viesi, kas pērk biļetes. Un šim pārkāpumam ir konkrēts izskats – 1,15 eiro, pērkot biļeti ar e-karti, vai 2 eiro, pērkot pie vadītāja," saka Ābrama.
Zaudētāji ir ne tikai pasažieri, bet arī pašvaldība un valsts, kas daļai braucēju dotē biļetes izmaksas. Ābrama norāda, ka līdz ar prettiesiski noteikto cenu pasažieri zaudējuši vēl vairāk – sākotnējo 34 maršrutu vietā "Rīgas mikroautobusu satiksme" brauc tikai 20 maršrutos, tādējādi ierobežojot pasažieru izvēli.
"Rīgas mikroautobusu satiksme" par dalību aizliegtajā vienošanās procesā tikusi pie 88 tūkstošu eiro soda. Uzņēmumā Konkurences padomei nespēja paskaidrot, kādēļ biļete maksā tieši tik.
"Tur tika pateikts, ka to neviens nezina, ka to aprēķina pats [vadītājs Vitālijs] Komars un iesniedz. Iedomājieties – uzņēmuma vadītājs ir tas, kas lemj par tarifu pamatotību un aprēķiniem! Cik tas ir ticami?" kritiska ir Ābrama.
KP priekšsēdētāja ir bažīga par to, kas ar atklātajiem pārkāpumiem notiks turpmāk, jo to novēršana ir Rīgas domes atbildība.
KP lēmums par aizlieguma pārkāpumu SIA "Rīgas satiksme" un PS "Rīgas mikroautobusu satiksme" darbībās
Lejuplādēt770.32 KB
Iesniegtos tarifus regulāri apstiprināja Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija. Tās vadītājs Vadims Faļkovs Latvijas Televīzijai stāstīja, ka par abu pārvadātāju līgumā noteikto “Rīgas mikroautobusu satiksmes” pielāgošanos “Rīgas Satiksmes” tarifiem neesot zinājis. Taču komisijā iesniegtos tarifu aprēķinus neesot bijis pamata neapstiprināt, jo tie bija noformēti, kā prasa Ministru kabineta noteikumi. Pārbaudīt pašus skaitļus neesot komisijas spēkos. Vienlaikus gan komisijas vadītājs nesaskata problēmas faktā, ka šāda vienota cenu politika pastāv.
Savukārt uzņēmuma valdes loceklis un reizē uzraugs no Satiksmes departamenta Emīls Jakrins pārkāpumu neatzīst. Viņaprāt, likums skaidri noteic, ka tarifus nosaka pašvaldība, turklāt pēc vienas kārtības pašvaldībā strādā visi pārvadātāji.
Arī “Rīgas mikroautobusu satiksme” (RMS) rakstiskā atbildē pārmetumus neatzīst, jo tai kā apakšuzņēmējam bijis jāievēro līguma nosacījumi, “tāpēc vēl jo vairāk RMS nav izprotama Konkurences padomes rīcība un pieņemtais lēmums – sodīt uzņēmumu par it kā aizliegto vienošanos. Jo RMS kā apakšuzņēmējs pildīja tikai līguma nosacījumus, kurus uzņēmumam nebija iespējams mainīt vai kaut kādā veidā ietekmēt.”
Par piemēroto naudas sodu "Rīgas satiksme" domā vērsties tiesā, savukārt par KP uzlikto pienākumu izbeigt aizliegto vienošanos un trīs mēnešu laikā “Rīgas mikroautobusu satiksmei” pārskatīt savu tarifu uzņēmums vēl domā – meklēšot juridiskus ceļus, kā vienādas cenas attaisnot. "Rīgas satiksmes" draudi ar tiesvedību KP nebaida – līdz šim tā uzvarējusi gandrīz visās strīdu situācijās.
“Rīgas mikroautobusu satiksme” pienākumu pārrēķināt cenas, tāpat kā to, kā tās aprēķinātas līdz šim, nebija gatavi komentēt, jo uzņēmuma vadība līdz nedēļas beigām esot devusies komandējumā.