Kazas piena produkcija - arvien populārāka un jaunu nišu meklējumos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Pēdējos divos gados kazas piena produkcija arvien vairāk novērtēta sabiedrībā, īpaši sieri. Tiesa, arī konkurence ar importēto kazas sieru ir lielāka, tāpat arī vietējo mājražotāju kļūst vairāk. Savukārt lielveikali meklē iespējas, kā kazas piena nišas produktus piedāvāt plašākai sabiedrībai, veidojot, piemēram, zemnieku produkcijas stendus.

Kazas piena produkti kļūst sabiedrībā iecienītāki, secina paši kazkopji. Zemnieku saimniecības ''Līvi'' vadītājs Raimonds Melderis nozarē darbojas jau 18 gadu, un nu jau saimniecībā ir vairāk nekā 200 kazu.

Raimonds nodarbojas arī ar pārstrādi, un veikalos no saimniecības lielāks pieprasījums esot pēc dažādu garšu kazas sieriem, bet restorānos - pēc siera bumbām eļļā. Zemnieks novērojis, ka pieprasījums pēc kazas siera aug kopš aizvadītā gada, taču šajā produktu kategorijā ir arī arvien lielāka konkurence ar importu, īpaši no Vācijas, Krievijas un Grieķijas.

Importa ir ļoti daudz, un šie ievestie produkti ir ļoti lēti. Šobrīd, ja mēs saņemtos, es redzu tirgu 3 -4 reizes lielāku nekā mēs šobrīd ražojam. Tātad es ražoju to, kas man ir izdevīgāk pie šiem nosacījumiem, bet, ja man vajadzētu, es pievērstos arī kazas pienam, bet es fiziski to nespēju. Kaza patiesībā ir vēl nenovērtēts dzīvnieks,” saka Raimonds.

Pienu gan šajā saimniecībā neražo, jo tā atrodas Madonā un būtu sarežģījumi to svaigu piegādāt veikaliem, turklāt kazas piens ir mazāk pieprasīts kā siers.

Vietējie lielie kazkopji gan savstarpēji īpaši nekonkurējot, jo tādu Latvijā nav daudz. Tiesa gan, ir aizvien vairāk mājražotāju, kas ražo visdažādākos kazas piena nišas produktus. Zemnieku saimniecība ''Lejnieki'' Mālpils pusē uztur ap 100 kazu.

Kazkope Dace Ozoliņa atzīst, ka mājražotājiem nav lieli produkcijas apjomi, taču stabili.

Pieprasījums pēdējā laikā patiešām ir stipri audzis, un tieši tas, ka bērni sāk lietot vairāk kazas piena produktus, priecē visvairāk, jo tas nozīmē, ka ar laiku būs arī lielāks patērētāju loks. Kad ir siltāks laiks, tad vairāk pieprasīts kazas piena jogurts, pavasarī vairāk dabīgs, vienkārši tīrs balts siers bez piedevām, ir mums arī kūpināts siers. Ir grūti pateikt tādu vienu vispieprasītāko,” norāda Ozoliņa.

Mājražotāja stāsta, ka pieaudzis arī pieprasījums pēc kazas piena tieši zaļajos tirdziņos, bio veikalos, kā arī tiešās pirkšanas pulciņos. Saimniecības arī turpina meklēt jaunus produkcijas veidus un palielina ganāmpulku. Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis skaidro, ka interese par kazas piena produkciju lielveikaliem un pircējiem bijusi vienmēr. Patēriņš parasti kļūst lielāks pavasaros un vasarā, kad sierus izmanto salātos. „Jebkuram nišas produktam ir jāattīstās pakāpeniski, un iedzīvotājiem ir jāvēlas viņu pirkt un ar šo produktu ir jāstrādā tirgū. Lielākajos veikalu tīklos ir šādi produkti, tas, cik lielā apmērā, tas gan nav pētīts. Taču šeit ir svarīga ciešā sadarbība starp ražotājiem un tirgotājiem - meklēt un iepazīstināt pircējus, proti, degustācijas ir svarīgas, tāpat svarīga ir informācija par šī īpašā produkta īpašajām kvalitātēm. Jebkurā gadījumā, ja mēs salīdzinātu ar kādu laiku atpakaļ, tad tagad šis produkts veikalu plauktos sastopams vairāk,” norāda Krūzītis.

Viņš arī secina, ka pircējiem attiecībā uz kazas sieriem lielāka interese ir tieši par Latvijā ražotiem produktiem un pieprasījums pēc tiem arvien varētu augt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti