Somijas Valodu institūts katru gadu pasniedz balvu par skaidras, vienkāršas valodas runāšanu vai vieglās valodas veicināšanu. Balva tiek pasniegta kopš 1996. gada un ir piešķirta gan organizācijām, gan individuāliem laureātiem.
Šogad balvu pasniedza Eiropas vietējās demokrātijas nedēļas ietvaros, un to saņēma Oulu pilsētas pašvaldības amatpersonas Lea Ansamā un Sini Sivonena. Viņas ikdienā strādā ar birokrātisko lēmumu valodu.
Institūcijas darbinieces īsināja un vienkāršoja birokrātiskus dokumentus, padarot saprotamus pašvaldības lēmumu tekstus. Ansamā un Sivonenas pārveidotie pašvaldības lēmumi skāra tos cilvēkus, kas aprūpē vai gatavojas aprūpēt savus slimos tuviniekus. Ansamā un Sivonenu motivējušas grūtības, ar ko sastopas tuvinieku aprūpētāji gana smagajā un sarežģītajā laikā. Tuvinieku aprūpētāji bieži ir gados vecāki cilvēki.
Tekstu pārveidošanas un vienkāršošanas nolūkos Oulu organizēja kopīgus diskusiju vakarus un darbnīcas gan birokrātisko tekstu rakstītājiem, gan pilsētas iedzīvotājiem. Sadarbības projektā iesaistījās arī pašvaldības komunikācijas nodaļa un sociālie darbinieki.
Pašvaldību lēmumu tekstos tika izdarītas lielas izmaiņas. Lēmumu svarīgākie fakti tika izcelti un uzsvērti lēmumu sākumā, bet likumu citāti tika novirzīti uz tekstu beigām. Rakstītā toni pārveidoja uz draudzīgāku, un tekstus vienkārši noīsināja.
Somijā dažādas pašvaldību un valsts institūcijas, piemēram, Valsts sociālās apdrošināšanas institūcija ''Kela'', algo īpašus darbiniekus, kas iedzīvotājiem domātos tekstus pārraksta vieglajā vai saprotamākā, vienkāršā valodā.
Viena no šī gada skaidrās valodas balvas nominantēm bija Somijas Iekšlietu ministrijas kancelejas vadītāja Peivi Nerga. Viņa pēdējā gada laikā bieži uzstājusies televīzijā un sniegusi daudzas intervijas laikrakstiem, skaidrojot bēgļu situāciju valstī. Nenogurdināmā Iekšlietu ministrijas amatpersona Nerga pat krīzes brīžos spējusi runāt ļoti tieši, mierīgi un valsts iedzīvotājiem saprotamā valodā.
Skaidras valodas balvas pasniegšanas ceremonijā tika atgādināts, ka Somijā cilvēkam ir tiesības uz labu valsts pārvaldi.
Valsts pārvaldes likums ietver noteikumus par to, kādā valodā birokrātam jārunā ar savu klientu. Valsts un pašvaldības institūcijām saziņā ar iedzīvotājiem jālieto skaidra, lietišķa un saprotama valoda.
Ja klientam viss ir skaidrs uzreiz un nav institūcijā jāatgriežas, lai ko pārjautātu, ietaupās gan klienta, gan birokrāta laiks, ko var izmantot efektīvāk.