Kultūras ziņas

Grupa "Jumprava" nosvinējusi 33. jubileju

Kultūras ziņas

Atklāta izstāžu zāle Eduardam Pāvulam

Rīgā turpinās festivāls "Homo Novus"

Rīgā turpinās festivāls «Homo Novus»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Vēl līdz sestdienai, 9.septembrim, visdažādākajās vietās Rīgā norisinās starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus”. Par izrāžu vietu pārtapusi gan sen pamesta un divu pasaules karu neskarta fabrikas ēka, gan radio un TV tornis Zaķusalā. Teātris iemājojis arī Daugavgrīvas cietoksnī un citviet. Šogad uzmanības fokusā valoda, balss un uztvere, un speciāli izrādes vajadzībām latviešu valodu ir apguvis tamilu režisors, kurš ir uzaudzis Austrālijā.

Kas notiek cilvēkā un kā viņš ir gatavs par to komunicēt, tie ir jautājumi, ko festivāla “Homo Novus” debijas izrādē uzdod vizuālā māksliniece Kate Krolle. Sen pamestu pirmskara laika celtu Pārdaugavas fabriku viņa pārvērtusi par svētnīcu, lai tur meklētu gaismu patiesības tumsā. Izrādē tikpat kā nav vārdu, un pašā tumšākajā ēkas daļā – pagrabstāvā skatītāji var satikt tēlu, kurā iejūtas beļģu aktieris Viktors Dumonts.

„Izrāde ir par to, kā mēs dzīvojam, ka reizēm bez domāšanas steidzamies uz priekšu, līdz dzīvē notiek kas neparasts un tev jāsper solis atpakaļ, taču tad tu saproti, ka dzīve tāpat turpinās,” stāsta aktieris.

„Tas, ko es vēlētos, es gribētu, lai cilvēks vienkārši padomā par sev būtisko vai to, kas notiek viņā pašā dzīves kontekstā, ikdienas kontekstā, kas paliek pāri vai kas ir aiz tā ikdienas konteksta,” saka jauniestudējuma “Patiesības svētnīca” autore Kate Krolle.

Šī gada festivāla vadmotīvs ir valoda, uztvere un balss. Tieši par vistiešākajā nozīmē ir dramaturga Matīsa Gricmaņa un tamilu režisora Ahilana Ratnamohana kopdarbs “Ārzemnieks”, kas ir viena no “Valodas triloģijas” izrādēm un pirmizrādi piedzīvos ceturtdien. Un Kultūras ziņām ir iespēja būt aculieciniekiem, kā tā vēl top. Turklāt Ahilans izrādes vajadzībām pat ir apguvis latviešu valodu.

„Es mācos latviešu valodu kopš februāra, un es esmu šeit tagad četras nedēļas,” saka jauniestudējuma “Valodas triloģija” autors Ahilans Ratnamohans (Beļģija/Austrālija), atzīstot, ka nemaz neesot grūti iemācīties latviešu valodu.

Izrādes dalībnieki ir ārvalstnieki no Ukrainas, Krievijas, Indijas, Grieķijas, kuri Latvijā dzīvo jau gadiem.

„Man šķiet, ka tas ir pats svarīgākais, ko Ahilans ir atvedis uz šo festivālu – tas, ka mums ir iespējams piedzīvot tādu ļoti dīvainu sastapšanos ar cilvēkiem, kuri līdz šim bija neievēroti. Un arī tas, kā mēs esam līdz šim kopā strādājuši, – tā ir tāda uzzināšana vienam par otru,” atzīst jauniestudējuma “Valodas triloģija” dramaturgs Matīss Gricmanis.

Taču 3.septembrī pēdējā izrāde aizvadīta Rīgas augstākajā punktā, kur britu režisors Endijs Fīlds ar vietējiem bērniem kopā iztēlojās, kāda būtu Latvijas galvaspilsēta pēc 30 un vairāk gadiem. Visiem izrādes dalībniekiem sākumā tiek izdalītas ierīces, kuras atskaņo bērnu vīziju par nākotnes Rīgu.

Festivāls norisināsies līdz sestdienai, un kopā pēc kārtas 13. festivālā šogad pirmizrādi piedzīvos seši jauniestudējumi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti