Kultūra

Jura Dimitera personālizstāde "Priekškara paslēpes"

Kultūra

Dailes teātrī gaidāma Gruzdova iestudējuma "Klusā daba ar resno puisēnu" pirmizrāde

Topošie mūziķi ASV komponista Goldšteina meistarklasēs apgūst radošo improvizāciju

Topošie mūziķi ASV komponista Goldšteina meistarklasēs apgūst spontānās radīšanas mākslu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Mūzika ir tikpat dabisks izteiksmes veids kā saruna, un tā nav vienmēr iepriekš jāiestudē – par to ir pārliecināts amerikāņu komponists un klavierspēles improvizācijas meistars Viljams Goldšteins, kurš šajās dienās viesojās ar meistarklasēm Rīgā un Ventspilī. Topošos mūziķus un dejotājus viņš aicināja uz spontānām sarunām mūzikas valodā, rosinot pārvarēt kautrību un ļauties radošai iedvesmai.

Viljama Goldšteina meistarklasēs šis aicinājums rada daudz dzirdīgu ausu Rīgas Doma kora skolā.

Nospēlējiet jebkuras trīs notis, un es no tām uz vietas radīšu skaņdarbu – šo paņēmienu Viljams Goldšteins izmanto daudzās meistarklasēs, lai iedvesmotu studentus, ka komponēt spontāni nav nekas sarežģīts.

Šoreiz par vairāku minūšu skaņdarbu kļūst Rīgas Doma kora skolas studentes Patrīcijas nospēlētās notis. Izrādās, tieši šis trīs nošu vingrinājums savulaik kļuvis par jaunu pagriezienu Goldšteina veiksmīgajā kino mūzikas komponista karjerā.

„Talants radīt mūziku uz līdzenas vietas man ir jau kopš agras bērnības. Bet visu dzīvi nedomāju, ka tas ir kaut kas neparasts. Līdz brīdim, kad pirms pieciem gadiem mani uzaicināja vadīt žūriju pirmajā spontānās komponēšanas konkursā Polijas pilsētā Poznaņā. Tur neviens no dalībniekiem nevarēja tikt galā ar šo trīs nošu vingrinājumu, kas man vienmēr ir licies ļoti viegli. Pēkšņi izrādījās, ka tas interesē cilvēkus visā pasaulē!” atceras komponists. Mūzika ir saruna – meistarklasēs viņš uz vietas viņš sacer melodiju un aicina tai tikpat spontāni atbildēt topošos dejotājus, džeza mūziķus un vokālistus. Kad pirmais satraukums pārvarēts, jaunieši ļaujas azartam.

„Palīdzot izprast šo spontānās radīšanas tehniku, es varu dot iespēju cilvēkiem pietuvoties viņu radošajiem instinktiem. Esmu to darījis gan ar mūziķiem, gan dejotājiem, gan topošajiem rakstniekiem. Reiz mani pat uzaicināja sniegt meistarklases kādā biznesa skolā. Prasīju – kāpēc jums vajag mani? Vai tur būs klavieres? Un man atbildēja – nē, jums nevajadzēs klavieres. Tas ir uzņēmējdarbības kurss, un mēs gribam, lai jūs ar studentiem parunājat par spēju domāt ārpus rāmjiem,'' stāsta Goldšteins.

Mūzikas radīšanu Viljams Goldšteins salīdzina ar valodu – ja tu to pārvaldi, tu vairs nedomā ne par mēles kustībām, ne izrunu, ne gramatiku. Arī mūzikas teorija ir jāzina, bet nevajag ļaut tai sevi savažot, saka komponists.

Nenākdams no muzikālas ģimenes, viņš pie klavierēm „pielipis” jau četru gadu vecumā un šodien ir vairāk nekā 50 mūzikas albumu autors. Goldšteins uzsver, ka neizgudro neko jaunu – spontānajai komponēšanai ir gadsimtiem senas tradīcijas, ko vērts atgādināt arī šodienas topošajiem mūziķiem.

„Mocarts bija slavens ar šo prasmi, tāpat Bahs, Hendelis, Skarlati un citi komponisti. Bet šodien to tikpat kā neviens vairs nedara. Stāsta gan, ka arī Rahmaņinovs, Šostakovičs un Stravinskis ir bijuši lieli meistari šai ziņā. Es cenšos paplašināt studentu zināšanas par to, kas ir iespējams, un parādīt, kā viņi to var darīt arī paši,” saka klavierspēles improvizācijas meistars.

Rīgas Doma kora skolā Viljama Goldšteina meistarklases pulcēja pilnu auditoriju un jaunieši pēc kopīgās saspēles neslēpa sajūsmu par šādu pieredzi.

„Es vienkārši esmu bez vārdiem! Nebiju nekad redzējusi, ka kāds cilvēks spēj tik spilgti improvizēt uz vietas,” sajūsminājās topošā vokāliste un kordiriģente Katrīna Felsberga.

„Tas ir pilnīgi citādāk, jo mums māca mūziku kā teorētisku lietu, kā priekšmetu. Bet viņš to jūt, viņš ar to runā un pasniedz pavisam citādāk. Un, kad viņi mūzikā sarunājās, viņš tik ātri mainīja stilus,” sacīja kordiriģēšanas studente Elvīra Avota.

„Tā ir jauna pieredze, jo mēs skolā nekad to nedarām. Mums, klasiskās mūzikas audzēkņiem, tādu improvizācijas lietu nav,” piebilda Katrīna.

„Grūtākais ir atbrīvoties. Jo, tiklīdz esi atbrīvojies, tu uzreiz vari izteikt savu domu daudz brīvāk, pateikt jebko, ko tu domā. (..) Man vienubrīd pat sāka likties, ka es jau zinu, ko viņš spēlēs, kāda būs nākamā frāze. Un es šur tur varēju viņam atbildēt. Fantastiska pieredze!” pēc kopīgās muzicēšanas iespaidos dalījās džeza nodaļas students, basģitārists Toms Kursītis.

Komponistu Viljamu Goldšteinu uz Latviju atvedusi satikšanās ar režisoru Māri Martinsonu. Starp citu, vienu no savām daudzajām spontānajām kompozīcijām viņš spēlē arī Martinsona filmā „Oki – okenāna vidū”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti