Kultūra

Šogad pirmizrādi piedzīvos pašmāju pilnmetrāžas spēlfilmas „Pelnu sanatorija”

Kultūra

Paziņoti Mūzikas akadēmijas Gada balvas laureāti

Zvaigznes dienā notiks Bībera Rožukroņa sonāšu cikla pirmatskaņojums Latvijā

Sarežģītais Bībera Rožukroņa sonāšu cikls, kuram mūziķi gatavojas divus gadus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Zvaigznes dienā, 6. janvārī, gaidāms ļoti interesants muzikāls notikums – pirmo reizi Latvijā tiks atskaņots viss austriešu komponista Bībera Rožukroņa sonāšu cikls. Šīs 17.gadsimtā radītās sonātes ir ļoti sarežģītas, tādēļ arī pat pasaules mērogā pilns cikla atskaņojums ir dzirdams ļoti reti. Latvijā to īstenos izcilā, virtuozā vijolniece Agnese Kanniņa-Liepiņa, kura šo grandiozo darbu kopā ar diriģentu un klavesīnistu Māri Kupču gatavojusi vairāk nekā divus gadus.

Uz mēģinājumu pulcējušies un arī koncertā piedalīsies četri mūziķi - tā galvenā varone – meistarīgā vijolniece Agnese Kanniņa-Liepiņa, čellists Kārlis Klotiņš, teorbas virtuozs no Norvēģijas Jadrans Dankambs un Māris Kupčs pie ērģeļpozitīva.

Mēģinājumā uzmanību saista tas, ka, kamēr Agnese Kanniņa-Liepiņa spēlē vienu vijoli, viņai turpat aiz muguras uz krēsliem rindojas vēl trīs citas, kas, kā atklājas, visas tiks liktas arī lietā, jo Bībera sonāšu cikla atskaņojums pieprasa šo dažādo vijoļu skanējumu.

"Tās ir baroka vijoles. Vienu es aizņēmos no savas studentes Lauras, divas ir manas baroka vijoles plus es vēl paņēmu instrumentu, ko spēlēju agrāk. Tas nav tik vienkārši, jo katrai vijolei ir sava menzūra, savi attālumi. Arī skanējuma ziņā tās ir ļoti, ļoti atšķirīgas. Bet es mēģināju piemeklēt, kurai kura sonāte varētu labāk piestāvēt,” stāsta Agnese Kanniņa-Liepiņa.

Bībera Rožukroņa cikls sastāv no 15 sonātēm, kas vēsta par Jēzus dzīves zīmīgākajiem notikumiem, un par tiem galvenais stāstnieks ir vijole, kam uzticēta tehniski ļoti sarežģīta un virtuoza partija.

"Katrai sonātei, izņemot pirmo un pēdējo, ir pilnīgi cita tonalitāte un cits skaņojums, līdz ar to notīs ir rakstīts tas, kur man ir jāliek pirksti nevis tas, kas reāli skan. Bet tie ir tehniskie grūtumi, kas nav jāliek priekšplānā, kas man ir jāpārvar, bet kuri klausītājam nav jādzird. Taču tas ir fantastiski, kā viena četrstīgu vijole, pateicoties skaņojumam, var mainīt mūzikas noskaņu," uzsver Agnese Kanniņa-Liepiņa.

Latvijā pilns Bībera Rožukroņa sonāšu cikls izskanēs pirmo reizi, bet arī Eiropas mērogā to atskaņo reti, jo nav daudz baroka vijolnieku, kam tas pa spēkam. Baltijas reģionā šobrīd Agnese Kanniņa-Liepiņa ir vienīgā – ir pārliecināts Māris Kupčs.

"Normāli jebkurš vijolnieks vispār iedomājoties, ka jāpārskaņo vijole, ir šausmās. Un nav daudz cilvēku arī pasaulē, kas tā dara. Bet ne jau svarīgi tas tehniskais, bet tas, ka tā ir ļoti programmatiska, filozofiska mūzika, un to tik reti spēlē, ka mēs uzstādījām šo lielo mērķi," skaidro Māris Kupčs.

Agnesei Kanniņai-Liepiņai Bībera Rožukroņa sonātes arī personiski ļoti tuvas, jo šī mūzika veldzējusi un dziedējusi ļoti smagos viņas dzīves brīžos.

„Man personiski ārkārtīgi grūtos dzīves brīžos šīs sonātes palīdzēja," atklāj Agnese Kanniņa-Liepiņa. "Pirms pāris gadiem bija ļoti smags gadījums manā ģimenē, un šī mūzika palīdzēja tam tikt pāri."

Austriešu komponista Heinriha Ignaca Franca fon Bībera Rožukroņa sonāšu pilnais cikls izskanēs Zvaigznes dienā, 6.janvārī, Rīgas Svētās Marijas Magdalēnas baznīcā. Koncerts sāksies astoņos vakarā, un ieeja tajā ir bez maksas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti