Rīgā uzstāsies vijoles virtuozs Tomass Gūlds

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

11. aprīlī Lielajā ģildē kamerorķestris "Sinfonietta Rīga" jau otro reizi uz vienas skatuves tiksies ar slaveno britu vijolnieku Tomasu Gūldu.

Koncerta programmā līdzās Mocarta Lincas simfonijai un Ludviga van Bēthovena Vijolkoncertam Re mažorā skanēs arī britu komponista Ralfa Vona-Viljamsa opuss “Cīrulis padebešos”.

Pirmo reizi Rīgā Tomass viesojās 2012. gadā, kopā ar "Sinfonietta Rīga" sniedzot Mocarta un Niko Mjūlija mūzikas programmu. "Toreiz pastrādājām ļoti labi, un šobrīd jūtos tā, it kā tas būtu noticis tikai vakar un pārtraukuma nebūtu bijis," intervijā "Klasikai" stāsta vijolnieks,  kura koncertplānos kopš tā laika parādījies vēl viens Latvijai piederīgs vārds – Ksenija Sidorova, ar kuru Tomass iepazinies, studējot Londonas Karaliskajā Mūzikas akadēmijā.

Mūsu pirmā sastapšanās nebija īpaši patīkama, jo Ksenija mani izsvieda ārā no mācību klases. Vai arī otrādi, jo viens no mums bija telpu savlaicīgi rezervējis, savukārt otrs to aizņēmis bez rezervācijas. Neskatoties uz to, esam kļuvuši labi draugi un šo incidentu aizmirsuši,” amizanto gadījumu atceras Tomass.

Ja pirms diviem gadiem Tomasu iepazinām kā elektriskās vijoles virtuozu, šoreiz tā atstāta mājās, bet līdzi ņemts Džozefa Gvadanīni 18. gadsimta beigās izgatavotais instruments.

Piektdienas koncertā Tomasa uzdevums nebūs no vieglajiem - vienlaikus viņš būs gan solists, gan atskaņojuma vadītājs. Vijolnieks piekrīt, ka tā ir krietna slodze, taču neslēpj:

Koncertus, kuros spēlēju solo, vienmēr pats arī diriģēju. Protams, šajā gadījumā tā būs liela uzdrīkstēšanās, jo apvienošu solista, koncertmeistara un diriģenta pienākumus. Galvenais priekšnoteikums, lai viss izdotos – pamatīgi mēģinājumi, lai atskaņojumu sagatavotu, cik labi vien iespējams. To arī šobrīd ar mūziķiem darām - lietderīgi izmantojam ik minūti, lai izveidotu stingru sistēmu.”

Iemesls, kālab Tomass Gūlds izvēlas strādāt bez diriģenta, ir šāda radošā modeļa sniegtās priekšrocības: "Ar diriģentu strādāt, protams, ir daudz vieglāk – iespējams veiklāk nokļūt līdz augstam atskaņojuma līmenim. Taču esmu novērojis - strādājot diriģenta vadībā, tiek ātri sasniegts noteikts mākslinieciskais līmenis, un tas arī viss. Turpinājuma nav, jo solists paveicis tik, cik no viņa prasīts."

Tomass uzskata, ka tā notiek itin visās jomās: ja viss tiek pateikts priekšā, nav jānodarbina savas smadzenes.

Tas ir tieši tāpat kā Londonas metro, kur cilvēki uzvedas kā ganāmpulks – mehāniski seko norādījumiem, neiesaistot smadzenes.”

Viens no koncertprogrammas "Mocarta simfonija un Bēthovena Vijolkoncerts" iemesliem saistīts ar Tomasa jaunā albuma tapšanu. "Bēthovena Vijolkoncerts ir mūzika, kas manai sirdij vistuvākā. Ja no visiem pasaules koncertiem būtu jāizvēlas tikai viens vienīgais, tas būtu Bēthovens," neslēpj Tomass Gūlds.

Londonā dzīvojošais vijolnieks Tomass Gūlds kopš 2005. gada ir "Aurora Orchestra" un "Britten Simfonia" koncertmeistars, kā arī bieži uzstājas kopā ar ievērojamiem orķestriem visā pasaulē. Mākslinieka repertuārā ir ne tikai klasiskās mūzikas skaņdarbi, bet arī klausītāju iemīļota populārā mūzika. 

Gūlds vienlīdz labi pārvalda gan klasisko instrumentu, gan daudzstīgu elektrisko vijoli. Viņa spēlētā sešstīgu elektriskā vijole formas ziņā tikai attāli līdzinās klasiskajam instrumentam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti