Izstādes apskats: Labākie no labākajiem. Zuzānu kolekcijas pērles Mākslas muzejā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Izstādes “TOP no top” nosaukumā pieteiktās TOP tēmas variācijas caurvij Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Lielajā izstāžu zālē skatāmo Zuzānu kolekcijas izstādi. Proti, no angļu valodas aizgūtais vārds „top” norāda uz izcilību, pārāko pakāpi, savukārt darbības vārds „top” apspēlē kolekciju, kas atrodas nemitīgā tapšanas procesā. Pēdējais ir īpaši aktuāli laikā, kad valsts atvēlētais finansējums nacionālas nozīmes mākslas kolekciju papildināšanai ir visai ierobežots.

Jau šobrīd Zuzānu kolekcijas darbi regulāri „ceļo” uz lielāka un mazāka mēroga izstādēm, bet nākotnē kolekcijas loma arvien pieaugs, īpaši attiecībā uz pēdējo desmitgažu mākslas norišu atspoguļojumu.

Izstādi vērts apmeklēt vairāku iemeslu dēļ. Te vienkopus aplūkojami aptuveni divsimt kolekcijas darbu, kuru vidū ir ne viena vien pērle, kas lieliski iederētos arī muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā. Turklāt līdz ar izvērstu ieskatu lielākajā Latvijas privātajā mākslas krājumā izstāde piedāvā ne vienu vien pārsteigumu no kuratoru, kā arī izstādes iekārtotāja puses.

Interesanta ir izstādes veidotāju (kuratori - Diāna Barčevska, Sniedze Kāle, Līga Lindenbauma un Valts Miķelsons) pieeja. Tā vietā, lai darbus kārtotu atbilstoši to tapšanas laikam vai stilistikai, veidoti desmit dažādi topi, kā, piemēram, „Stilīgākie darbi”, „Dramatiskākās epizodes”, „Stiprākās sievietes” un citi. Kā topu atlases kritēriji darbojas gan pavisam konkrēti, izmērāmi lielumi, piemēram, sadaļa „Lielākais darbs”, kur eksponēts vislielākais Zuzānu kolekcijas darbs, 2008.gadā gleznotā Jāņa Avotiņa kompozīcija „Nekas no nekā”, kas augstumā pārsniedz trīs, bet garumā piecus metrus.

Tomēr netrūkst arī gana vispārīgu tēmas formulējumu. Tā, raksturojot savu izvēlēto topu - „Ūdeņainākie darbi”, viens no izstādes kuratoriem Valts Miķelsons raksta – „Ūdens acīs, jūrā un krāsās; ūdens kā liekvārdība, vājums un aizplūšana bezgalībā”.

Sadaļa „Kolekcionāra kabinets” ir personiskākais no izstādes topiem. Te atlasīti darbi, kas kādu iemeslu dēļ Zuzānu ģimenei ir īpaši. Te skatāms gan Miervalža Poļa gleznotais Zuzāna kundzes Dinas portrets, kura tapšanā izmantota paša Jāņa Zuzāna uzņemta fotogrāfija, gan, piemēram, Ausekļa Baušķenieka glezna „Gribu tikt zirgā”, ko kolekcionāram savulaik dāvinājusi viņa kundze un kas ikdienā patiesi rotā viņa kabineta sienas.

Savukārt Līvijas Endzelīnas gleznotās meitenītes portreta „Maija” atrašanos ''Kolekcionāra kabinetā'' nosaka gluži citi iemesli. To raksturojot, pats kolekcionārs uzsvēris tieši darba pārlaicīgo, teju metafizisko noskaņu, kuras dēļ gribas raudzīties tajā atkal un atkal. Dotais piemērs diezgan daudz pasaka par pašu kolekcionāru, kolekcionēšanas prieku un mākslas brīnumaino spēku, kas iemiesojies vērienīgā mākslas darbu krājumā.

Nedaudz provokatīva ir topa „Dārgākie darbi” iecere. Lai gan summas, par kādām darbi iegādāti, atklātas netiek, šajā sadaļā apkopots Latvijas mākslas „zelta fonds”, un autori, kuru vārdi komentārus neprasa – Janis Rozentāls, Vilhelms Purvītis, Uga Skulme un daudzi citi.

Turklāt arī šajā sadaļā rotājas pāris pērles, kas it labi izceltos ne vien konkrētās izstādes, bet arī muzeja pastāvīgās ekspozīcijas ietvaros.

Kuratoru spēlei pievienojies arī izstādes mākslinieks, scenogrāfs Reinis Suhanovs, vizuāli it kā turpinot topa virsrakstā pieteikto tēmu. Proti, katrai no ekspozīcijas sadaļām jeb topiem izvēlēts atšķirīgs fons, kas to papildina vai rotaļīgi apspēlē. Tā, piemēram, sadaļā „Kolekcionāra kabinets” sienas klāj melnbalta lielformāta Ķīpsalas fotogrāfija, pievēršot uzmanību vietai, kur atrodas Zuzānu ģimenes māja, sadaļu „Dārgākie darbi” rotā zeltīts sienas tonis, bet topa „Dramatiskākās epizodes” fonam izvēlēts noskaņā līdzīgs Tīreļpurva attēls.

Tāpat, arī aplūkojot citas sadaļas, vērts pievērst uzmanību izvēlētajam fonam, kas līdz ar izstāžu zāles starpsienu izvietojumu palīdz nošķirt vienu topu no otra, kā arī saliek papildu tematiskos akcentus.

Atsevišķa telpa izstādē atvēlēta tēlniecības darbiem. Turklāt tā ir arī viena no ekspozīcijas interaktīvajām sadaļām, kas īpaši uzrunās izstādes visjaunākos apmeklētājus. Te ar uz grīdas novietotu gaismas slēdžu palīdzību

skatītāji var ieslēgt un izslēgt prožektorus, izgaismojot vai arī paslēpjot tumsā atsevišķus tēlniecības darbus, tādējādi veidojot paši savus īpašos „topus”.

Papildu vizuālo efektu un teju maģisku noskaņu rada izgaismoto skulptūru mestās ēnas uz izstāžu zāles baltajām sienām.

Iezīmējot kolekcijas virzību un nākotnes plānus, izstādi noslēdzošajā telpā atklāta vīzija par topošo mākslas centru „Zuzeum”, kura pastāvīgo ekspozīciju nākotnē domājams rotās daudzas no izstādē skatāmajām šī brīža kolekcijas pērlēm, ko drīzumā varētu papildināt vēl citas. Un to, ka jaunu mērķu kolekcionāram netrūkst, apliecina vēl tikai tapšanas stadijā esošajai kolekcijai un kolekcionāra sapņiem veltītā sadaļa. Te eksponēti balti audekli, kas, izmantojot iepriekš lejupielādētu aplikāciju, apmeklētāja viedierīcē pārtop mākslas darbu attēlos, kas iezīmē kolekcionāra mērķus un sapņus.

Interesanti, ka blakus pasaules mākslas meistardarbiem (kā, piemēram, Vermēra gleznotajai „Meitenei ar pērļu auskaru”), kas jau rotā citu muzeju kolekcijas, atklāti arī tādi sapņi, kuri jau tuvākajā laikā varētu īstenoties vai arī ir jau īstenojušies. Piemēram, izstādes veidošanas gaitā viens no baltajiem audekliem un aplikācijā skatāmajiem attēliem aizstāts ar oriģinālu – Kārļa Miesnieka 1926.gadā gleznoto „Salomi”. Tas ir viens no pēdējiem Zuzānu kolekcijas jaunieguvumiem, aicinot uzdot provokatīvu jautājumu par to, vai tuvākajā nākotnē varētu tapt īstenota vēl kāda ilgi lolota iecere.

Zuzānu kolekcijas izstāde „TOP no top” Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Lielajā izstāžu zālē skatāma līdz pat 17.septembrim.

 

 

 

 

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti