Lūsiņa: Kultūras pasākumu cenzūrai Krievijā izveidota sistēma

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Novosibirskā uzvestās operas “Tanheizers”  izraisītais skandāls nav vienīgais gadījums, kad Krievijā notiek vēršanās pret kultūras notikumiem - tā ir labi atstrādāta sistēma, kuras mērķis ir radīt ilūziju, ka cenzūra ir atbilde uz tautas balss prasībām, Latvijas Televīzijas raidījumā "100g kultūras. Diskusija" pauž laikraksta "Diena" kultūras žurnāliste Inese Lūsiņa.

Šajā sistēmā pareizticīgo baznīcas garīgie līderi sākotnēji izvirza apsūdzību, bet tad ļauj darboties fanātiski noskaņotiem sabiedrības locekļiem. Rezultātā valsts vara reaģē it kā uz tautas balsi un mākslinieki ir spiesti cenzēt paši sevi, teic Lūsiņa.

Eksperti vienojas, ka šobrīd notiekošais Krievijā ir valdošās elites īstenoti pasākumi varas noturēšanai, savukārt pareizticīgā baznīca palīdz uzturēt mītu, ka valstī iespējama viena vienīga patiesība.

Krievijā cilvēku kultūras identitātē lielu nozīmi spēlē tas, ka 72% iedzīvotāju pauž atbalstu un sevi dēvē par pareizticīgās baznīcas locekļiem, pat ja nepiedalās tās dzīvē, un Krievijas prezidents Vladimirs Putins, meklējot jebkuru iespēju noturēt varu, to izmanto, skaidro Austrumeiropas politikas pētniecības centra direktors Andis Kudors.

Savukārt vēsturnieks Bonifācijs Daukšts uzskata, ka cenzūras atdzimšana Krievijā pielīdzināma "čekas" sistēmas restaurācijai, jo tieši tajā sistēmā netika pieļautas diskusijas un apspriešana, jau no sākuma nosakot to, kas ir vai nav zaimošana.

 Sistēma atdzimst rupjā un noteiktā, neatceļama veidā,” vērtē Daukšts.

Arī Kudors piebilda, ka, ieceļot Medinski par valsts kultūras ministru, ir skaidrs virziens, kurā Krievija dodas.

Runājot par skandālu izraisījušo operas "Tanheizers" iestudējumu Novosibirskas operā, Jēzus Kristus lomas atveidotājs Andris Ludvigs nesaskata iemeslu tik agresīvai un spilgtai pretreakcijai. Fragmenti, kas pareizticīgās baznīcas pārstāvjos raisīja sašutumu, viņaprāt, tika izņemti no konteksta.

“Ja skatās visu izrādi kopumā, tas būtu cildinoši baznīcai un kristietībai,” teic Ludvigs.

Mākslinieks arī stāsta, ka radošā grupa ap izrādi saistītajos notikumos ir saliedēta, jo apzinās, ka ir rīkojušies pareizi. Skatītāji, kas redzējuši uzvedumu, to izbaudījuši un nav uztvēruši kā zaimošanu.

Māksla un kultūra, mākslinieku darbība atspoguļo sabiedrības kopējo intelektuālo līmeni, politiskās intereses, tas vienkārši ir spogulis. “Tanheizera” izrādē tas tika uzskatāmi parādīts,” stāsta Ludvigs.

Viņš arī uzskata, ka, iespējams, būtu jārunā ar Latvijas Nacionālās operas direktoru Zigmāru Liepiņu un jāuzved “Tanheizers” Rīgā. Kā vienīgo ierobežojumu mākslinieks saredz mazos skatuves izmērus.

Savukārt, vērtējot situāciju Latvijas kultūras dzīvē, eksperti ir ir vienoti, apgalvojot, ka to nevar salīdzināt ar notiekošo Krievijā, lai gan arī šeit ik pa brīdim notiek nepatīkami starpgadījumi.

Liela nozīme Latvijā ir sabiedrības aktivitātei -  skaļi paužot savu viedokli, ir iespējams ietekmēt dažādu notikumu gaitu.

Lūsiņa brīdina izvairīties no mērķtiecīgas un viltīgas manipulēšanas ar sabiedrisko domu, kā arī atzīst, ka duālu sajūtu viņai rada pārspīlēts politkorektums, no kā arīdzan būtu jāizvairās.

Daukšts gan apgalvo, ka cenzūras atdzimšanas mēģinājumi Latvijā turas vispārējā Eiropas līmenī.

Ņemot vērā Krievijas centienus sašķelt citu valstu sabiedrību un panākt konservatīvās sabiedrības daļas atbalstu, svarīgi ir palikt vienotiem un atrast mierīgu vidusceļu. Valsts varai gan nevajadzētu uzņemties tiesības noteikt to, kas ir un kas nav tikumīgi, un cenzūra jāatstāj šobrīd noteiktā likuma pārraudzībā, uzskata Kudors.

Kudors arī norāda, ka tiem, kas Latvijā mēģina runāt par garīgumu un tikumību, nevajadzētu tūlītēji pārmest sadarbību ar prokrieviskajiem spēkiem. Tieši tas īstenotu Krievijas mērķi radīt šķelšanos sabiedrībā, jo Krievijas pozīcija vairot garīgumu un tikumību ir tikai ārēja fasāde ciniskiem mērķiem.

Iepriekš vēstīs, ka  pēc Krievijas pareizticīgās baznīcas pieprasījuma  Novosibirskas Valsts akadēmiskajā operā slēgts “Tanheizera" iestudējums. Romantiskās operas „Tanheizers” pirmizrāde notika 2014. gada 20. decembrī.

Lai gan Krievijas tiesa uzsāktajā izmeklēšanas procesā nekonstatēja pārkapumus un lietu slēdza, pēc Krievijas kultūras ministrijas rīkojuma no amata atbrīvoja Novosibirskas teātra direktoru Borisu Mezdriču.

Savukārt Latvijā katoļu baznīcas kritika skārusi Liepājas muzejā skatāmo kubieša Italo Rene Eksposito gleznu izstādi “Dievs. Mīlestība. Kuba”. Daļa vietējo kristiešu to atzinuši par zaimojošu un lūguši tās slēgšanu. Pilsētas dome pagaidām nav pieņēmusi lēmumu.

Raidījumu iespējams noskatīties šeit!

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti