KM veidos profesionālās kultūrizglītības kompetences centrus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Kultūras ministrija ir iesniegusi Valsts sekretāru sanāksmē izskatīšanai Kultūras ministrijas (KM) padotībā esošo profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu attīstības koncepciju. KM paredz laika posmā līdz 2020.gadam Latvijā izveidot sešus profesionālās kultūrizglītības kompetences centrus (PIKC), kas ļaus piesaistīt finansējumu atbilstoši jaunā Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu plānošanas perioda prasībām.

Kā pavēstīja KM pārstāve Baiba Kauliņa, PIKC paredz radīt kvalitatīvu vidi Latvijas kultūras kapitāla bagātināšanai, izkopt jaunos talantus un izcilību mākslās un mūzikā, stimulēt radošo daudzveidību un radīt priekšnoteikumus starptautiski konkurētspējīgu radošo industriju attīstībai.

Rīgā plānoti divi PIKC - no tiem viens tiks izveidots uz Rīgas dizaina un mākslas vidusskolas esošās bāzes, bet otrs paredz, apvienojot Rīgas Doma kora skolu, Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolu un Rīgas horeogrāfijas vidusskolu, kā arī Jāzepa Mediņa Rīgas mūzikas vidusskolu, izveidot vienu Nacionālo skatuves mākslu vidusskolu.

Īpašu nozīmi PIKC izveidei KM saskata reģionu attīstības kontekstā, jo četri no jaunveidojamajiem PIKC būs izvietoti Latvijas reģionos - Kurzemē atradīsies Ventspils mūzikas vidusskola un Liepājas mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola, Vidzemē - Alfrēda Kalniņa Cēsu mūzikas vidusskola, kā arī tiek plānots viens PIKC uz pašreizējās Rēzeknes mākslas un dizaina vidusskolas un Jāņa Ivanova Rēzeknes mūzikas vidusskolas bāzes. Tādējādi reģionos izvietotie PIKC ne vien turpinās esošās kultūrizglītības tradīcijas, bet būs pamats tālākai attīstībai kultūrā, izglītībā, kā arī pozitīvi ietekmēs vietējos sabiedriskās dzīves procesus.

Koncepcija paredz, ka katrs PIKC specializēsies savā darbības virzienā. Nacionālās skatuves mākslu vidusskolas specializācija būs jau iedibināto klasisko tradīciju saglabāšana Latvijas kora mākslas, dejas un mūzikas jomā. Rīgas dizaina un mākslas vidusskola veidosies par Latvijas un starptautiska mēroga mākslas un dizaina izglītības iestādi un inovācijas centru. Ventspils mūzikas vidusskola, veidojot ciešu sadarbību ar Ventspils augstskolu, specializēsies informācijas tehnoloģiju un mākslas sintēzē un attīstīs skaņu digitālas apstrādes segmentu, bet Liepājas mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola darbosies inovatīvu starpnozares izglītības programmu izveidē kultūras un radošajā industrijā, kā arī tradicionālajā mākslā un mūzikā. Cēsu mūzikas vidusskola turpinās esošās tradīcijas mūzikā un plāno veidot jaunu mācību programmu laikmetīgajā un skatuves dejā, savukārt Rēzeknes PIKC liks uzsvaru uz tradicionālās mūzikas un mākslas attīstību un nemateriālā kultūras mantoja iekļaušanu profesionālās vidējās kultūrizglītības saturā.

Koncepcijas īstenošanai plānotie finanšu avoti ir valsts un Eiropas struktūrfondu finansējums, bet noteikto atbalsta virzienu finansēšanai var tikt piesaistīti arī citu avotu līdzekļi, skolām iesaistoties projektos. Nozīmīgs ieguvums ir plānotā ES struktūrfondu finansējuma piesaiste PIKC infrastruktūras sakārtošanai un materiāltehniskās bāzes pilnveidei, kvalitatīva mācību procesa un metodikas nodrošināšanai, izvērtējot nozares prioritārās vajadzības, norāda KM.

Saskaņā ar kultūrpolitikas pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam "Radošā Latvija" ir paredzēts ieguldīt ERAF finansējumu 20 miljonu eiro apmērā no Izglītības un zinātnes ministrijas administrētā ES struktūrfondu darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" specifiskā atbalsta mērķa palielināt modernizēto profesionālās izglītības iestāžu skaitu.

Valsts finansējums saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem segs 10% algu fonda palielinājumu kompetences centra funkciju nodrošināšanai.

PIKC statusa iegūšanai skolai jāizpilda virkne kritēriju, piemēram, pedagogu tālākizglītības jautājums, prasības par mācību prakšu vietām un sadarbību ar nozares darba tirgu.

Esošais profesionālās vidējās kultūrizglītības iestādes statuss ne vienmēr pieprasa apsvērt drosmīgus risinājumus savas tālākās attīstības stratēģijā, tāpēc būtiski, ka PIKC statuss pavērs skolām jaunas attīstības iespējas, galvenokārt ļaujot piesaistīt finansējumu atbilstoši jaunā ES struktūrfondu plānošanas perioda prasībām, norāda KM.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti