Atjaunots Rīgas Doma lielais ērģeļu prospekts

Rīgas Doms gada nogalē piedāvā ne tikai krāšņu koncertu programmu, bet vizuāli iespaidīgu baudījumu arī acīm, jo tik tikko pēc ilgstošas restaurācijas skatam atklāts Rīgas Doma lielais ērģeļu prospekts. Pēc atjaunošanas tajā redzamas četru gadsimtu atstātās pēdas, kas izpaužas arī krāsu izmantojumā – brūnā krāsa tajā mijas ar zilu marmorējumu un zeltu. Lielo ērģeļu prospektu jeb ietvaru nav bijis iespējas redzēt teju 20 gadu, jo tas uz restaurācijas laiku bija ieslēpts stalažās.

Ronalds Lūsis: „Pirmo reizi cilvēki viņu visā krāšņumā redzēja Ziemassvētkos. Šo vidusjoma krāšņumu, jo vidusjoms burtiski tika pabeigts pagājušo piektdien, mēs nojaucām sastatnes."

Ar Rīgas Doma atjaunošanas vadītāju Ronaldu Lūsi ar gada distanci stāvam atkal tajā pašā vietā – Doma centrālās ejas vidū. Pērn ap Ziemassvētku laiku no šejienes aplūkojām tikko atjaunoto mazo ērģeļu prospektu, un jau tad skats bija gana iespaidīgs, bet tas ir nesalīdzināmi ar šobrīd Domā ieraugāmo – teju 20 gadu stāvējis stalažās, nu skatam atklājies grandiozais lielais prospekts. Tādējādi arī visu vareno ansambli varam ieraudzīt kopumā.

Ronalds Lūsis: „Tas ir tiešām ļoti liels, no malas tā neizskatās, bet tie ir 160 kvadrātmetri. Starp kolonnām ir aptuveni 10 metru, un tas ir apmēram 16 metru augsts."

Restaurācija veikta, balstoties Zinātniskās restaurācijas padomes idejā, ka prospektam jāatspoguļo tā attīstības vēsture un nevis kāds viens noteikts laika posms. Rezultātā prospektā brūns krāsu tonis mijas ar zilu marmorējumu, ko savieno zelta spožums.

Ronalds Lūsis: „Kad mēs skatāmies uz šo ērģeļu prospektu, tad mēs redzam, ka tur ir vairāki šie laiki. Mēs redzam brūnos vidējos torņus, kas ir 1601.gads, tie ir autentiski, saglabājušies no tā laika. Tad mēs redzam sānu torņus, kas ir 18.gadsimta beigas. Tie ir divi galvenie būvniecības periodi, bet, ja tā uzmanīgi ieskatās katrā kokgriezumā, tad var redzēt, ka tur arī ir detaļas, kas ir gājušas prom un nākušas klāt, proti, šeit jūs redzat, kā viņš ir audzis, kā viņš ir mainījies šajos četros gadsimtos."

Tieši tāds, kādu šo ansambli redzam šodien, tas nekad vēsturē nav bijis – akcentē Ronalds Lūsis:

„Nosacīti mēs varam teikt, ka tas tāds ir bijis 20.gadsimta sākumā, bet tad tas bija viscaur citā krāsā. Pirmām kārtām, tur nebija zelta, bija tikai bronzas krāsa, uzkrāsota pa virsu zeltam, un tas bija tāds maigi brūns ar tumšāki brūnu. Tāds, kāds tas ir tagad, tas nekad nav bijis."

No baznīcas centrālās zāles izskatās, ka visa prospekta ansambļa atjaunošana jau pabeigta, bet izrādās, augšējos stāvos restauratori vēl rūpīgi strādā pie dažādu detaļu atjaunošanas. Stāsta polihromā koka restaurācijas vecmeistare Aida Podziņa, kura tieši tobrīd, uz stalažām pakāpusies, krāso vienu no pildiņu blokiem:

„Palikuši ir zem Atlantiem tie pildiņu bloki. Man likās, ka ies daudz ātrāk laika ziņā, bet tas saglabātības stāvoklis ir diezgan slikts, un varētu teikt, ka četrreiz vairāk laika prasīja, nekā es biju ierēķinājusi."

Aida Podziņa piebilst, ka šis darbs prasa arī pamatīgu fizisku slodzi, jo restauratoram ik pa laikam ir ļoti svarīgi redzēt kopumu, ne tikai tuvplānu, kas nozīmē regulāru pārvietošanos no augšas uz leju:

„Visu laiku nākas kāpt augšā, kāpt lejā un vērot, kā tas izskatīsies, un tiešām, kad tās sastatnes pamazām no augšas sāka jaukt nost, katru reizi ar tādu satraukumu man bija jānovērtē, kā tas viss izskatās. Bet es esmu principā apmierināta, jo bažas jau bija, kā tas viss izskatīsies kopā – tie dažādie stili. Vai tie savstarpēji neēdīsies, viens otru nenomāks un nebūs par daudz raibi, bet, tagad skatoties, man liekas – ļoti labi."

Pilnībā prospekta projektu, kad tiks atjaunotas visas detaļas, plānots noslēgt pavasarī. Kopumā tas būs izmaksājis aptuveni 850 000 eiro.

Nākamā unikālā lieta Rīgas Domā, kam nepieciešama restaurācija, ir 17.gadsimtā būvētā kancele.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti