60 verstu garo dzelzceļa līniju Rīga-Tukums, kas bija svarīgs posms cariskās Krievijas dzelzceļa attīstības plānā, izbūvēja divos gados un 1877. gada 21. septembrī Tukumā pirmoreiz piestāja vilciens.
“Pirmkārt, tā bija iespēja pārvadāt kravas. Pamatfunkcija bija kravām. Tukuma līnija, kas bija būvēta no Rīgas uz Jūrmalu un tad tālāk uz Tukumu, bija viena no visaktīvākajām kravu apgrozības ziņā,” sacīja Tukuma muzeja direktore Agrita Ozola.
Stacijas ēka sākotnēji bija iecerēta Pauzera pļavās, tomēr Vilkāju muižas īpašnieks piedāvājis izdevīgākus noteikumus, tāpēc 1904. gadā stacija tika uzcelta trīs kilometrus aiz pilsētas.
Atzīmējot dzelzceļa līnijas 140. gadskārtu, par dzelzceļa staciju kļuvusi arī Tukuma pilsētas vēstures muzeja izstāžu zāle. Nopērkot gandrīz īstu vilciena biļeti, improvizētajā stacijā var likt griezties velodrezīnu riteņiem, bet uzgaidāmajā telpā sagaidīt pagātnes vai nākotnes vilcienu. “Neesmu braukusi visus jaunos laikus, tikai padomju laikā. Kā pašreiz vilcienā iekšā izskatās, es nezinu, bet, protams, nostalģiskas atmiņas,” pauž Slampes pagasta iedzīvotāja Vilma.
Pavērsiens dzelzceļa attīstībā bija elektrisko vilcienu parādīšanās, kas Tukuma posmā bija plānota jau 1912. gadā, tomēr īstenojās tikai 1966. gada vasarā. “Es Tukuma skolā sāku mācīties 1950. gadā, un redzēju kā tika būvēts elektriskais dzelzceļš, kā te viss veidojās, un arī speciāli aizgāju sagaidīt pirmo elektrisko vilcienu. To pašu, kas te ir bildē. Skats bija tiešām lielisks, es toreiz priecājos,” pauž tukumnieks Mārtiņš.
Izstāde “Nākamā pietura - Tukums” tapusi sadarbībā ar Latvijas Dzelzceļa muzeju un būs apskatāma līdz 2018. gada 1. jūlijam.