Šogad mežos daudz vērtīgo brūkleņu - tās jāēd un jāsaldē, nevis jāvāra zaptē

Brūkleņu šogad mežos esot ļoti daudz. Zinātāji dalījās informācijā par šo vērtīgo ogu ar LTV raidījumu "4. studija". 

"Mellenes un brūklenes nezied vienlaicīgi, ja mellenēm tas ir maijs, tad brūklenēm jūnijs. Ja skatāmies, kāds šogad bija maijs, kad mēneša sākumā temperatūra nokrita līdz –6 grādiem, un 11. maijā uzsniga, tad skaidrs, ka ziedi nosala. Vēl ietekmē vēlais pavasaris - apputeksnētāji vai nu aizgāja bojā, vai aizlidoja mēnesi vēlāk," stāsta Madara Lazdāne, Latvijas Universitātes (LU) Botāniskā dārza eksperte.

Tāpēc jāņem par labu tas, kas šogad ir. Bbrūklenes ir ļoti vērtīgas ogas, kuras ir vērts uzglabāt.

"Tās labās vielas, kas ir brūklenēs, ir polifenols, tās ir vielas, kurām ir antioksidantu, antibakteriāla, pretiekaisuma iedarbība, iesaka hronisku slimību profilaksē," stāsta Ilva Lazda, institūta "Bior" eksperte.

Ogas satur arī daudz C vitamīna. Tāpēc svarīgi ogas pareizi uzglabāt. Dāmu klubiņā sievietes padalījās ar dažām interesantām receptēm.

"No brūklenēm varam sagatavot ievārījumu ar āboliem un ļoti garšīgi [ēst] ar putraimdesām, arī uz pankūkām," stāsta Silvija. "Var jau arī caur gaļas mašīnu izlaist, un ar cukuru vai svaigas [glabāt], bet tad jātur ledusskapī."

"Es šogad pati savu recepti izgudroju, parasti ar āboliem, bet šogad ābolu nav un gadījās banāni. Pavārīju un iznāca želejveidīga. Vispirms sastampā bez cukura, brūklenes pavāru, tad šķēlēs banānu un cukuru. Visi nogaršoja un paslavēja," stāsta Maruta. 

Tomēr ekperti iesaka ogas labāk termiski neapstrādāt.

"Visvairāk šīs vērtīgās vielas mēs zaudēsim augstā temperatūrā, vārot ogas, ievārījumos. Institūta datubāzē ir dati par C vitamīnu: svaigās ogās ir aptuveni 12 mg, saldējot aptuveni 10 mg, bet vārot 0,4 mg - ārkārtīgi niecīgs daudzums," norāda Ilva Lazda.

Brūklenes svaigā veidā varot uzglabāt ļoti ilgi - tikai jāzina, kā. 

"Tas, ko var darīt ar brūklenēm un dzērvenēm, pateicoties benzoskābei, kas nodrošina dabisku konservantu - ogas var ilgi glabāt svaigā veidā, tumšā vietā pat vairākus mēnešus. Ja gribam glabāt vēl ilgāk, mēs varam ogas glabāt ūdenī. Jāņem tīrs, vēlams izkarsēts stikla trauks, ievieto ogas, uzlej atdzesētu udeni, noliekam tumšā vēsā vietā, uzglabā līdz nākamajai sezonai," padomu dod Ilva Lazda. 

Šeit atšķirība no saldēšanas ir tā, ka ogas saglabās ne tikai uzturvērtības, bet arī struktūru. Atlaidinot ogas, tās neizskatās tik pievilcīgi, un stingrā miziņa ir kā aizsargvalnis, lai zudumā neietu vērtīgais C vitamīns.

Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Populārākie
Interesanti