Panorāma

KNAB veic kratīšanas I.Rimšēviča darba un dzīvesvietā

Panorāma

Lutera draudzē baidās par pārējiem mācītājiem

E-veselība ātrāka, bet pagaidām tukša

Dakteris Nātra: E-veselība ātrāka, bet pacientu profili - tukši

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Pat ja pacientu vizītes ir plānotas precīzi, e-veselības sistēmas buksēšana laikā no pulksten 12 līdz 14 dienā rada pamatīgas rindas pie ģimenes ārstu kabineta durvīm. Taču pagaidām neviens nav atbildējis uz pašu svarīgāko jautājumu – pa kuru laiku lai ārsts ievada sistēmā visus datus par katru pacientu. Jo daudzu iedzīvotāju profilos ir pilnīgs tukšums. Lai gan tieši laicīgs brīdinājums par nepieciešamu vakcīnu vai analīzēm būtu pats lielākais e-veselības plus.

Ģimenes ārsts Māris Nātra, kura prakse atrodas Valkā, viens no pirmajiem noslēdza līgumu par e-veselības lietošanu. Un arī nekad nav kautrējies to kritizēt. Tagad sistēma darbojas, taču samazinās laiks, ko ārsts var veltīt pacientam, un pagarinās rinda pie durvīm.

„Tauta runā, ka tas ir ļoti sarežģīti, ļoti ilgi; kas iet pie ģimenes ārstiem, tiem paiet stunda rindā un stunda kabinetā. Un nākamie sēž un gaida,” saka  Valkas iedzīvotāja  Natālija Dubrovska, kura Māri Nātru sauc par brīnišķīgu dakteri.

Dakteri Nātru izdodas pārķert starp mājas vizītēm, jo gripa jau plosās, bet epidēmijas apmēru Valkā vēl nav sasniegusi. Kopš e-veselības sistēmas ieviešanas ārstiem lielākais darba apjoms vienalga ir vakaros - mājās, pie datora, ievadot dokumentus sistēmā. Jo dienas laikā sistēma joprojām ir pārāk lēna:

„To katru dienu jūt! Sākot no pusē divpadsmitiem līdz kādiem diviem, šī sistēma strādā aizvien lēnāk, lēnāk un lēnāk. Tad vakaros raksta darba nespējas lapas un receptes. Mājās.”

Protams, lielākais pluss ir iespēja attālināti izrakstīt recepšu zāles, ja tās nepieciešamas tūlīt.

„Jā, sestdienā man piezvana pacients, es paņemu savu telefonu, pa telefonu arī var.    Vai tā dēļ vajadzēja tērēt tik daudz naudas?” vaicā ārsts.

Viņš atgādina to, ko arī ministrijā labi zina. Pusi no receptēm raksta māsas, atslogojot ārstu darbu. Viņa praksē esošā lokālā sistēma māsa to ļauj darīt, e-veselība liedz. Tāpēc ir prakses, kur māsas spiestas šmaukties un rakstīt e-receptes, izmantojot ārsta interneta kodu karti. Taču arī katra attālināti apkalpotā pacienta veselības karte jāpārbauda.

„Un visas šīs kartes es tagad ņemšu un pāršķirstīšu, vai nav nepieciešams papildu izmeklējums. Tā nav vienkārša receptes izrakstīšana. Pulkstenis ir pieci, trīs mājas vizītes, tad kartes, astoņos darba dienu beigšu. Varbūt.”

Dakteris Nātra uzskata, ka e-veselība bija jāsāk ar ko pilnīgi citu - ar informācijas ievietošanu katra cilvēka profilā. Jo tas taču katru interesē visvairāk! Taču daudziem viņu e-veselības kartiņā pagaidām ir tukšums.

„Tas tukšums jāaizpilda. Kurš? Ārsts un māsa. Bet, ja ārsts ir aizņemts, lielāko daļu laika izraksta receptes, tad šo sadaļu par pacienta datiem nav laika aizpildīt. Kas un kad to aizpildīs? Tas būtu lieliski,” spriež dakteris  Nātra.

Visvairāk žēl, ka sistēmas lietošana atņem laiku sarunai ar pacientu. Nesen kāda mamma tā apklusinājusi savu vizītē atvesto bērnu - kuš, bērniņ, dakteris tagad e-recepti raksta, neko viņam nesaki un netraucē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti