Panorāma

Igaunijā – sabiedriskās TV kanāls krievu valodā

Panorāma

Atklāts Kultūras akadēmijas festivāls "Patriarha rudens"

Saruna ar Ilgoni Vilku par NASA atklājumiem

NASA zinātnieki: Tumšās svītras uz Marsa veidojis plūstošs ūdens

Uz Marsa ir tekoša ūdens straumes, un tam ir gūti pierādījumi. Ar šo ļoti nozīmīgo atklājumu klajā nākuši ASV Kosmosa aģentūras NASA zinātnieki.

Kā uzskata pētnieki, tumšās svītras uz Marsa pakalniem ir veidojis plūstošs ūdens. Uz Sarkanās planētas svītras parādās atsevišķos gada laikos un pēc tam izzūd, un tās veidojot sālsūdens.

Astronomijas institūta pētnieks Ilgonis Vilks intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Panorāma" atzina, ka tas, ka uz Marsa ir ūdens un sāļi, ir zināms jau vairākus gadus. Jaunums ir tas, ka sāļi atrasti vietās, kur veidojas ūdens straumītes. "Tagad ir gūts apstiprinājums tam, ka šīs abas lietas darbojas kopā," teica Vilks.

Vilks atzina, ka pēc šī jaunatklājuma daudzi atkal uzdod jautājumu, vai uz Marsa eksistē dzīvība. To zinātnieki turpinās skaidrot - ir zināmas konkrētas vietas, kur to meklēt, un NASA veidos plānu, kā to meklēt. Tas gan ir daudzu nākamo gadu jautājums. "Zinātniekiem būtu svarīgi grauzties Marsā iekšā, jo šobrīd pētījumi notiek uz virsmas," piebilda Vilks.

Jau pirms vairākiem gadiem zinātnieki secināja, ka uz Sarkanā planētas, kas izskatās kā tuksnesis, patiesībā ir arī ledus. Taču beidzot ir izdevies gūt pierādījumus, ka uz Marsa atrodams arī ūdens, un varētu būt, ka uz planētas esošās upēs tik tiešām  plūst ūdens.

Ūdens ir galvenais nosacījums jebkāda veida dzīvības formas eksistencei. Mūsdienās jautājums - vai ir iespējama dzīvība uz Marsa - ir aktuālāks kā jebkad.