Mobilā aplikācija palīdzēs mediķiem noteikt zvanītāja atrašanās vietu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Latvijā viedtālruņu lietotājiem ir izstrādāta mobilā lietotne "HealthPoint", kas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) mediķiem palīdzēs noteikt zvanītāja atrašanās vietu un līdz ar to daudzās situācijās ātrāk atrast negadījuma vietu, lai palīdzētu pacientiem vai cietušajiem.

Ikvienam var būt situācija, kad nepieciešams izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Ārkārtas brīžos, kad dzīvība ir briesmās, tas ne vienmēr ir tik vienkārši, kā šķiet, jo savu atrašanās vietu var aizmirst, nezināt vai veselības stāvokļa un citu iemeslu dēļ pat fiziski nespēt nosaukt.

Aplikācija "HealthPoint" nodrošina to, ka vienlaikus ar zvanu uz NMPD ārkārtas tālruni 113 dispečeriem tiek nodoti arī zvanītāja atrašanās vietas dati GPS koordināšu veidā. Tāpat dispečeriem automātiski uz elektronisko izsaukuma karti tiek nosūtīti arī nepieciešamie personas dati - vārds, uzvārds, personas kods, ja tālruņa lietotājs iepriekš tos ir ievadījis aplikācijas profila sadaļā. Šī informācija daudzās situācijās var būtiski paātrināt mediķu brigādes izsūtīšanu un palīdzības saņemšanu.

NMPD mediķiem lietotne "HealthPoint" ir tikai palīgs atrašanās vietas precizēšanai un zvana laikā nosūtītie dati neaizstās sarunu ar dispečeru palīdzības izsaukšanai. Atrašanās vietas datu precizitāte ir atkarīga no vairākiem faktoriem – tālruņa, operētājsistēmas, telefona iestatījumiem, kā arī GPS satelītu pieejamības, interneta pieslēguma, "Wi-Fi" un "Bluetooth" aktivizētajām funkcijām. Tāpēc dispečeram sarunā ar zvanītāju vienmēr jāpārbauda un jāprecizē informācija. Lietotnes atsūtītie dati dispečeram var palīdzēt sarežģītās situācijās, piemēram, ja izsaukums ir no mazapdzīvotas vietas, ārpus pilsētām, ja zvanītājs nonācis nepazīstamā vietā un nespēj pateikt adresi, ja pacients vai cietušais veselības stāvokļa dēļ nespēj pateikt precīzu adresi vai nosaukt kādus tuvākos orientierus.

Ja situācija nav dzīvību apdraudoša, bet sazināšanās ar mediķiem ir nepieciešama, lietotne piedāvā veikt zvanu savam ģimenes ārstam vai ārpus viņa darba laika uz Nacionālā veselības dienesta (NVD) ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni.

Turpinot attīstīt lietotni, drīzumā tā dos iespēju arī pierakstīties pie izvēlētā ārsta-speciālista, saņemt norādes par pirmās palīdzības sniegšanu dzīvībai kritiskās situācijās, kā arī kartē atrast tuvāko ārstniecības iestādi, informēja mobilās lietotnes izstrādātājs SIA „Meditec”, kurš ir viens no vadošajiem veselības aprūpes nozares informācijas tehnoloģiju izstrādātājiem ar vairāk nekā 16 gadu darba pieredzi un vairāk nekā 80 realizētiem nacionālas nozīmes e-veselības projektiem. 

„Esam radījuši lietotni, kas atvieglos un paātrinās Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta glābšanas procesu, jo līdz ar zvana saņemšanu uz ārkārtas tālruni 113  dispečeram tiek nosūtītas zvanītāja atrašanās vietas koordinātes. Turpinot attīstīt lietotni, pacientiem būs iespēja izvēlēties sev ērtāko laiku un veikt pierakstu pie nepieciešamā ārsta-speciālista, kā arī apskatīt un risināt citus būtiskus jautājumus saistībā ar savu veselību un veselības aprūpi. Domājam, ka ar šo lietotni pacientiem būtiski palielināsies veselības jautājumos nepieciešamā medicīniskās palīdzības pieejamība un glābšanas operativitāte,” norāda SIA „Meditec” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Sils.

„Latvijā ir daudz viedtālruņu lietotāji un viņi arī ir aplikācijas mērķauditorija,” Latvijas Radio pastāstīja SIA "Meditec" radošais direktors Sergejs Skusovs. Viņš atzina, ka precizitāte ir atkarīga no telefonā lietotās platformas un tā, cik jauns ir viedtālrunis.

„Aplikācija darbosies un varēs sazvanīs 113 pat tad, ja GPS funkcija nav ieslēgta,” sacīja Skusovs, kurš raidījumam „Pēcpusdiena” norādīja, ka atšķirībā no ierastā ārkārtas zvana, kurš darbojas pat tad, ja telefonam bloķēti izejošie zvani, šī aplikācija pilnvērtīgi darbosies ar interneta pieslēgumu.

SIA „Meditec” plāno savu darbību arī ārpus Latvijas, sacīja uzņēmuma pārstāvis, komentējot lietotnes nelatvisko nosaukumu "HealthPoint".

„HealthPoint ir reāls e-veselības risinājums un lielisks piemērs, kā mākoņa tehnoloģijas var palīdzēt pat glābt dzīvības. Tas ir vēl viens solis e-veselības sistēmas virzienā, un esmu gandarīts, ka "Microsoft Azure" mākoņa platforma un tehnoloģijas palīdz to nodrošināt. Jaunā lietotne patiesībā ir tikai aisberga redzamā daļa kompleksam informācijas tehnoloģiju (IT) risinājumam, kas ļauj informāciju par pacientu un viņa veselības stāvokli ātri un operatīvi nogādāt tad un tiem speciālistiem, kuriem tas nepieciešams. Ar paveikto varam lepoties arī Eiropas līmenī,” sacīja "Microsoft Latvia" vadītājs Ēriks Eglītis.

Mobilā lietotne ir brīvi pieejama un bez maksas lejuplādējama viedtālruņos ar "Android" un "iOS" operētājsistēmām, savukārt "Windows" vidē strādājošajiem viedtālruņiem aplikācijas pieejamība tiek solīta vistuvākajā laikā.

Lai viedtālrunī lietotni lejuplādētu un izmantotu, nepieciešama kāda no ierīcēm, kurās darbojas operētājsistēma "iOS 7.0", "Android 1.6" vai jaunākas to versijas. Lietotne atrašanās vietu nosaka ar GPS, tāpēc ierīcē jābūt iespējotam GPS pakalpojumam vai funkcijai “Mana atrašanās vieta”. 

„Šodien Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests savā darbā ievieš jaunus risinājumus, ko piedāvā modernās tehnoloģijas un kas jo īpaši nozīmīgas var izrādīties ekstremālos un ārkārtas gadījumos, kad jāglābj cilvēku dzīvības. Zvanītāja atrašanās vietas noteikšana būtiski uzlabos neatliekamās medicīniskās palīdzības kvalitāti, ātrumu un pieejamību Latvijas iedzīvotājiem,” sacīja veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS).

„Latvijā ilgus gadus dažādās instancēs noritējušas diskusijas un sagatavošanās darbi, lai operatīvajiem dienestiem būtu iespēja jau zvana saņemšanas brīdī pietiekami precīzi redzēt zvanītāja atrašanās vietu. Diemžēl valstiska risinājuma ar konkrētu rezultātu pagaidām nav. Tāpēc dienests pats meklē iespējas savā darbā ieviest inovācijas, ko šobrīd piedāvā mūsdienu tehnoloģiju straujā attīstība. Šādai aplikācijai, kas noteiktās situācijās var izglābt cilvēka dzīvību, jābūt katra viedtālruņa lietotāja sarakstā kā pirmajai,” informēja NMPD dienesta vadītājs Armands Ploriņš.

„Ideja nav slikta un tas ir labs piemērs, kā tehnoloģijām noderēt krīzes situācijās. Taču reizēm aplikācija var arī nenostrādāt, ja viedtālrunis strādā lēni un telefona lietotājam bijusi negatīva pieredze ar telefona darbības ātrumu. Protams, ar jaunākajiem modeļiem problēmām nevajadzētu būt,” raidījumam „Pēcpusdiena” sacīja jauno tehnoloģiju entuziasts un zinātājs Kristaps Skutelis.

Mobilo tehnoloģiju eksperts arī norādīja, ka lietotājiem varētu rasties bažas par savu personas datu nokļūšanu trešās personas rīcībā, tāpēc būtu nepieciešama atvērtā koda programma vai skaidrojošais darbs.

Skutelis prognozē, ka jaunā aplikācija nebūs īpaši populāra, ja vien tās reklamēšanā aktīvi neiesaistīsies mobilo tīklu operatori un NMPD.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti