Ar saules enerģiju nolido ilgāk par divām stundām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Pirmdien, 2.jūnijā, Šveicē piloti veikuši divu stundu un 15 minūšu lidojumu ar lidmašīnu, ko darbināja saules enerģija, vēstīts solarimpulse.com

Ar "Solar Impulse 2" 2015.gada martā paredzēts lidojums, kas ilgtu piecas diennaktis bez apstājas un netiktu izmantota degviela. Starts paredzēts Apvienotajos Arābu Emirātos.

Lai to realizētu, 2014.gada 2.jūnijā Šveicē veikts izmēģinājuma lidojums, kas pārsniedzis plānoto par pusstundu, tādējādi raisot optimismu gan inženieros, gan pilotos.

Video redzams, kā pilots nosēdina lidmašīnu.

Lidmašīnas tapšana prasīja 12 gadu darbu projekta izpētē, koncepcijas izstrādāšanā, projektēšanā un būvniecībā. "Solar Impulse 2" projektā bija iesaistīti 50 inženieri un tehniķi, kā arī 80 tehnoloģiju partneri un vairāk nekā 100 konsultanti.

Ar saules enerģiju darbināmās lidmašīnas prototips ir "Solar Impulse 1", ar kuru 2010.gadā tika nolidotas 26 stundas, pierādot, ka iespējams pārvietoties arī nakts stundās.

Lai taupītu enerģiju, lidmašīna dienā pārvietosies 8 500 metru augstumā, bet naktī tā nolaidīsies lejup līdz 1500 metriem.

"Iedomājieties, ka var enerģijas rezerves palielināt lidojuma laikā!" teica viens no projekta vadītājiem Andre Boršbergs (André Borschberg). Lai padarītu šo sapni par realitāti, nācies racionāli izmantot katru iegūto jaudas vatu un uzglabāt to litija polimēru baterijās, kuru enerģijas blīvums ir 260 Wh/kg.

Akumulatori, kas ir izolēti ar augsta blīvuma putuplastu, uzstādīti četrās mašīntelpās. To kopējais 633 kilogramu svars ir tikai nedaudz lielāks par ceturtdaļu no lidmašīnas masas.

Uz 269,5 kvadrātmetru saules paneļiem izvietotas 17 248 silīcija monokristālu 135 mikronu biezas šūnas, kas uzmontētas uz spārniem un fizelāžas, dodot kompromisu starp vieglumu, elastību un efektivitāti. Spārna 72 metru vēziens ir plašāks nekā "Boeing 747 Jumbo Jet".

Jūras līmenī lidmašīna ar četriem bezpakāpju motoriem lidos ar ātrumu no 36 km/h līdz 140 km/h. Maksimālajā augstumā ātrums būs robežās no 57 km/h līdz 140 km/h.

Divu lāpstiņu dzenskrūve spēj griezties līdz 525 reizēm minūtē, sasniedzot rekordaugstu 94% efektivitāti. Katra dzinēja vidējā jauda ir 17,5 zirgspēki (ZS) - tuva neliela motocikla jaudai, taču maksimālā jauda var sasniegt 70 zirgspēkus.

Lai nodrošinātu pietiekamas telpas, kur dzīvot vairākas dienas, kā arī uzglabāt pietiekami daudz bateriju, inženieriem nācies vairākkārtīgi izsvērt katru gramu, kas veido lidmašīnas 2 300 kilogramu masu, kas salīdzināma ar vieglo automobili. Izmantotas oglekļa šķiedras loksnes (25g/kv.m), kas sver trīsreiz mazāk nekā printera papīrs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti