Zviedrijā atklāj Neveiksmju muzeju

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Kamēr daudzi muzeji atspoguļo pasaulē lielākos sasniegumus, Zviedrijā šonedēļ durvis pirmoreiz ver muzejs, kurā demonstrē inovāciju neveiksmes. Muzejā apkopoti darbi, kas tiecās uz jauninājumiem, bet izgāzās. Izstādi Helsingborjā – pilsētā, kas atrodas netālu no Dānijas, interesenti varēs apmeklēt līdz septembrim.

“Heinz” zaļais kečups, beztauku “Pringles” čipsi, “Colgate” radītā saldētā lazanja, suņu reju tulkotājs - šie ir tikai daži no 60 produktiem, kas gozējas muzejā kā neveiksmju apliecinājumi.

Jaunais muzejs ir 43 gadus vecā klīniskā psihologa Samjuela Vesta ideja. Tā viņam radusies ceļojuma laikā Horvātijā, un viņš tūlītēji nopircis interneta domēnu idejas realizācijai. Tajā viņš kļūdaini uzrakstīja vārdu “muzejs” un saprata, ka tā ir zīme, ka viņa projekts izdosies.

“Mēs zinām, ka 80% līdz 90% inovācijas projektu izgāžas un par tiem mēs nekad nelasām, neredzam, un cilvēki par tiem nerunā. Un, ja mēs kaut ko varam darīt ar šīm neveiksmēm, tad tas ir - mācīties no tām. Bet tu nevari mācīties par to, ko tu neredzi vai par ko tu nerunā,” skaidro Samjuels Vests.

Daudzi no produktiem atspoguļo kompāniju vēlmi diversificēt savu zīmolu vai novirzīties no tā, ar ko tie tradicionāli pazīstami. Piemēram, “Coca Cola” radīja kafijas dzērienu. Bet ikoniskais motociklu ražotājs “Harley-Davidson”  deviņdesmito gadu vidū piedāvājuši vīriešu tualetes ūdeni. Firmas fani gan par to neesot bijuši sajūsmā, jo, viņuprāt, tas zīmolu trivializē.

Muzejā pieminēts arī ASV prezidents Donalds Tramps. Viņa zīmols pirms vairāk nekā desmit gadiem radījis galda spēli ar nosaukumu “Esmu atpakaļ un tu esi atlaists!”.

“Tā ir garlaicīga “Monopola” versija, tā ir vienkāršota, lai stulbi cilvēki to varētu spēlēt, bet tā ir arī šausmīgi garlaicīga. Un spēle ir pārbāzta ar Trampa logo, Trampa bildi uz naudas, anekdotēm, stāstiem par to, cik veiksmīgs viņš ir,” stāsta Vests.

Pārsteidzošā kārtā muzejā atrodamas arī augsto tehnoloģiju ierīces, piemēram, “Google Glass”. Tas esot nācis klajā par ātru, un pieļautas daudzas kļūdas. Eksperti norāda, ka neveiksmes ir neatņemama sastāvdaļa ceļā uz veiksmi.

“Tu strādā rītdienai, tu centies radīt kaut ko jaunu, dot cilvēkiem nevis to, ko viņi grib, bet to, ko viņi pat nezināja, ka var dabūt. Un, lai to sasniegtu, ir jāmēģina, un, kad tu mēģini, tu pieļauj kļūdas. Otra mēģināšanas puse ir kļūdīšanās, tāpēc tā ir ļoti dabiska un svarīga lieta,” norāda mākslas profesors  Nikolajs de Gjers.

Daudzi no pārstāvētajiem zīmoliem var apstrīdēt savu vietu šajā muzejā, tomēr šī ir izklaidējoša un iedvesmojoša izstāde tās apmeklētājiem. Vairāki no zīmoliem jau ir distancējušies no šī muzeja, bet citi izplānojuši savu darbinieku apmeklējumu. Iespējams, lai mācītos no pagātnes kļūdām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti