Okeāna saviļņotais Kārlis ar draudzeni sāk ceļojumu uz Austrāliju

Piedzīvojumu meklētājs Kārlis Bardelis uzsācis nākamo posmu savā pasaules apceļošanas projektā “Bored of Borders”. Šoreiz viņš kopā ar savu draudzeni Lindu Zuzi nolēmis doties uz Austrāliju no Brazīlijas, Dienvidamerikas kontinentu šķērsojot ar tandēma divriteni, savukārt Kluso okeānu pārairējot laivā. Dzimtenē plānots atgriezties nākamā gada nogalē.

Bez motorizētiem transportlīdzekļiem un burām uz ūdens – tikai muskuļu spēks bez pavadošā transporta vieno dēkaiņa etapus ceļojumā apkārt zemeslodei. Savulaik Kārlis Bardelis ar skrituļslidām šķērsoja Eiropu no Nordkapa pie Ziemeļledus okeāna līdz Gibraltāram, no kura Āfrikas krasti atrodas padsmit kilometru attālumā. Soču ziemas olimpiādē ceļotājs kopā ar trim biedriem ieradās no Rīgas uz divriteņiem, lai Latvijas sportistiem pasniegtu Bērnu slimnīcas mazo pacientu zīmējumus, kas rezultējās piecās olimpiskajās medaļās.

Nākamo olimpiādi Kārlis kopā ar Gintu sasniedza ilgākā laika posmā, nekā plānots, un ceļš no Namībijas Āfrikā līdz Rio Brazīlijā pāri Atlantijas okeāna dienviddaļai prasīja 142 dienas un pārbaudījumus ne tikai veselībai. Taču pārdrošie piedzīvojumi nav mazinājuši kāri turpināt iesākto, lai pārkāptu robežas, kuras novilktas ir tikai pašu apziņā.

Piektdien, 12.janvārī, Kārlis Bardelis un Linda Zuze aizlidoja uz Brazīliju, lai mēneša beigās kāptu uz tandēma divriteņa un mītos pāri Dienvidamerikai līdz Peru galvaspilsētai Limai. Airu laiva vairāk nekā gadu atrodas vietējo latviešu aprūpē, taču pēc Atlantijas okeāna šķērsošanas nav tikusi pie apkopes, ko tās saimnieks iecerējis veikt nākamo 10 dienu laikā un veloceļojumu sākt ap 20.-25.janvāri.

Lielākais izaicinājums 5500-6000 kilometru ceļā uz Peru cauri Brazīlijai, Argentīnai, Čīlei būs Andu kalni, kuri plānotajā maršrutā sasniegs pat četrarpus kilometrus virs jūras līmeņa. Dienā plānots pieveikt ap 80 kilometriem līdzenākos posmos un ap 60-70 kilometrus kalnainākos apvidos, kopējam braucienam atvēlot ap 80 dienām.

Gatavošanās posmā izmēģināts tandēma velobrauciens no Rīgas līdz Kolkai, lsm.lv stāsta Kārlis, uzskaitot vairākas šī transportlīdzekļa priekšrocības, pieminot iespēju uz velosipēda gan pārģērbties, gan paēst, gan gulēt, gan lasīt grāmatu, gan fotografēt un filmēt. Tiesa, kājas gan visu laiku jākustina vienā ritmā ar pedāļiem, taču to var darīt bez slodzes, kamēr pārinieks turpina mīties.

Testa braucienā izmēģināts vecmodīgs sešdesmito gadu divriteni, taču Dienvidamerikai atrasts nedaudz modernākts divritenis ar tērauda rāmi un jaunām detaļām, kas braucienu varētu padarīt patīkamāku un ērtāku.

Nakšņošana paredzēta pie veloceļotāju starptautiskās kopienas “Warm Showers” (siltās dušas) biedriem, kuri līdzīgi kā “Dīvāna sērfotāji” (“CouchSurfing”) uzņem sev līdzīgi domājošos no visas pasaules. Rezervei līdzi būs guļamaisi, telts, paklājiņi un cita veida tūrisma ekipējums, lai varētu nakšņot arī paši saviem spēkiem.

Janvārī Dienvidamerikā ir vasaras vidus, taču martā, kad pāris tuvosies Andu kalnu pārejai 4500-4600 metru augstumā, būs rudens sākums un, tuvojoties augstkalnes līmenim, cilvēka organismam uz velosipēda būs papildu slodze un pārbaudījums. Kārlis sarunā ar lsm.lv slavē tandēma divriteni, pieminot, ka šādi var netraucēti sarunāties un pieļauj, ka viņš stūrēs divriteni, lai ar savu augumu radītu lielāku aizvēju aizmugurē sēdošajai Lindai.

Aprīļa vidū plānots ierasties Limā, kur ceļotājus gaidīs laiva, kas Klusā okeāna krastā ar jūras konteineru būs ieradusies no Brazīlijas. Velobraucienā Latvijas pārtika netiks ņemta līdzi un iztikai paredzēts lietot vietējos Dienvidamerikas produktus, bet laivā iecerēts likt dzimtās zemes labumus teju pustonnas apmērā. Aptuveni 400 kilogramus Latvijas pārtikas plānots saņemt aprīļa otrajā pusē, lai sagatavotos un maija pirmajā nedēļā uzsāktu airēšanas tūri pāri Klusajam okeānam.

Klusā okeāna salas, kuras ceļotāji plāno apmeklēt savā braucienā

- Galapagu salas
- Hiva oa (franču Polinēzija)
- Tongareva
- Manihiki
- Puka puka
- Samoa
- Fidži
- Vanuatu
- Austrālija

Salīdzinājumam ar Atlantijas okeāna šķērsošanu, kurai veltīta gan grāmata, gan Sandija Semjonova un Lauras Rožkalnes-Ozolas filma, ceļš uz Austrāliju būs trīs reizes garāks un šoreiz pārinieks laivā nebūs bijušais žurnālists Gints Barkovskis, bet Kārļa draudzene Linda Zuze, kuras vārdā pirms brauciena uz Rio nosaukta arī laiva. Piedzīvojumu kārā meitene vēlmi doties pāri okeānam izteikusi jau pirms Atlantijas okeāna ekspedīcijas, taču puisis tam nebija gatavs, lsm.lv Kārlis atklāj jaunā ceļojuma partneres motivāciju pasaules apceļošanai.

Simboliski, taču Limu savam ceļojumam par starta vietu izvēlējās leģendārais norvēģis Tūrs Hejerdāls, lai pierādītu, ka ar plostu iespējams pieviekt ievērojamu attālumu Klusajā okeānā.

Aptuveni 13 000 kilometru garajā un pusotru gadu ilgajā ceļā pāri okeānam plānots piestāt astoņās salās. Pirmie divi posmi plānoti pa 40 dienām, pēc tam īsāki pārbraucieni  divu vai pat vienas nedēļas garumā. Noslēgums līdz Austrālijai atkal būs garāks un ilgs varbūt pat ilgāk par 40 dienām.

Ilgākais pārbrauciens būs no Galapagu salām līdz Hivai Franču Polinēzijā, kas pielīdzināms Atlantijas okeāna šķērsošanai.

Salīdzinot ar Atlantijas okeāna ziemeļu daļu, ko komandas sacensībās šķērso 30-60 dienās, tad no plānotā maršruta Klusajā okeānā sagaidāms viens pamatīgs Atlantijas okeāns un vairāki mazāki okeāni, dienu pirms Latvijas atstāšanas nosmej ceļotājs, piebilstot, ka 142 dienu brauciens uz Rio Atlantijas okeāna dienvidu daļā bija nestandarta izņēmums, ņemot vērā gan abu vīru veselības problēmas, gan to, ka pirms viņiem šādu maršrutu citas ekspedīcijas bija izvēlējušies tikai divreiz.

Sākotnēji aprēķinātais airēšanas laiks ir dievreiz ilgāks nekā brauciens uz Rio, kam jāpieskaita uz salām pavadāmais ilgums. Franču Polinēzijā iecerēts nonākt piecu mēnešu laikā un gada beigas pavadīt, pārlaižot taifūnu sezonu, kas varētu noslēgties februārī vai martā. Atgriešanās dzimtenē plānota 2019.gada septembrī vai oktobrī.

Jautāts par jaunumiem un ziņām, Kārlis atceras braucienu pār Atlantijas okeānam, kad mamma aktīvi informējusi par sporta notikumiem un par Lielbritānijas balsojumu pret Eiropas Savienību arī uzzinājis okeāna vidū, kur reizēm tuvākā civilizācija bijusi Starptautiskās kosmosa stacijas (SKS) ekipāža 400 kilometrus virs jūras līmeņa.

Ja Atlantijas okeānā šķērsots kravas kuģu ceļš, tad tikt pie negaidīta apelsīna Klusajā okeānā būs mazāk ticami. Sagaidāms, ka ceļā apmeklētās salas būs samērā mazapdzīvotas ar iedzīvotāju skaitu līdz 300 cilvēkiem, kas nozīmē, ka tie visi var sapulcēties vienuviet ikvienā lielākā pasākumā.

Ar līdzpaņemtajiem Latvijas pārtikas krājumiem paredzēts sasniegt Austrālijas krastu, krājumus nedaudz atjaunojot arī uz salām. Ceļojumam izvēlēti tikai produkti, kuru ražošanā nav pievienots cukurs. Kārlis ar Lindu izvēlējušies iztikt bez ātrajiem ogļhidrātiem, lai enerģijas pietiktu ilgam laikam un organisms varētu to izlietot vienmērīgi, nevis strauji pēc ēdienreizēm. Tāpēc liekus jautājumus nerada no aprikozēm, datelēm un riekstiem gatavoti speciāli batoniņi, kuriem nav pievienots cukurs.

Papildu nosacījums pārtikai bija sārmaini produkti, kas ietekmēja, piemēram, 14 kilogramu mandeļu izvēli, nevis zemesriekstus, kas ir sārmaini. Bez rīsiem, auzu, griķu un citām pārslām, kā arī modernas tūristu pārtikas un olbaltumvielu maisījumiem, līdzi būs arī Latvijā tapušas cidoniju un dzērveņu sukādes, kaņepju pavalgs, linsēklas, kaņepju eļļa un pat draugu ievākta tēja un izkaltētu nātru lapu pulveris, smiltsērkšķu pulveris, ko sarūpējis viens no ekspedīcijas atbalstītājiem. No Talsu puses saimnieka saņemts kaltētu ābolu 10 kilogramu maiss. Kāds cits atbalstītājs sagādājis ūdensfiltru, kas atsāļos okeāna ūdeni, tā nomainot iepriekšējos ceļojumos nolietoto ierīci.

Sarunas noslēgumā Kārlis atzīst, ka ar atbalstītājiem ceļojuma laikā jutīsies kā vienā laivā. Arī lsm.lv informēs lasītājus par ceļotāju gaitām Dienvidamerikā un Klusajā okeānā.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Ceļošana
Dzīve & Stils
Jaunākie
Populārākie
Interesanti