Anda Rožukalne: Ēdiena dzeja un pavāru TV šovs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Prieks par ēdienu un tā baudīšanu lielā mērā pārcēlies uz TV formātiem, nosēdinot skatītājus pie viena galda ar dažādu ēdienu šovu dalībniekiem. Tāpat kā ēdiens var iznākt burvīgs un neēdams, arī virtuves mākslai veltītie televīzijas formāti nav vienādi.

Šajā rudenī Latvijas skatītājiem piedāvāti trīs jauni raidījumi dažādos kanālos: LNT rāda ģimeņu sacensības virtuvē šovā “Mana mamma gatavo labāk nekā tavējā”, TV3 apvieno ēdiena gatavošanu ar pietuvināšanos sabiedrībā pazīstamiem cilvēkiem raidījumā “Cepiens”, LTV1  sagatavojis “Vienas dienas restorānu” projektu ar labāko pavāru meistarības demonstrējumu.

Formāta ziņā oriģinālākā un no skatīšanās baudas viedokļa visskaistākā ir LTV1 raidījumu sērija “Vienas dienas restorāns”. Kamēr citu kanālu projektos virpuļo mirdzoši nosaukumu džingli, bet ēdiens uz šķīvja izskatās tik parasts kā parasti sliktā gaismā,

“Vienas dienas restorāns” ir nostrādāts perfekti. Raidījuma vizuālajā valodā ielikts gan profesionālisms, gan mūsdienīgs skatījums uz ēdienu – vieglu, veselīgu, skaistu, ar prieku gatavotu un apbrīnā apēstu.

“Vienas dienas restorānā” piedalās četri izcili pavāri, ar viņiem runājas Arvis Zēmanis, citi kolēģi un draudzīga žūrija to visu vērtē. Bet punktu likšana un svēršana ir vairāk kā draudzīga jokošanās, kā viegls laika kavēklis, kurā priecīgi ir visi dalībnieki un netiek meklēti uzvarētāji un zaudētāji.

Tas ir noskaņojums, kas vajadzīgs, kad galdā tiek celts arvien labāks un skaistāks ēdiens. Raidījumu veido profesionāli izstāstīts stāsts par ēdienu un laiku pie ēdiena, draudzību, jokiem, cieņpilnu koleģialitāti. 

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

 

Tas ir viens no projektiem, kurš liek atgūt cerību, ka televīzija spēj augt tāpēc, ka piedāvā jauna līmeņa vizuālo pieredzi. Izcilība te redzama ne vien pavāru meistarībā, bet, jo vairāk, raidījuma veidotāju izpildījumā. Nerunāju tikai par izcilu pavāru gatavota ēdiena daili, bet visu pēc kārtas – sarunām, dabas skatiem, produktu gādāšanas reportāžu, tā garšošanas, ēšanas procesu. Viss ir parādīts tā, ka tas ļoti labi izskatās, tāpēc to gribas skatīties, nevis pierakstīt receptes. Šī

raidījuma laikā vai pēc tā var arī neēst, īstie ēdāji vispār nav svarīgi, jo vizuāli raidījums ir kā acīm paredzēta ēdiena izrāde, ne TV šovs.

Formāts, ko izdomājuši Andra Doršs, Dāvis Doršs un Arvis Zēmanis, atklāj ko jaunu arī izpratnei ne tikai par ēdiena kvalitāti, bet stāsta arī par televīzijas iespēju bagātību. Apēdams ar acīm!

TV realitātes šovu formātu izmisuma periodu jau vismaz kopš 2014.gada pasludinājuši mediju pētnieki. Tāpēc mums visbiežāk priekšā celta nevis realitāte, bet tās mākslīgs veidojums TV, pievienojot realitātē balstītiem formātiem to, kas piesaista skatītāju uzmanību – dalībniekus no ielas (lai lētāk un, veiksmes gadījumā, skatītāji var identificēties), slavenības (lai ziņkārībai nav jāsnauž un fanu kultūra ir apkalpota), ēdienu (jo ir sponsors), gatavošanu (lai izglītojoši un nav jāuztraucas par pārējo saturu), žūriju (jo kādam jāpasniedz balva un dzīve ir nepārtraukta sacensība). 

Apmēram tā saturs veidots starptautiski pieejamajā "Studio Glam" formātā “Cepiens”, ko Latvijā realizē producentu grupa SIA “Brīvdiena”. “Cepiena” raidījumi izdevušies ļoti labi, jo sabiedrībā zināmu cilvēku virtuvēs radīts draudzīgs noskaņojums, prieka un jēgpilnas kopā būšanas piepildīta atmosfēra.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Trīs fani gatavo ēdienu savam pielūgsmes objektam viņa virtuvē, bet bez “slavenības” līdzdalības, un beigās visi kopā kārtīgi paēd. Raidījuma balvas ceļu pie uzvarētāja nosaka virtuves īpašnieka garšas sajūtas, pārējiem tiek priecīga iepazīšanās un jaukas sarunas. Tas ir mierīgas mājas dzīves fona raidījums, kas palīdzēs arī skatītājiem gatavot savas vakariņas. To nav vērts skatīties, ja vēlaties mācīties virtuves prasmes, lai gan dažas idejas iespējams pārņemt.

Raidījumā nav “Sirmā kulta ēdienu” izglītojošā šarma un ceļojumu valdzinājuma, bet ir patīkami cilvēki.

Tas ir gandrīz vai svarīgāk nekā ēdiens arī īstajā dzīvē. Tāpēc visvairāk jāuzteic raidījumam atlasītie viesi. Viņu personības ir tikpat interesantas kā slavenībām, kam par godu trīs līdz šovam parastie skatītāji gatavo maltīti - Baibai Sipeniecei-Gavarei, Donam vai citiem.

Tikpat saprātīgi un prasmīgi ir LNT jaunā projekta “Mana mamma gatavo labāk nekā tavējā” dalībnieki. Viņi ir aizrautīgi, viņiem ir pašcieņa, humora izjūta un prasme zaudēt mazsvarīgā spēlē. Tas viss – par spīti šova formāta specifikai.

Šajā šovā pieaugušajiem bērniem ēdiens jāgatavo lielā steigā, nav iespējams labot kļūdas, paņemot piemirstos produktus, gatavošanu pavada mammas padomi un raidījuma vadītājas Ainas Poišas uzsaucieni.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

“Mana mamma gatavo labāk” pamatā arī ir starptautisks formāts, ļoti populārs teju divdesmit citās valstīs. Tāpēc arī izvēlēts LNT programmai. Ak, ja jūs zinātu, kas tik nemēdz būt populārs citur! Formāts raksturo “masu” šovu zemāko līmeni. 

Ne velti šovs paredz atkārtot jau zināmo vairākas reizes raidījuma laikā, uztverot savus skatītājus kā cilvēkus ar uzmanības un uztveres traucējumiem.

Ne velti formātā iekļauti neloģiski uzdevumi, kuru pārvarēšana neved pie labāka ēdiena, bet pie dalībnieku vieglas pazemošanas.

Gatavošanas sacensībai un pārmērīgai steigai nav jēgas, tā nesniedz sportisku prieku un nepalīdz sagatavot ēdienu. Šova saturam ir maz sakara ar mammas prasmēm, jo mammu virtuvē vada pieredze, bet te cilvēki cenšas īsā laikā iespiest savu centību un mīļumu. Tas nesanāk nevienam! Tāpēc

pieaicinātais pavārs diezgan negribīgi garšo šova dalībnieku sagatavotās maltītes. Tās ir sasteigtas, gandrīz vienmēr neglītas, neinteresantas.

Tās rāda prasmi no dažiem produktiem kaut ko samuļļāt, cilvēku attapību nejēdzīgos apstākļos, ko viņi maz var ietekmēt. Raidījuma laikā žēl ēdiena un visu pārējo, "Facebook" komentāros pamatoti bija rakstījusi viena no manām paziņām. Ja cilvēkus nedzītu šova spīlēs, būtu vēl viens mājas ēdiena gatavošanas raidījums, kurā dalībnieki varētu iedvesmot skatītājus. Bet tā nav. Šoreiz vainīgs ir formāts, tā muļķīgā popularitāte, nevis vadītāja Aina Poiša un visi pārējie, kuri cenšas darīt to labāko apstākļos, kad labs iznākums nav ieplānots.

Ja nezinājāt, kas ir “food porn” Instagram vai citur, skatieties pavāru izklaides LTV1 “Restorānā”, ja vakarā gribas pietuvoties slavenībām, der TV3 “Cepiens”, bet šovu formātu pagrimuma atskaņas, vienlaikus ļoti populāras visādās vietās, meklējamas LNT.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti